S4 trimma, hur och kostnad?

googlese
31 oktober 2005 · 18 Inlägg

Som rubriken, hur trimmar man en s4 lättast för tex. 300, 350, 400 hk?
Vad kostar denna trimning och vars vänder man sig?

Gäller den äldre s4 2.2t

Sharky
31 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Kolla med Fr3drik.

http://www.garaget.org/show.php?car=2068

Eller om han läser detta....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Static
31 oktober 2005 · 208 Inlägg
fr3drik
1 november 2005 · 342 Inlägg

Static skrev:
www.dahlbackracing.se wink

om man vill bli ruinerad så...

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
fr3drik
1 november 2005 · 342 Inlägg

googlese skrev:
Som rubriken, hur trimmar man en s4 lättast för tex. 300, 350, 400 hk?
Vad kostar denna trimning och vars vänder man sig?

Gäller den äldre s4 2.2t

hej

orginalturbon klara 280 hk, det får man med chippning..

byter du sedan turbo, grenrör, avgas och ställer upp laddtryck och soppatryck så börjar du komma mot 350..

för 400 hk bör du byta vevstaksbultarna till ARP och toppackningen till en rs2 (den enda som finns numera)..

så kommer ju kopplingen ge upp, det har min gjort..

sen finns det ju inga gränser uppåt! smile

vore lättare att säga mer exakt om du visste precis vilken effekt du vill ha..! smile

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
ECO_Astra
1 november 2005 · 173 Inlägg

Ja dom här Audi motorerna är skojiga å trimma måste ja säg!smile

Toyota Supra mk4 "2JZ E85" (1996)
googlese
2 november 2005 · 18 Inlägg

fr3drikhej skrev:
orginalturbon klara 280 hk, det får man med chippning..

byter du sedan turbo, grenrör, avgas och ställer upp laddtryck och soppatryck så börjar du komma mot 350..

för 400 hk bör du byta vevstaksbultarna till ARP och toppackningen till en rs2 (den enda som finns numera)..

så kommer ju kopplingen ge upp, det har min gjort..

sen finns det ju inga gränser uppåt! smile

vore lättare att säga mer exakt om du visste precis vilken effekt du vill ha..! smile

Vad ska man byta till för turbo då? Grenrör är rs4 som gäller då?

Laddtrycket å soppatrycket, ska det ställas upp mekaniskt eller elektroniskt?
Sen vars får man tag på grenrör? Har ingen lust att bygga ett eget...

Senast redigerat av googlese (2 november 2005)

MrVain
2 november 2005 · 904 Inlägg

Endera köper du ett RS2 eller SportQuattro grenrör = Dyrt och sprickbenäget
Eller så köper du ett hemma byggt, billigare och håller bättre men svårt att hitta i vissa fall och de flesta krävler att du bygger om downpipe och drar om olja och vatten ledningar pga att man flyttar turbons placering.

För att ställa om soppa tryck köper du en ställbar Bränslestrycksregulator

De ska va gött å leva
Christian S
4 november 2005 · 4 816 Inlägg

Du har även ACE Competition, dom ligger i Borås.
http://www.ace-competition.com/

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
fr3drik
4 november 2005 · 342 Inlägg

82000 för 350 hk anser ju jag vara rena rama rånet iaf!

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
MrVain
4 november 2005 · 904 Inlägg

fr3drik skrev:
82000 för 350 hk anser ju jag vara rena rama rånet iaf!

Ja vad har du gett för dina hästar fr3drik? smile själv kommer jag nog upp i 20 000 när jag närmar mig 380 hk sträcket men då blir turbon ny också ...

De ska va gött å leva
googlese
4 november 2005 · 18 Inlägg

Hur långt hänger orig spridarna med då? Och när måste man byta till en bränslepump som pumpar på bättre?

Senast redigerat av googlese (4 november 2005)

TeQuilla
4 november 2005 · 764 Inlägg

googlese skrev:
Som rubriken, hur trimmar man en s4 lättast för tex. 300, 350, 400 hk?
Vad kostar denna trimning och vars vänder man sig?

Gäller den äldre s4 2.2t

Ska du ha runt 400hk+ lär du räkna mned en 200.000kr. http://www.ace-competition.se/index.php … einfo=true

TeQuilla
Saab 9-3 Aero "Fetingen" (2005)
Sharky
4 november 2005 · 10 287 Inlägg

Dra ett streck över gissningarna och så får vi se om Fr3drik kan återkomma med en lista på vad han har gjort, vad varje grej kostade honom, och vilken effekt han vet(tror) att han har i nuläget.

Att ACE och Träskolasse är dyra är ingen nyhet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
googlese
4 november 2005 · 18 Inlägg

TeQuilla skrev:

googlese skrev:
Som rubriken, hur trimmar man en s4 lättast för tex. 300, 350, 400 hk?
Vad kostar denna trimning och vars vänder man sig?

Gäller den äldre s4 2.2t

Ska du ha runt 400hk+ lär du räkna mned en 200.000kr. http://www.ace-competition.se/index.php … einfo=true

Att det finns färdiga kit är jag mkt väl medveten om, men lägga ut 200' för 200hk är det inte värt. Anledningen till deras priser är väl dessutom att dom ska ju kunna lägga nån sorts garanti på det dom gör.

Jag tänkte pula själv, och därför är jag inte intresserad av alla dessa kit som går att köpa, utan jag kommer själv sätta ihop med eget hopplock, utan garantier men garanterat billigare.

fr3drik
4 november 2005 · 342 Inlägg

ja nu ska vi se här!

jag har bytt grenrör till ett hemgjort (som det finns bild på i min länk) och på det sitter en Garrett T3/T04E med skruvat 360 lager och större kompressorhus. mkt snabb spoolup och max ladd kommer runt 3500 rpm.
från turbon är det 3" hela vägen med racekatt och en fullflödesdämpare.
sen en progressiv bränsletrycksregulator från malpassi som ger på 1,4:1.

jag ska sätta i spridare från volvos R-modell som ger på mer soppa till våren också.

vad mitt kostar blir ju lite svårt att säga eftersom det är beggat.. men vi kan göra så här istället..!

hemmagjort grenrör: ca 3-5000:-
rs2 turbo ny: ca 8-9000:- (eller en bättre när du ändå håller på för 12-13000:-)
3" från turbo: 1500:- + racekisse: 2000:-
bränsletrycksregulator: 2000:-
hårdare wastegatefjäder: 1000:-
sjyst dump som tål lite: 1500:-

jag tror att min bil har 330-350 hk i dagsläget..
men säg att den har 330 nu och 350 efter spridarbyte kanske..

jag kör med ett laddtryck på 1,5 bar och den peakar 1,6 lite snabbt ibland..
känns stabilt!

Senast redigerat av fr3drik (4 november 2005)

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
fr3drik
4 november 2005 · 342 Inlägg

TeQuilla skrev:
Ska du ha runt 400hk+ lär du räkna mned en 200.000kr. http://www.ace-competition.se/index.php … einfo=true

hejda dig lite nu va!
helrenoverad bottendel med stålstakar och moddade orginalkolvar tål strax över 600 hk! renovera toppen och släng i dr schrick kammar.. stor IC på det och en turbo som klarar att leverera lite.. plus en rejäl wastegate.. orginal WG klarar man sig med upp till ca 500 hk..
ja och en stöddigare koppling så klart!

det fick inte jag till 200000 smile

skulle jag ha tur med min maskin och sätta dit en större ic, större spridare och ladda närmare 2 kg så skulle den nog ge 400 hk.. men då har vi ju ingen driftsäkerhet kvar..

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
Sharky
4 november 2005 · 10 287 Inlägg

Yo Fr3drik,

Glömde du:
- Chip
- Ny koppling (din var slut och det blir väl RS4 tryckplatta då eller)

Fast du kanske "fuskar" med din progresssiva malpassi. Vilket vi kanske inte skall rekommendera folk att göra.

Att rekommendera är nog större spridare och en sväng till Claus på Turbocenter för att få ett vettigt chip.

Billiga bra trimningar finns egentligen inte. Dyra ras finns det många av.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
googlese
4 november 2005 · 18 Inlägg

fr3drik skrev:
ja nu ska vi se här!

jag har bytt grenrör till ett hemgjort (som det finns bild på i min länk) och på det sitter en Garrett T3/T04E med skruvat 360 lager och större kompressorhus. mkt snabb spoolup och max ladd kommer runt 3500 rpm.
från turbon är det 3" hela vägen med racekatt och en fullflödesdämpare.
sen en progressiv bränsletrycksregulator från malpassi som ger på 1,4:1.

jag ska sätta i spridare från volvos R-modell som ger på mer soppa till våren också.

vad mitt kostar blir ju lite svårt att säga eftersom det är beggat.. men vi kan göra så här istället..!

hemmagjort grenrör: ca 3-5000:-
rs2 turbo ny: ca 8-9000:- (eller en bättre när du ändå håller på för 12-13000:-)
3" från turbo: 1500:- + racekisse: 2000:-
bränsletrycksregulator: 2000:-
hårdare wastegatefjäder: 1000:-
sjyst dump som tål lite: 1500:-

jag tror att min bil har 330-350 hk i dagsläget..
men säg att den har 330 nu och 350 efter spridarbyte kanske..

jag kör med ett laddtryck på 1,5 bar och den peakar 1,6 lite snabbt ibland..
känns stabilt!

Hur viktigt är det att byta grenrör? Är det a och o eller kan det gå att komma i närheten av 350hk utan att byta det?
Vars får man tag på en hårdare wategatefjäder?

fr3drik
5 november 2005 · 342 Inlägg

Sharky skrev:
Yo Fr3drik,

Glömde du:
- Chip
- Ny koppling (din var slut och det blir väl RS4 tryckplatta då eller)

Fast du kanske "fuskar" med din progresssiva malpassi. Vilket vi kanske inte skall rekommendera folk att göra.

Att rekommendera är nog större spridare och en sväng till Claus på Turbocenter för att få ett vettigt chip.

Billiga bra trimningar finns egentligen inte. Dyra ras finns det många av.

/Göran

jo det gjorde jag!
min är chippad och eftersom rs4 inte finns av denna modell så blir det för min del mest troligt sachs hårdaste tryckplatta med orginal lamell..
spridare ska i större, bosch 465 cc och det ska lambdaregleringen klara av att kompensera.. jag har inga som helst planer på mappning än då jag tror att det kommer kosta mycket mer än det smakar men när man byggt en seriösare maskin så ska väl det göras! så helst med ett programerbart sprut och inte orginalboxen..
en progressiv regulator anser jag vara bra att ha oavsett så lite extra soppa vid högre ladd aldrig är fel.. smile

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang