5929
Sök

Är kondensatorn trasig?

956 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
jaa som sagt..på den senaste tiden har lyserna på bilen börjat blinka i takt till musiken...kollade till kondesatorn i dag...På displayen stog det 18,8 volt...Normalt sett brukar det stå 12,2 volt...Vad kan felet ligga i?

eldus veldus

21 761 Inlägg
4 oktober 2007
Mät på batteripolerna med en multimeter, gör det nu direkt. Det kan vara rätt spänning som displayen visar och då ger generatorn ut fel laddspänning, en sån sak måste fixas i så fall. Om laddspänningen verkligen är så hög, så kan saker i elektroniken pajja och batteriet blir överladdat.
Senast redigerat av Drönirettab (4 oktober 2007)

956 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
jag gör det i morrn direkt efter jobbet....ska iaf inte använder iaf inte den bilen till jobbet...

eldus veldus

21 761 Inlägg
4 oktober 2007
Det är ju inte så att bilen exploderar om du kör 1 meter till naturligtvis, men om det nu skulle visa sig att generatorn ger ut för hög spänning så kan alltså elektroniska saker i bilen må illa av det och även gå sönder. smile

956 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
Har vart ut och mätt nudå..framme vid batteriet låg volten på 13,4 v....Mätte även vid kondesatorn..där låg volten på 12,6v......men på displayern på kondesatorn står det fortfarande 18,8v

eldus veldus

21 761 Inlägg
5 oktober 2007
Då visar kondingens display fel mätvärde av någon anledning, varför vet jag dock inte. Men istället verkar det vara en del spänningsfall mellan batteri och konding, dessutom är 13,4V för låg laddspänning när motorn är igång.

Spelade du stereon på hög volym när du mätte?
Var motorn på tomgång, i så fall hur höga varvtal ungefär?
Hade du några andra saker igång samtidigt eller bara tex halvljuset?

956 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
motorn var på tomgång...ca 950 varv...
spelade normalhögt när jag mätte...
fläkten och halvljus var det enda som var i gång när jag mätte...
Får väl prova nån polares kondesator då...blir det bättre av en annan så vet jag ju att min sjunger på sista versen...blir det inte bättre så är det nåt annat som är fel---

eldus veldus

Sök