2830
Sök

Fördröjning av ena basen

29 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
Allå ljudnissar! cool
Under sensommaren installerade jag en ganska fet baslåda i skuffen. 2 st 12" Rockford Punch 3 som drivs med en MDS steg som heter GP-800 Class-D 800 WRMS mono amplifier.

Lustigt nog har jag aldrig brytt mig om att stå framför skuffen o kolla hur det ser ut när basarna pumpar på duktigt. Kollade dock igår kväll och upptäckte att ena basen pumpar inte lika hårt som den andra.

Den bas som är närmast kopplad till steget pumpar som det ska medan den andre knappt pumpar. Har provat att koppla endast den "slöare" basen direkt till steget och då pumpade den kanon.

Kan det vara så att jag har för klent steg eller är det kablarna mellan basarna som är för långa (ca 80 cm) lr för tunna (16mm2 tror jag)?

Läste nånstans att man borde ha 4-kanals-steg till dubbla basar och här har jag mono, dvs ksk har jag fel steg?

Tacksam för svar! smile

Mvh Thomas

Rylander
5 oktober 2007
Är du säker på att båda är inkopplade ? låter som att ena basen pumpar och den andra rör sig av luftrycket ilådan .. vid anslutningen brukar det vara dubbla anslutningar på .. och vid dom så brukar de gå typ en guldpläterad ledare mellan båda Minus respektive Plus .. har du kollat så det är det eller har du dragit dubbla kablar från steget ? kanske inte är dubbla på dom lådorna men du kan ju få förklara hur det ser ut ..Mvh

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
5 oktober 2007
Mono ska du ha för basar !

Rylander
5 oktober 2007
Fixa bild på hur de ser ut smile och sen ska det va Mono helst som christofer_k säjer missade att svara på de .. kabellängden är det inget fel på heller smile tjockleken säjer jag inget om då jag helst överdimentionerar roll

29 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
Rylander skrev:
Är du säker på att båda är inkopplade ? låter som att ena basen pumpar och den andra rör sig av luftrycket ilådan .. vid anslutningen brukar det vara dubbla anslutningar på .. och vid dom så brukar de gå typ en guldpläterad ledare mellan båda Minus respektive Plus .. har du kollat så det är det eller har du dragit dubbla kablar från steget ? kanske inte är dubbla på dom lådorna men du kan ju få förklara hur det ser ut ..Mvh

Japp, båda var inkopplade å så. Har provat fram o tbx på olika sätt. Trodde först ena basen var död, men som tur var den fortf vid livt smile

Så här har jag kopplat i ljudanläggningen:

batteri - kondensator - steg - bas - bas.

Den fetmarkerade basen ovan funkar korrekt men den kursiva basen pumpar klent. Första tanken som slog mig var att steget inte orkade pumpa hela vägen, men verkar ju ologiskt ändå. En annan tanke var att kablarna mellan basarna var för långa eller av fel sort hmm

har kopplat alla kablar där man ska och kan koppla. Ändå stämmer något inte. Är en ganska enkel steg av de starkare klasserna.

En polare skulle komma över med delningsfilter o prova. Vetefan om det gör nån skillnad, ksk i ljud.. roll

Mvh

29 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
Rylander skrev:
Fixa bild på hur de ser ut smile och sen ska det va Mono helst som christofer_k säjer missade att svara på de .. kabellängden är det inget fel på heller smile tjockleken säjer jag inget om då jag helst överdimentionerar roll

Fixar bild im wink

Rylander
6 oktober 2007
Kulin skrev:
Rylander skrev:

Fixar bild im wink

Hehe ja det vore bra .. lättre att se då ! vart bor du ? hade nog löst det rätt snabbt om jag sett det irl.. Mvh

29 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
Rylander skrev:
Kulin skrev:
Rylander skrev:

Fixar bild im wink

Hehe ja det vore bra .. lättre att se då ! vart bor du ? hade nog löst det rätt snabbt om jag sett det irl.. Mvh

Off Topic.
Bodde i Örebro i 4 år tills jag tog studenten i juni å nu bor jag i Vara dvs 22 mil sydväster tongue

On Topic.
Sökte efter svar på min fråga även på Flashback, men där var det väldigt brett o blandat inom ljud o elektronik, orka söka i timmar med risk att ändå inte finna nåt svar där.. 
Nån som vet en fet svenskt billjudsforum?

Eller ännu bättre, svaret på felet i min ljudanläggning tongue

29 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
TT-Avant skrev:
du har inte fasfel?

Fasfel? Ska jag prova att fasvända den "slöa" basen. Isf borde basarna pumpa olika, dvs ena basen pumpar utåt medan den andra pumpar inåt i samma ögonblick?

Jag tänkte att det kunde vara justeringarna på stereon lr steget som skapat problemet så jag provade att nollställa både stereo å steget å sen prova mig fram med varje justering man kan göra - men förgäves. Den bas kopplad närmast slutsteget pumpar i alla fall kanon medan den andre verkar sakna den effekt den behöver för att pumpa lika mycket som den första basen..

Det är inget med kablarna som kan vara fel? Jag har sett till så att inget skyddsgummi på kablarna snott effekt från de guldpläterade kontakterna. Jag undrar dock om jag borde ha såna där högkvalitetskablar med massa tunna trådar som man köper hos tex BRL än de vanliga kablarna som jag fått från en el-firma?

Mvh Thomas

6 851 Inlägg
7 oktober 2007
Kulin skrev:
TT-Avant skrev:
du har inte fasfel?

Fasfel? Ska jag prova att fasvända den "slöa" basen. Isf borde basarna pumpa olika, dvs ena basen pumpar utåt medan den andra pumpar inåt i samma ögonblick?

Mvh Thomas

Japp exakt. vänd på + och - på den basen som är "slö".
Testa, det skadar inte iaf.

29 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
Japp exakt. vänd på + och - på den basen som är "slö".
Testa, det skadar inte iaf.

Nyss var jag vid baslådan och fasvände en massa. Provade att fasvända mellan basarna samt mellan steget och närmast kopplade basen, men förgäves. Provade skifta basarna så den "slöa" fick vara närmast kopplad steget, och då blev det som innan. Dvs att den slöa basen spelade kanon och den andra blev den "slöa" istället.

Lättast att lösa problemet vore att köpa ett till steg men det tänker jag banne mej inte göra tongue

Har sökt efter liknande fel på nätet men ingen verkar ha haft samma knasiga fel som jag. Kanske jag borde prova grannens Mutant steg och se om det gör nån skillnad.. Känns nästan som att monosteget är för klent och klarar att driva endast en Rockford P3 12" och inte två st..

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
7 oktober 2007
byt kablar till basarna  och testa

2 123 Inlägg
7 oktober 2007
Har du parallelkopplat eller seriekopplat basarna ?

29 Inlägg
8 oktober 2007
Trådstartare
Fredrik.Gustavsson skrev:
Har du parallelkopplat eller seriekopplat basarna ?

PROBLEMET LÖST! big_smile

Hade seriekopplat. En polare kom över ikväll, hmmade lite å frågade om jag hade parallellkopplat, något som jag inte kände till. Så vi parallellkopplade lite provisoriskt å basarna pumpade identiskt.

Jag kommer inom snar framtid lägga in bilder på min kärra å billjud på min profil, det är jag skyldig er wink

Moderator kan låsa tråden! cool

Sök