3605
Sök

Försäkringsfråga på nytt, vågar man snåla?

Fisketokig
2 997 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
Funderar lite över försäkringar på just ny MC

Jag tog MC-kort tidigare i år och är 22år

Är mycket sugen på att skaffa en sportigare hoj, ny eller mycket lätt beg i prisklass runt 80-120 tusen beroende på vad man hittar och hur man känner.

Kombinationen 22år färsk, nyss MC och en "självmordsmaskin" är ju inte en våt dröm för försäkringsbolagen och det är omöjligt att hamna under 20.000:- i försäkring om man ska ha helförsäkrat. runt 25-28 tusen om året kostar de modeller jag kollat snabbt på.

Är man då helt ute och cyklar om man bara kör halvförsäkrat?

Om det skulle hända mig saker som någon annan orsakat så spelar min försäkring ingen roll, det är ju bara om jag själv skulle förstöra MC.n.

Enda gången man förlorar på det är just om jag själv kör åt helvete och totalförstör hojen.

Åker jag av och skrapar plastkåpor eller får lite småskador så kostar det lite att åtgärda själv jämfört med att betala fullförsäkrat.

Hur skulle ni göra, eller hur gör ni?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Thorssa
6 oktober 2007
Om du kör helförsäkrat så kanske du har betalat hela cykelns värde i försäkringspremier efter tre-fyra år, kanske i onödan. Ett bättre alternativ kan vara att placera samma summa pengar i aktier eller något. Skulle det hända något så kan du utnyttja dem då (om du inte smäller det första du gör) och händer det inget så har du förhoppningsvis tjänat dig en hacka.

blacken
6 oktober 2007
"Åker jag av och skrapar plastkåpor eller får lite småskador så kostar det lite att åtgärda själv jämfört med att betala fullförsäkrat."   Vakna!  reservdelar till hojar kostar betydligt mer än du anar.

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
6 oktober 2007
regga dig på www.sporthoj.com där finns mycket bra tips och idéer!

man lever bara en gång så lev väl!

Fisketokig
2 997 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
blacken skrev:
"Åker jag av och skrapar plastkåpor eller får lite småskador så kostar det lite att åtgärda själv jämfört med att betala fullförsäkrat."   Vakna!  reservdelar till hojar kostar betydligt mer än du anar.

Jo visst är det dyrt att laga och byta ut men med ca 25.000:- om året och sen självrisken man betalar vid olycka så borde det bli billigare att köpa sånt och byta själv.

Om man kör sönder en hoj för mer än de årliga summorna så ska man nog överväga om man ska ha en alls wink

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Eliminator
1 441 Inlägg
6 oktober 2007
25000:-, är väl inte så svårt,, på våren innan alla vägar är sopade så ligger det en massa rullgrus i kurvor och korsningar. Gissa vad det kostar att laga en mc du lagt på sidan i låt säga 30-40 km/tim pga framhjulssläpp i rullgrus. Läs kåpa styre, div reglage, transmissionskåpor, avgassystem skinn/goretexställ m.m.

mvh Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

blacken
6 oktober 2007
Martin 9-3 skrev:
blacken skrev:

Jo visst är det dyrt att laga och byta ut men med ca 25.000:- om året och sen självrisken man betalar vid olycka så borde det bli billigare att köpa sånt och byta själv.

Om man kör sönder en hoj för mer än de årliga summorna så ska man nog överväga om man ska ha en alls wink

Jag ville inte vara negativ på något sätt. Självklart att du ska skaffa en hoj för det är grymt kul och positivt på alla sätt köra hoj. Det var bara det lite "optimistiska" yttrandet som jag reagerade på.  Även vid en "moderat" avåkning så kommer man lätt upp i en 10,000 - 20,000 spänn eller mer i rep kostnad.

Sök