Polisradio i bilen hur gör man?!

TysonT5
13 oktober 2007 · 69 Inlägg

Hur fixar man så man hör polisen i gbg?ibilen

U can not kill what u did not create
Mankan1978 Son Of Murphy
13 oktober 2007 · 782 Inlägg

Tror inte det är tillåtet med fast monterad polisradio i bilen.
Köp då istället en bärbar VHF-radio o ha typ i handskfacket på bilen eller så, för då kan inte snuten säga något. Kostar väl några hundralappar på typ Hobbex eller så...

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
TysonT5
13 oktober 2007 · 69 Inlägg

Mankan1978 skrev:
Tror inte det är tillåtet med fast monterad polisradio i bilen.
Köp då istället en bärbar VHF-radio o ha typ i handskfacket på bilen eller så, för då kan inte snuten säga något. Kostar väl några hundralappar på typ Hobbex eller så...

hur gör man sen dåtongue:S

U can not kill what u did not create
Mankan1978 Son Of Murphy
13 oktober 2007 · 782 Inlägg

Sen tar man reda på polisens radiofrekvens där man bor, finns säkerligen o hitta på nätet. Polis, brandkår o ambulans kan man lyssna på o allas frekvenser finns säkert o hitta. Sen programmerar man VHFen med de frekvenser man vill avlyssna och vips så funkar det! tongue

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
TysonT5
13 oktober 2007 · 69 Inlägg

okeeej niice:D.tack:D

U can not kill what u did not create
MickeTuncer Fotograf
13 oktober 2007 · 966 Inlägg

Hmm... låter intressant..wink

micketuncer PHOTOGRAPHY
www.micketuncer.se
BMW 520d "F11" (2011)
C70
13 oktober 2007 · 424 Inlägg

Det är väl inte direkt uppskattat bland poliser att folk kör runt med polisradio. Men det är inget olagligt, så länge man inte sprider informationen vidare. Vill man vara mer diskret och även ha möjlighet att lyssna hemma så är en liten smidig portabel radio att föredra. Finns att köra på många ställen, Teknikmagasinet t.ex. Sen går man in på http://www.scanner.nu och letar upp frekvenserna på det man vill lyssna på. Sedan lagrar man dom frekvenserna man vill ha i sin radio. Klart!

Mankan1978 Son Of Murphy
13 oktober 2007 · 782 Inlägg

C70 skrev:
Det är väl inte direkt uppskattat bland poliser att folk kör runt med polisradio. Men det är inget olagligt, så länge man inte sprider informationen vidare. Vill man vara mer diskret och även ha möjlighet att lyssna hemma så är en liten smidig portabel radio att föredra. Finns att köra på många ställen, Teknikmagasinet t.ex. Sen går man in på http://www.scanner.nu och letar upp frekvenserna på det man vill lyssna på. Sedan lagrar man dom frekvenserna man vill ha i sin radio. Klart!

Okej, trodde det var olagligt, eller det har iaf varit att ha en fast monterad. Men som jag sa har man bara en bärbar radio så kan man ju alltid skylla på att man är jägare! big_smile

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
C70
13 oktober 2007 · 424 Inlägg

Mankan1978 skrev:
Okej, trodde det var olagligt, eller det har iaf varit att ha en fast monterad. Men som jag sa har man bara en bärbar radio så kan man ju alltid skylla på att man är jägare! big_smile

Är inte 100 på om det är tillåtet med en fast. Men jag ser ingen anledning till att det skulle vara olagligt när man får ha en bärbar. Har man en bärbar kan man ju bara stänga av den och smyga den under sätet om man blir stannad wink

christofferedil Yellow bug!
13 oktober 2007 · 1 640 Inlägg

Varför inte bara söka? Kopierar in ett inlägg jag skrev för ett tag sen.

"Haha, får väl gå in här och ge lite info då. Har en morbror som har egen firma (http://www.teleservice.se/) inriktad på just radiokommunikation, är väl nästan uppväxt där. Och har hjälpt till en hel del på senare år. Så kom inte och säg att jag inte vet vad jag babblar om big_smile

Säkert någon som hört talas om just den firman, då den är rätt välkänd bland åkerier, ambulanser, osv.


Hallandsåsen och neråt har redan gått över till Tetrasystem, går under arbetsnamnet RAKEL, där är det knäpptyst så fort man bestigit hallandsåsen. Västra Götaland kommer tystna runt jul och nyår detta året. Sist ut är väl Norrland, nånstans runt 2009. Vet inte var ni fått ifrån att det inte händer något med Tetra, det är på stark frammarsch.

Och på frågan om det är lätt att knäcka... Som det ser ut nu kommer det vara omöjligt. Tetra bygger på att man byter "frekvenser" och hålla på med en viss tidsskillnad. Och man har full koll på radioapparater. Så stjäl du en radio tas den bort ur systemet inom en halvtimma. Lyckas du knäcka en kod är den värdelös inom en minut.

Så ska du knäcka Tetra behöver du alltså komma på själva grundfysiken i de enheter som används, och använda detta utan att du syns på kontrollkartorna. Så det lär nog ta ett antal år isåfall.

Själv använder jag en Handic i bilen, och en Sentinel här hemma. Har även ett antal andra radior liggandes, men av dem är Sentinelen helt klart bäst!

Något mer du bör tänka på är att om du köper begagnat på Blocket, var noga med att kolla upp om det kanske är en kristallradio. Isåfall behöver du rätt kristaller, som söker på rätt frekvenser i just ditt område. Annars är radion värdelös."

-------

Sen för att tillägga lite till den här tråden. Det är 100% lagligt att ha polisradio fast monterad i bilen. BARA du inte för vidare det du hört. Har själv min på instrumentbrädan, VÄL synlig.

Men som sagt, i Skåne är det dött, efter nyår släcks det i mellersta Sverige. Så tänk efter innan du lägger ut pengar på en radio.

Och ja, köper du en radio på blocket, se till att det sitter rätt kristaller i.

Annars finns exempelvis http://www.frekvenslista.com/ för att kolla frekvenser.

Senast redigerat av Edil_ (13 oktober 2007)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Stefan Varberg Supraman
13 oktober 2007 · 2 300 Inlägg

skaffa en scanner, dls har bra scannrar, dock är det begmarkanden som gäller för dom.

fast är lagligt bara man inte sprider infon vidare.

rakel är under utbyggnad men den är stoppad p,g,a att dom har stora problem med det som inte är lösta så polisen har tillfälligt gått tillbaka till det gamla systemet där det är utbyggt.
Så man kan lyssna på polisens snack några år till. sen så är det nog bara en tidfråga till utrustning för avlyssning av rakel finns att tillgå.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Tom Darth Vader
13 oktober 2007 · 1 644 Inlägg

Polisradio får man ha, man får lyssna. Men om du ger ut minsta ljud via polisradion, då äre till att gömma sig. Det kan blir grova böter, även fängelse tror jag på att snacka i den.

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
Fishy Skattebetalare
13 oktober 2007 · 87 Inlägg

Om man har en scanner (kör själv med en Uniden XLT 220) så kan man vara helt lugn, den gåt inte att sända ifrån, endast lyssna. Den är fullt laglig och du får lyssna på allt som du kan få in i den.
Däremot får man inte vidarebefordra det man hör till sk 3:e person!

Detta är fakiskt en vä'ldigt stor hobby i Sverige, finns många som slitter å scannar dagarna i ända, det finns så oerhört mycket mer än bara blåljusradio att lyssna på.
Ta dig lite tid att kika runt på va det är du har tänkt att lyssna på, kolla runt va det finns för radiosar som täcker tänkta frekvenser, kika runt på nätet och lär dig lite innan så kan du få ut så himla mycket av din radio!
Lycka till!

Finnmerchant Oseriös Aktör
6 november 2007 · 592 Inlägg
Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
JoKKe Fortkörare
6 november 2007 · 99 Inlägg

Polisens system 80 är i full gång i malmö iaf och kommer säkert att vara ett tag till.

Honda Civic Type-R -05
Invidia GT300
K&N Typhoon
christofferedil Yellow bug!
6 november 2007 · 1 640 Inlägg

JoKKe skrev:
Polisens system 80 är i full gång i malmö iaf och kommer säkert att vara ett tag till.

När vi körde ner med jobb bilen var det dött efter Hallandsåsen iallafall. Och den är ändå utrustad med grejer som privatpersoner aldrig kommer få tillgång till. Och enligt Polisens status om Rakel:

"Etapp 1: Skåne, Kalmar, Blekinge     I drift"

Så förstår inte hur du kan lyssna på polisen i Malmö, då det är en av Sveriges största städer och har prioritet.

