saab 9000 cse 2.0t 98 på g

mjong
2 oktober 2007 · 45 Inlägg

hejsan har en saab 9000cse av 98 års modell på kroken, har itne sett bilen men det är en 2.0t, gått 18000 mil. Renoverade kamkedjor och kedjor till balöansaxlar, någet mer också kommer inte riktig ihåg. Spjället för fläktsystemet går itne att justera men är i ett läge som funkar.
Va tror ni? är det något att ha? Är saab dåliga rykte befogat? jag är rädd att jag endast kommer spendera pengarna på att hållla bilen vid liv inte till att upgradera den:P. tacksam för svar=)

mvh
Martin

PAJO1
2 oktober 2007 · 33 Inlägg

Saabs dåliga rykte??
Är du tveksam så köp den inte, är bra att va 100% säker innan köp.
Lycka till:)

mjong
2 oktober 2007 · 45 Inlägg

ja saab har ju ett litet rykte om att behöva repareras med ganska jämna mellanrum, dock fina bilar att köra och åka i. Men är det nån som har erfarenhet av problem med 9000 av senare modell?

master_-
2 oktober 2007 · 730 Inlägg

mjong skrev:
ja saab har ju ett litet rykte om att behöva repareras med ganska jämna mellanrum, dock fina bilar att köra och åka i. Men är det nån som har erfarenhet av problem med 9000 av senare modell?

Har en kompis vars farsa är bilmekaniker och han säger att det är väldigt sällan han får i några 9000.
Reprationer beror ju på hur man kör osv, kör man som en idiot så går ju sälvklart bilen sönder men kör man som man ska o bytter olja o grejer regelbundet så är det nog inga problem med saab

Carlsberg
2 oktober 2007 · 111 Inlägg

Master_-:

han säger att det är väldigt sällan han får i några 9000.

Precis mjong, det däre bara något du har fått för dig:P

Senast redigerat av Carlsberg (2 oktober 2007)

"The beast got 500 horsepower and a Borla exhaust system, it does 0-60 in about.... ehm 4.3 seconds..yeaah. -Wow you can read the broschuer."
Saab 900 s (1990)
Saab 9-3 (2008)
mjong
2 oktober 2007 · 45 Inlägg

Jo jag e sugen på bilen...men tveksam

BBR
2 oktober 2007 · 348 Inlägg

mjong skrev:
hejsan har en saab 9000cse av 98 års modell på kroken, har itne sett bilen men det är en 2.0t, gått 18000 mil. Renoverade kamkedjor och kedjor till balöansaxlar, någet mer också kommer inte riktig ihåg. Spjället för fläktsystemet går itne att justera men är i ett läge som funkar.
Va tror ni? är det något att ha? Är saab dåliga rykte befogat? jag är rädd att jag endast kommer spendera pengarna på att hållla bilen vid liv inte till att upgradera den:P. tacksam för svar=)

mvh
Martin

Det är en väldigt bra bil du kan ha där, sista modellåret betyder oftast att alla fel är åtgärdade och bilen är "perfekt"

Skulle inte vara rädd att köpa den, kolla dock skick och dylikt, som med alla andra bilar

lycka till!

mjong
2 oktober 2007 · 45 Inlägg

okej tack för svaren måste fundera lite mer, bilen finns kvar så att det är inte brottom. Någon mer som har en åsikt?

mannen666666 preem pump
2 oktober 2007 · 836 Inlägg

mjong skrev:
okej tack för svaren måste fundera lite mer, bilen finns kvar så att det är inte brottom. Någon mer som har en åsikt?

köp köp köp
finns ingen bättre bil än en 9000

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
mjong
2 oktober 2007 · 45 Inlägg

okej 9000 världens bästa bil.. mannen6666666 har du haft några problem med din bil? många säger att det är småfel ganska ofta.


edit

Senast redigerat av mjong (2 oktober 2007)

Fredrik-79
3 oktober 2007 · 2 164 Inlägg

Den årsmodellen är inge och tveka på.
Har själv en 98 och har inge strul bara dags att byta slit delar men de beror mer på mig än dålig kvalite.
Sen är de kolla rost i bakluckan och framskärmar och sen är de inge mer är de bara att tuta och köra.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
master_lars
3 oktober 2007 · 1 180 Inlägg

Enda nackdelen med 9000  är väl om man har en CS(E) och det har regnat, då rinner vattnet ner i högtalargallret när man öppnar bakluckan, om man har otur.. Annars är det riktigt fina bilar... Bättre och mindre fel än på tex en940 iaf.

twin_cam Smålänning
3 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

9000 är finfina bilar... Väldigt problemfria också. Är dom nyare halvopelmotorerna som kan strula.

Kolla vad det kostar att fixa spjället dock.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
sveddan
3 oktober 2007 · 1 453 Inlägg

master_lars skrev:
Enda nackdelen med 9000  är väl om man har en CS(E) och det har regnat, då rinner vattnet ner i högtalargallret när man öppnar bakluckan, om man har otur.. Annars är det riktigt fina bilar... Bättre och mindre fel än på tex en940 iaf.

Haha är det verkligen det första man bryr sig om?!
Lösningen på problemet är ganska enkelt; torka bilen torr innan du öppnar eller öppna inte förrän bilen självtorkat!

Dock bryr jag mig inte om detta eftersom högtalare bak oftast är bajs, kör på ordentligt framsystem istället wink

mannen666666 preem pump
3 oktober 2007 · 836 Inlägg

mjong skrev:
okej 9000 världens bästa bil.. mannen6666666 har du haft några problem med din bil? många säger att det är småfel ganska ofta.


edit

magnet ventilen har pajjat en gång (original har du ingen så det behöver du inte bry dig om)
tändkassetten har pajjat 2 gånger. det är väl dom 2 grejjerna som pajjat
sen så har jag bytt lite bussningar i länkarmarna fram
å lite dämpare å skit men det spelar ingen roll vilken bil du köper så måste du ju byta dessa grejjer förr eller senare

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
Joo
3 oktober 2007 · 741 Inlägg

Jag har en saab 9000 av 97 årsmodell..

ABS Servon gick sönder igår.. 5,000 kr att byta.. FAN.

sveddan
3 oktober 2007 · 1 453 Inlägg

Precis som sex-mannen säger så får man räkna med att laga ALLA bilar då och då, det är liksom ett givet faktum, ca 10 000/år med service ink.
Jag har en 9K Aero '97 och har hittills bytt:
- Tändkassett
- Bränslepump
- centrallåsmotor
- Topplockspackning

Men är övertygad om att detta gäller för alla äldre bilar, oavsett märke!
Skillnaden är att det ofta är billigare att laga en svensk bil...

mannen666666 preem pump
3 oktober 2007 · 836 Inlägg

sveddan skrev:
Precis som sex-mannen säger så får man räkna med att laga ALLA bilar då och då, det är liksom ett givet faktum, ca 10 000/år med service ink.
Jag har en 9K Aero '97 och har hittills bytt:
- Tändkassett
- Bränslepump
- centrallåsmotor
- Topplockspackning

Men är övertygad om att detta gäller för alla äldre bilar, oavsett märke!
Skillnaden är att det ofta är billigare att laga en svensk bil...

AH JUST DET central lås motorer har jag bytt 2 st oxå big_smile

sex mannen? heheheheh

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
sveddan
3 oktober 2007 · 1 453 Inlägg

mannen666666 skrev:

sveddan skrev:
Precis som sex-mannen säger så får man räkna med att laga ALLA bilar då och då, det är liksom ett givet faktum, ca 10 000/år med service ink.
Jag har en 9K Aero '97 och har hittills bytt:
- Tändkassett
- Bränslepump
- centrallåsmotor
- Topplockspackning

Men är övertygad om att detta gäller för alla äldre bilar, oavsett märke!
Skillnaden är att det ofta är billigare att laga en svensk bil...

AH JUST DET central lås motorer har jag bytt 2 st oxå big_smile

sex mannen? heheheheh

Ja sexmannen

mannen666666 preem pump
3 oktober 2007 · 836 Inlägg

sveddan skrev:

mannen666666 skrev:

sveddan skrev:
Precis som sex-mannen säger så får man räkna med att laga ALLA bilar då och då, det är liksom ett givet faktum, ca 10 000/år med service ink.
Jag har en 9K Aero '97 och har hittills bytt:
- Tändkassett
- Bränslepump
- centrallåsmotor
- Topplockspackning

Men är övertygad om att detta gäller för alla äldre bilar, oavsett märke!
Skillnaden är att det ofta är billigare att laga en svensk bil...

AH JUST DET central lås motorer har jag bytt 2 st oxå big_smile

sex mannen? heheheheh

Ja sexmannen

ok tack då

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang