4780
Sök

Kallstartsproblem Volvo T4 -98:a

4 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
Hej! Eftersom bilar inte är riktigt mitt område så vänder jag mig till er här som ligger några ljusår före mig.

Skulle ta bilen tidigare i helgen och märkte att den var lite segstartad, gick förvisso på första försöktet som alltid innan men det verkade lite segare. Det hade varit kallt på natten och låg runt 0 nu så jag trodde det var kylan. När jag sen skulle hem på natten var tempen nere i -5, bilen hade stått ett par timmar, o den vägrade starta. Man hörde tickandet/knackandet från startmotorn men den orkade inte dra runt, hade liknande problem förra året då bytte jag batteriet som var heldött och det har funkat bra sen dess. Indekatorn på batteriet är grön nu med. Jag går sen tillbaka på dagen efter då det var betydligt varmare, runt +10 och försöker starta. Nu går den nästan igång men precis innan den startar ordentligt dör den o därefter är det bara samma ljud från startmotorn.
Ringer en polare som kommer startkablar, efter ett par försök startar bilen. den låter som den ska.  Jag kör ett par mil och ställer därefter bilen hemmma. Låter den stå ett par minuter o provar starta igen. Den startar.

Någon som har någon idé vad det kan vara som spökar? Kan det vara batteriet trots allt även om det bara är 1 år. Tändstiften? Jag funderade på kolen i startmotorn men då borde den väl inte starta på startkablar.

Tack på förhand för allt hjälp..

/Oz

OEM <3
194 Inlägg
14 oktober 2007
laddar generatorn som den ska? mät spänningen där ska ligga närmare 14v om du mäter på batteriet när bilen är igång! om den laddar så prova släng i ett nytt batteri igen finns inte så mycket annat som kan fela, möjligen dålig jord till batteriet kan va möjligt med följ jordkabeln och se så den är hel! MVH Jonas

These days &#9834;&#9835;

Sök