Senast redigerat av Edil_ (6 november 2007)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
C70
6 november 2007 · 424 Inlägg

Det gamla systemet används fortfarande i Malmö.

christofferedil Yellow bug!
6 november 2007 · 1 640 Inlägg

C70 skrev:
Det gamla systemet används fortfarande i Malmö.

Vilka frekvenser kör de på då? yikes

Skulle däremot inte förvåna mej att de kör dubbelt isåfall. För som sagt, när vi åkte över Hallandsåsen i somras, blev det tyst på alla frekvenser som hade med polis och liknande att göra. Och även nere i Malmö innerstad hördes det inte ett dyft. Och då hade vi ändå koll på vilka frekvenser polis/brandkår/ambulans använder. (Insider info)

Men som sagt, vilka frekvenser?, nu blev jag nyfiken big_smile

Senast redigerat av Edil_ (6 november 2007)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Frosted
6 november 2007 · 1 878 Inlägg

Edil_ skrev:
Varför inte bara söka? Kopierar in ett inlägg jag skrev för ett tag sen.

"Haha, får väl gå in här och ge lite info då. Har en morbror som har egen firma (http://www.teleservice.se/) inriktad på just radiokommunikation, är väl nästan uppväxt där. Och har hjälpt till en hel del på senare år. Så kom inte och säg att jag inte vet vad jag babblar om big_smile

Säkert någon som hört talas om just den firman, då den är rätt välkänd bland åkerier, ambulanser, osv.


Hallandsåsen och neråt har redan gått över till Tetrasystem, går under arbetsnamnet RAKEL, där är det knäpptyst så fort man bestigit hallandsåsen. Västra Götaland kommer tystna runt jul och nyår detta året. Sist ut är väl Norrland, nånstans runt 2009. Vet inte var ni fått ifrån att det inte händer något med Tetra, det är på stark frammarsch.

Och på frågan om det är lätt att knäcka... Som det ser ut nu kommer det vara omöjligt. Tetra bygger på att man byter "frekvenser" och hålla på med en viss tidsskillnad. Och man har full koll på radioapparater. Så stjäl du en radio tas den bort ur systemet inom en halvtimma. Lyckas du knäcka en kod är den värdelös inom en minut.

Så ska du knäcka Tetra behöver du alltså komma på själva grundfysiken i de enheter som används, och använda detta utan att du syns på kontrollkartorna. Så det lär nog ta ett antal år isåfall.

Själv använder jag en Handic i bilen, och en Sentinel här hemma. Har även ett antal andra radior liggandes, men av dem är Sentinelen helt klart bäst!

Något mer du bör tänka på är att om du köper begagnat på Blocket, var noga med att kolla upp om det kanske är en kristallradio. Isåfall behöver du rätt kristaller, som söker på rätt frekvenser i just ditt område. Annars är radion värdelös."

-------

Sen för att tillägga lite till den här tråden. Det är 100% lagligt att ha polisradio fast monterad i bilen. BARA du inte för vidare det du hört. Har själv min på instrumentbrädan, VÄL synlig.

Men som sagt, i Skåne är det dött, efter nyår släcks det i mellersta Sverige. Så tänk efter innan du lägger ut pengar på en radio.

Och ja, köper du en radio på blocket, se till att det sitter rätt kristaller i.

Annars finns exempelvis http://www.frekvenslista.com/ för att kolla frekvenser.

gäller bara att få skaka fram källkoden på det hela smile

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
C70
7 november 2007 · 424 Inlägg

Edil_ skrev:

C70 skrev:
Det gamla systemet används fortfarande i Malmö.

Vilka frekvenser kör de på då? yikes

Skulle däremot inte förvåna mej att de kör dubbelt isåfall. För som sagt, när vi åkte över Hallandsåsen i somras, blev det tyst på alla frekvenser som hade med polis och liknande att göra. Och även nere i Malmö innerstad hördes det inte ett dyft. Och då hade vi ändå koll på vilka frekvenser polis/brandkår/ambulans använder. (Insider info)

Men som sagt, vilka frekvenser?, nu blev jag nyfiken big_smile

http://www.scanner.nu/pdf/m_pol_m.pdf

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang