4375
Sök

Inrednings belysnings problem på audi90 -90

Fartälskare
390 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
Hej
Har problem med instruments belysningen, har en audi 90 1990.
Plötsligt försvann bakgrunds belysningen på panelen så jag ser inget på natten. o jag hittade nån trasig lampa som jag bytte ut MEN lyser inte. har mätt på matningen till panelen o det e ingen spänning. har även provat att mata på från en annan källa till panelernas lampor o då funkar det men nu e det så att det inte går att koppla på + o - utan finns massa olika stift som e te lamporan. hur ska jag göra? Dra från täningen o chassit te alla elle?:S elle har nån en lösning på vad problemet kan vara. ingen matning fram alltså.

tack på förhand
Emil

rekomenderar att du läser rubriksanvisningarna innan du gör fler trådar //loudness

Speedparts That´s why.......

Fartälskare
390 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
kanske möjligen ett relä elle? hmmneutral

21 761 Inlägg
2 oktober 2007
Instrumentbelysningen ska få sin spänning via en säkring, kolla upp det. Annars kan det vara reostaten som glappar, när den har blivit en del år så kan det bildas oxid inuti vilket gör att det glappar.

Fartälskare
390 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
okey, kollat alla säkringar, vart sitter den där andra prylen då?? jäla könstigt för plötsligt slocknade allt.

2 600 Inlägg
2 oktober 2007
ha du dimmer?

gör som jag kör gubba racer=)

Fartälskare
390 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
klimpan skrev:
ha du dimmer?

ja jag har dimmer.

21 761 Inlägg
2 oktober 2007
Det är dimmern jag menar, den heter reostat. Testa att vrida den fram och tillbaka några gånger, då kanske det börjar lysa igen.

Fartälskare
390 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
okay, ska kolla upp detta. men alltså. det e ingen matning TILL dimmern heller:(
Senast redigerat av Audifantast (2 oktober 2007)

2 600 Inlägg
2 oktober 2007
utan dimmer så funkar inte belysningen  min dimmer glappade så pass att den la av så det va bara till att bytta. ta ut den och kolla hur det ser ut där inne för den rullar väll på ett spår och det kan bli slitet i alla fall på min dimmer va det så vet inte hur det är på din men man kan ta och slipa lite me ett sandpappaper  men efter som det är helt dött så vet fan om det fungera heller:P

gör som jag kör gubba racer=)

21 761 Inlägg
3 oktober 2007
Audifantast skrev:
okay, ska kolla upp detta. men alltså. det e ingen matning TILL dimmern heller:(

På tex min 240 så får reostaten sin spänning direkt från säkringen, det borde vara så på din bil också gissar jag. Om säkringen är hel så får du mäta var någonstans som spänningen försvinner, börja vid säkringen.

Fartälskare
390 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
nu e det sjukaste. belysningen på min klocka fungerar. inte det andra, bara den digitala klockan. jag gör så att jag tar o drar lite eget så funkar det sen;) hehe inte så roligt för den som inte vet hur jag gjort o ska dit o rota men det får bli så helt enkelt. hehe
tack för alla svar
Mvh
Emil

1 Inlägg
21 januari 2008
Mors! Hittade hit efter att ha sökt på nätet, då ingen har lyckats hjälpa mig hittills...

Fordon: Audi A4 Avant 1,8T 2001

Symptom: vid kall/fuktig väderlek glappar trippmätare/klocka. Detta märker man på en gång, eftersom dessa skall tändas när man öppnar dörren.
Då tändningen slås till tänds samtliga info/varningslampor och slocknar sedan, precis som normalt. Även körriktningsvisare fungerar normalt.
Då motorn startats glappar:
- hastighets/temp/bränsle/varv-mätare

Då halvljuset slås till, glappar:
- instrumentbelysning
- infotavlan för ACC
- belysning vid ventilationsspjällen
- samtliga "knapplampor", dvs de röda lampor som sitter i de olika funktionsknapparna, t.ex mugghållare, innerbelysning etc.

Samtliga symptom försvinner efter ca 5-10 min normal körning och strax efter att normal arbetstemp har uppnåtts. INGA andra fel eller symptom, t.ex motorstörningar el likn uppträder.
Om någon har upplevt eller hört talas om något liknande, och har förslag på åtgärd är jag mycket tacksam.
VAG hade inget att bidra med...
Har ställt samma fråga på Nordicaudi-forum utan resultat, så nu är ni utmanade... winksmile

Sök