5909
Sök

Batteriproblem (antar jag?) Audi Coupé V6 -93

543 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
Hejhejhej.

Ni som inte orkar läsa allt det här, kan ju hoppa längst ner, där står själva problemet.

Nu är jag lite konfunderad här, en regning dag när jag kom ut till bilen för en färd till falun så vägrade bilrackarn starta. Jahapp tänkte jag, det var ju inte så jävla kul. Fick ringa till min käre far som hjälpte mig att starta bilen med startkablar.

Okej tänkte jag i mitt stilla sinne, nu är det väl bra då. Och sen gick bilen den veckan, sen stack jag iväg och jobbade i en vecka, så då stog bilen den veckan. Sen när jag kommer hem och ska åka iväg och köpa mig lite flottmat från Gyllene Måsen, så jag sätter mig i bilen och vrider på nyckeln. Jo vad händer då? Absolut ingenting kan jag tala om för er. Så då får jag rulla igång bilen, och åker iväg för att köpa mat, frid och fröjd.
När jag kommer hem och stänger av bilen, provar jag för skojs skull om bilen startar nu, och den startar galant. Ja vad roligt tänkte jag och gick upp för att äta. Cirkus en halvtimme senare ska jag åka iväg till en vän för lite umgänge, då är det samma visa igen. Så då försöker vi med startkablar, och det funkar inte. Så då fick vi rulla igång den, igen. Sen till slut när jag väl kom hem tänkte jag att jag laddar väl batteriet över natten, och förhoppningsvis funkar det dagen därpå. Och jajamensan, det gjorde det bannemig. Har funkat finemang hela dagen idag, tills jag lämnade ett par vänner på en fest på andra sidan byn, då vägrar den starta, IGEN. Så då tar jag hjälp av 3 dalkarlar som får hjälpa mig att springa igång bilrackarn. Sen åker jag väl ett par mil och kikar lite och tänkte att batteriet kanske skulle ladda lite eller nåt, fan vet jag. Jag är inte allt för haj på det här med bilar, så jag gav det ett försök. Och när jag kommer hem provar jag att starta bilen, och biljäveln startar såklart.

Nu till mitt problem ; Hur i hela fridens namn kan det funka ibland, och ibland tuggar inte ens startmotorn? Nu innan jag gick upp tittade jag på kondensatorn vad den visade för volttal, och den visar dom konstiga siffrorna 13.10V. Så om det är nån som har någon idé på vad det kan vara för vajsing, kan ju gärna berätta det för mig.

MVH Schnüppen.
Senast redigerat av Snoppen (14 oktober 2007)

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.

543 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
Vart är Drönirettab när man verkligen behöver honom?

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
14 oktober 2007
Om du har över 13volt i batteriet kan de ju inte va så dåligt tycker ja, sen är ju sånna där fel som bara kommer ibland dom jävligaste, för om man  ska felsöka så funkar ju allt såklart som de ska, just då...
Men iaf, om ja va du så skulle ja kolla så att kablarna sitter fast ordentligt på batteriet å att dom inte är skadade nånstans... Sen skulle ja även kolla så att dom har bra kontakt med startmotorn.
Ett tips kan ju vara att mäta med multimeter nån gång när den jävlas och sen om du får ström fram till startmotorn, och om du får de så sitter inte felet i batteriet iaf...
Kolla även så att kablarna från generatorn är fräscha å att jordkablarna sitter bra å har bra jord...

Lycka till med felsökningen...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

543 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
Tjena, men det jag blir mest fundersam över är väl jag har 13.10V när bilen är avslagen, när batteriet bara ska leverera typ 12V? Eller är jag helt ute och cyklar? Kablarna sitter fast ordentligt på batteriet, det vet jag för att jag skruva dit batteriet idag när jag hade laddat det.

Anyway, går det kablar från startmotorn till generatorn? Och hur mkt kablar går det från batteriet till startmotorn?

MVH
Senast redigerat av Snoppen (14 oktober 2007)

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
14 oktober 2007
Att ett batteri innehåller exakt 12volt stämmer inte riktigt, utan ett fräscht batteri ska ha lite mer ström... Fråga precis en kompis som kan sånt där å han satt 13,1 är riktigt bra, så batteriet borde de inte vara...

Sen så går de inge kablar från genratorn till startmotorn, men de går från generatorn till batteriet å från batteriet till startmotorn...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

543 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
Okej, ja det låter ju lovande, inte. Jag hade hoppats på att det bara skulle vara att byta ut batteriet eller nåt annat simpelt. Det låter ju som ett jävla företag det här, och jag orkar verkligen inte med. Du är inte sugen att köpa en Coupé för en billig penning? tongue Skämt å sido, fan vad jobbigt sånt här är, får kika imorgon och kolla om jag blir nå klokare. Tack för hjälpen iallafall.

MVH

Whitetrash
589 Inlägg
14 oktober 2007
Jadu frippe, det är som han säger, Kolla först alla kablarna, både dom grova mellan batteri och startmotor, samt dom mindre som skickar styrström från det att du vrider nyckeln till startmotorn. Är dom hela är det nog bara för dig att ställa dig och byta startmotor.

Förövrigt så är det inget konstigt med att volten kilar iväg upp över 12 volt, det är snarare bara bra.

Inte för att vara taskig, men mongolida schimpanser ska du inte lita på wink
Senast redigerat av __Marcus (14 oktober 2007)

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

543 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
För det första, nu har jag redigerat bort det från första inlägget, och för det andra ; Tyst! tongue

Du som är en sån där cool kille på roskilde, kan inte du hjälpa mig med det här då?
Har ingen lust med sånt här, kan slipa lite på PV'n om du fixar det (;

21 761 Inlägg
14 oktober 2007
Att spänningen på ett bilbatteri visar 13,1V är egentligen inget konstigt. Om motorn har varit igång de senaste timmarna och generatorn fungerar, så har ju laddspänningen varit tex 14-14,4V. När man sedan stänger av motorn så går inte batterispänningen ner direkt, det tar några timmar innan spänningen har sjunkit ner till den verkliga vilospänningen.

Det är därför man ska vänta i ett antal timmar, runt 8 timmar eller mer, innan man mäter spänningen på ett batteri när man ska kontrollera hur hög vilospänningen är. På ett "vanligt" batteri så brukar vilospänningen vara 12,7-12,8V och på en del AGM-batterier (främst djupcyklingsmodeller) så kan vilospänningen vara 13-13,1V pga lite högre syrakoncentration.

Det är annars som de andra skriver, ta fram multimetern och mät på olika ställen när bilen krånglar. Men se över kablarna omkring batteri och startmotor först. Vid mätningen så bör batteriet vara fulladdat, annars kan mätningarna visa för låga spänningar vid belastning och då blir det osäkra mätningar. Se också till att alla strömförbrukare är avslagna, tex fläkt och lyse.

Första stället är på själva batteripolerna, inte på polskorna. Vrid nyckeln i startläge och mät hur mycket batterispänningen sjunker, om det är kontakt hela vägen till startmotorn så borde spänningen sjunka ner till 11V eller lägre.

Ifall spänningen inte sjunker under 12V så är det dålig kontakt på något sätt och då får du mäta på varje kopplingspunkt för både pluskabel och minuskabel. Ett ganska vanligt fel är ju att batteriets minuskabel har dålig kontakt nere vid karossen eller motorblocket.

Du skriver att det fungerade med startkablar första gången, men inte andra gången.

Vart satte du minusstartkabeln vid båda gångerna som du fick starthjälp, satte du den på samma ställe?

Sök