4531
Sök

Hur blir man ponsrad?

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
8 oktober 2007
Trådstartare
Enkel fråga, hur blir man sponsrad?
Ska man ringa olika företag och å eller..?

Länge funderat på detta.

Någon om är sponsrad, hur gjorde du?

Tack på förhand smile

I do it my way

1 567 Inlägg
8 oktober 2007
Gäller nog att ha en"jävlit" bra genomtänkt ide eller projekt som verkligen sticker ut från mängden..
Innan man börja söka sponsorer tro jag iallfall..

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

820 Inlägg
8 oktober 2007
Det gäller nog att man har en jäkligt bra början ja smile

1 436 Inlägg
8 oktober 2007
Sedan gäller det ju att man kan erbjuda sponsorerna något tillbaka, t ex att de får använda bilen på utställningar etc...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

16 197 Inlägg
8 oktober 2007
saken e den att man måste bygga en elle ett par bilar utan spons för att bevisa va man kan bygga.. har själv helspons från BRL men då börja ja tävla i dB -96.. å har bara haft helspons dom 2 senaste åren.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 123 Inlägg
8 oktober 2007
Beror lite på vad du menar med sponsring, bättre priser kan man ofta få om man handlar för mkt pengar eller många grejor av samma sak, kan väl kallas delspons eller lite enkelt rabatt.
Sen kan man ju få köpa varor för deras inköpspris, det är då jag tycker vi börjar prata sponsring.
Sen finns det ju några få i Sverige som är helsponsrade av olika företag.
Vägen till sponsring är lång kan jag lova dig, det räcker inte med att du säger vad du har för bil och vad du tänkt göra.
Du måste först prestera något så dom får upp ögonen för dig, sedan gäller det att ta kontakt och väldigt informativt berätta vad du vill åstakomma, ta gärna upp budget, planer osv.
När man väl fått sponsring måste man också hålla kontakt med sina sponsorer och visa att bygget går framåt med bilder, text och telefonsamtal.
Så det är inte helt lätt och även om man är sponsrad är det inte lätt att bygga en bil, det kräver enorm kunskap att genomföra byggen ni ser på bilmässor/utställningar och träffar.

4 554 Inlägg
8 oktober 2007
du provar myspons.se tongue nä gör inte de hehe

1 150 Inlägg
8 oktober 2007
som evilaudio sa du behöver ha byggt nåt som du kan visa upp innan nån vill sponsra men lite sponsring kan du ja alltid få 10 15 % smile

2 924 Inlägg
8 oktober 2007
kortfattat skulle man kunna säga att det är som att söka ett jobb där de kräver erfarenhet och god kompetens...du bör alltså ha ett fint CV med bra omdömen från tidigare jobb och utbildning....sen får du sponsring så måste du sköta jobbet också bra för att behålla det

Å då menar jag inte jobb på McDonalds utan mer jobb på Ericsson som ingenjör typ...

En tokig falsk sanning är att många verkar blanda ihop sponsring och rabatt och ta det som samma sak...
Senast redigerat av peegee (8 oktober 2007)

~ Life is short, have FUN! ~

3 137 Inlägg
8 oktober 2007
10-20% rabatt kan du nog få på det mesta om du handlar lite prylar från samma leverantör.

Jag tycker att del-sponsring är när du får grejerna för leverantörens inköpspris. Helspons är när du får dem kostnadsfritt.

Idé, tidigare byggen du medverkat i, marknadsföringsplan, ekonomisk kalkyl, tidsplan, skisser (klipp och klistra i photoshop) etc är andra bra verktyg när man ska ragga sponsorer. Glöm inte att ta med perspektivet "vad tjänar mina sponsorer på att sponsra just mig". Hur ska jag exponera dem så mycket som möjligt, vad tjänare de på mig, i vilka sammanhang kommer de synas osv.

DFFL
9 020 Inlägg
8 oktober 2007
Och sen kan du inte glömma att du antagligen måste ställa upp i stort sett varenda helg på utsällningar och shows under högsäsong.

Har du tid till sådant?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Sök