Hög baspik alltid när man stänger av stereon

loudness
30 oktober 2005 · 4 554 Inlägg

nejdå de e nog nästan värre och jorda på samma ställe och dålig jord.. prova och jorda bara de steget som smäller.. bmw.. va snackar du om? verkar va lite ute och cylkar.. stegen drar den stömmen dom behöver och strömmen hastighet a ajvet inte va du menar.. kondingen funkar som en spännings reserv för att hålla uppe spänningen när steget suger så mycke så spänningen sjunker, alternativt ett växelströms skydd.. tror du får specificera dej lite mer

chrizz Administratör
30 oktober 2005 · 11 783 Inlägg

Innan det spårar ur i ett snack om kondensatorer (vilket jag tror är fullständigt orelevant i denna diskussion) så kan ni ta del av det Sharky skrivit här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=4755

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
loudness
30 oktober 2005 · 4 554 Inlägg

gut chrizz.. den e kanon den faktarutan

JohnnyN Rutinerad medlem
30 oktober 2005 · 1 938 Inlägg

loudness skrev:
nejdå de e nog nästan värre och jorda på samma ställe och dålig jord.. prova och jorda bara de steget som smäller..

hmm, ska pröva göra det smile återkommer med fakta big_smile

TT-Avant
30 oktober 2005 · 6 851 Inlägg

bmw750 skrev:

Tiaz skrev:

bmw750 skrev:
eller sätt en konding..

?? vad gör den för nytta vid detta problem??

med tanke på att det är ström i alla lägen vi pratar om när det är bilstereo, så hade jag en tanke att det kan vara så att strömmen blir lite för snabb. en konding kan ge bättre ström för steget...
förstod du vad jag menade nu?? smile

Japp, men det kommer antagligen inte att hjälpa ett skit med konding vid detta prob.
Det att strömmen va för snabb va lite skummt, tanken med konding är ju att skicka strömmen ännu snabbare och då skulle det ju bli ännu värre än vad det nu är..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
JohnnyN Rutinerad medlem
30 oktober 2005 · 1 938 Inlägg

Okej, nu har jag provat med flera olika jordställen, med flera olika jordkablar, kollat att signalkablarna ligger nära någon strömkabel, men allt utan framgång... baspiken finns kvar när man knäpper av stereon, och det förekommer ett helvete till generatorvin tongue

men en annan intressant sak var, att allt man gjorde med stereon (böt låt, böt skiva, böt till radio), allt kom som buller i basen... så nu börjar jag fundera om det är stereon som är spöket tongue kan detta stämma?

+ finns det nån annan här som har en Panasonic DRX-900N??? alltså, stereon med en diskant som viks ut vid ett knapptryck tongue

Senast redigerat av calibra_nox (30 oktober 2005)

Tuffhaggman
30 oktober 2005 · 864 Inlägg

prov att jorda om huvudenheten då...

loudness
30 oktober 2005 · 4 554 Inlägg

det där är ett klart tecken på att signaljorden är bränd..

börja bakifrån och kolla steget.. ta en kabel mellan - på högtalarutgången och yttre polen på rca kontakten på steget skillnad? om ja är stegets signaljord bränd om nej så kollar du lågnivån.. gör lika dant.. sätt en kabel mellan yttre polen på rca kontakterna i varje ände.. så ser du att ledaren är hel.. är det inegn skillnad så kollar du spelaren.. gör lika dant som på steget.. ta en kabel mellan - på högtalarutgången och rca kontaktens yttre pol.. någonstans ligger felet

Senast redigerat av loudness (30 oktober 2005)

JohnnyN Rutinerad medlem
30 oktober 2005 · 1 938 Inlägg

ska testa det här nu imorgon smile

loudness
30 oktober 2005 · 4 554 Inlägg

gör så..

Theo
30 oktober 2005 · 859 Inlägg

loudness skrev:
är de inte fel på steget så är de kablarna är de inte kablarna så är de spelaren.. testa byt spelar och se vad som händer.. kan ju va så att signaljorden e avbrunnen i spelaren och då kan vad som helst yttra sej..

Där har vi problemet! Jag är 99,9% säker. Byt HU så skall du se att det funkar. Det hela beror helt enkelt på att steget HAR vart dåligt jordat och istället för jordkabeln så skickar steget "tillbaka" strömmen i lågnivåkablarnas skärm... och strömmen blir för stor för det stackars kretskortet i spelaren.
Jag har själv lagat ett par Spelare med detta fel, och det är relativt enkelt i de flesta fallen.

/Theo

Sharky
30 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Varav följer en gammal sanning, att jorden är mycket viktigare än plusmatningen.

Man kan faktiskt säkra av signaljorden med tex en 100mA glasrörssäkring. Knäppt, men funkar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Theo
30 oktober 2005 · 859 Inlägg

Jag har inte testat, men det kan väl inte vara speciellt bra för ljudkvalliten Göran? Nej hellre ser jag till att jag har ordentlig  jord;-)

Sharky
30 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Prova och lyssna. "Säkringen" i form av kretskortsfolie i HU:n som brinner av bör ju inte låta annorlunda än en säkring.
Whatever, men det kan vara en bra livförsäkring när man installerar sin skitdyra stereo innan man vet att allting funkar.
/Göran

Theo skrev:
Jag har inte testat, men det kan väl inte vara speciellt bra för ljudkvalliten Göran? Nej hellre ser jag till att jag har ordentlig  jord;-)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Theo
30 oktober 2005 · 859 Inlägg

Sharky skrev:
"Säkringen" i form av kretskortsfolie i HU:n som brinner av bör ju inte låta annorlunda än en säkring.
/Göran

Theo skrev:
Jag har inte testat, men det kan väl inte vara speciellt bra för ljudkvalliten Göran? Nej hellre ser jag till att jag har ordentlig  jord;-)

Nej men det som sammanbinder säkringen och "tråden" i lågnivåkabeln kanske låter annorlunda:-)

Nu upplevs detta säkert som VÄLDIGT fjolligt, det är jag medveten om. Men en sak är klar: Är man ute efter det perfekta ljudet, som jag, så sätter man ingen glasrörssäkring på lågnivån! hehe

MVH Theo

Sharky
30 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Inte jag heller. Men att ha en sådan i sin lilla lablåda så man kan ha den som installationsskydd är kanon.
Sedan plockar man bort den när man vet att allt lirar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Theo
30 oktober 2005 · 859 Inlägg

Sharky skrev:
Inte jag heller. Men att ha en sådan i sin lilla lablåda så man kan ha den som installationsskydd är kanon.
Sedan plockar man bort den när man vet att allt lirar.

/Göran

Inte dumt alls! Om man orkar.

/Theo

JohnnyN Rutinerad medlem
31 oktober 2005 · 1 938 Inlägg

Theo skrev:
Där har vi problemet! Jag är 99,9% säker. Byt HU så skall du se att det funkar. Det hela beror helt enkelt på att steget HAR vart dåligt jordat och istället för jordkabeln så skickar steget "tillbaka" strömmen i lågnivåkablarnas skärm... och strömmen blir för stor för det stackars kretskortet i spelaren.

Så du säger att jag måste köpa ny huvudenhet? hmm

Senast redigerat av calibra_nox (31 oktober 2005)

Sharky
31 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Inte nödvändigtvis. Försök jorda lågnivåkabelns skärm mot chassiet på din HU och se om spikarna försvinner.
Försvinner problemen då så kan du till nöds jorda mot chassiet även om det bästa skulle vara att öppna din HU och försöka fixa felet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Theo
31 oktober 2005 · 859 Inlägg

calibra_nox skrev:

Theo skrev:
Där har vi problemet! Jag är 99,9% säker. Byt HU så skall du se att det funkar. Det hela beror helt enkelt på att steget HAR vart dåligt jordat och istället för jordkabeln så skickar steget "tillbaka" strömmen i lågnivåkablarnas skärm... och strömmen blir för stor för det stackars kretskortet i spelaren.

Så du säger att jag måste köpa ny huvudenhet? hmm

Nej det sa jag inte. Testa med en annan först, sendan laga eller köp ny.

/Theo

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang