luftfilter saab 9000

iceman89
16 oktober 2007 · 158 Inlägg

Hej!

jag ska i dagarna byta luftfilter på min saab 9000 cs -93 och jag undrar vart sitter filtret?
vart ska jag köpa ett nytt filter?
Jag har kollat lite på såna där sportluftfilter, vad blir skillnaden på ett sådant och ett vanligt och hur svårt är detta att sätta dit ett sportluftfilter jämfört med ett vanligt?
kom gärna med tips vart jag kan köpa bra (gärna billiga) sportluftfilter och vart jag kan köpa vanliga filter.

/rob

Opelmadness German cars, quality and beyond
16 oktober 2007 · 8 197 Inlägg

Biltema har billiga filter. Både sport och original,
var filtret sitter är antagligen i en stor, svart plastbox under huven. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
lycco
16 oktober 2007 · 74 Inlägg

har ingen aning om vart filtret sitter men du kan underlätta genom att kolla el följa vart insuget får sin luft, då kan jag låva att du hittar filtret på vägen:P
filter till din bilen kan du köpa nästan vart som hellts. det är bara å snacka med dom på mekonomen el nån annan reservdels butik,
sen om du ska ha sportfilter kan du köpa det i meca du har den butiken i haninge ( du bor där nån stans antar jag)
fattar inte varför du ska ha sportfiltret till den där för du får ingn spec effekt utav den pga att det är sugmotor. du kan till och med tappa lite ifall din luftmängds mätare inte gillar pådraget in i motorn. så det som kommer hända är att det låter och suget lite med från motorrummet. sen när du ska sätta fast det så är det igenligen bara göra hur du vill så länge filtret och luftmängds mätaren sitter fast. är du osäker på det jag skrivit så är det bara å snacka med dom på meca i haninge så förklarar dom enekt för dig hur du gör.

Jolle87
16 oktober 2007 · 1 585 Inlägg

det sitter i höger fram skärm lite jömt. Men det är lätt att byta om du ska ha ett vanligt sportluftfilter, Ska du ha ett öppet filter är det lite mera jobb. Men ger lite heftigare ljud, Du ser en stor box som sitter där nere med 4st hakar som hakar sig fast bara lossa dom och dra tillbaka rören sen ser du filtret.

PAJO1
17 oktober 2007 · 33 Inlägg

Jolle87 skrev:
det sitter i höger fram skärm lite jömt. Men det är lätt att byta om du ska ha ett vanligt sportluftfilter, Ska du ha ett öppet filter är det lite mera jobb. Men ger lite heftigare ljud, Du ser en stor box som sitter där nere med 4st hakar som hakar sig fast bara lossa dom och dra tillbaka rören sen ser du filtret.

Sitter i vänster skärm på min wink

Jolle87
17 oktober 2007 · 1 585 Inlägg

okey kanske är olika då.

iceman89
17 oktober 2007 · 158 Inlägg

tack för svaren smile

om ni var i mina kläder skulle ni satt in ett sportfilter då? vad är skillnaden på sport och vanligt?

Fredrik-79
17 oktober 2007 · 2 164 Inlägg

De släpper igenom mer skit på sport filter och jag rekomenderar JR eller KN filter.
Biltema filter bör undvikas på turbo bilar.

Insats är de enklaste på din bil.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
jonTe
17 oktober 2007 · 5 710 Inlägg

Jolle87 skrev:
okey kanske är olika då.

Nejdå....det är bara det att ni anger sida på olika sätt smile
Burken sitter på förarsidan.

>>iceman89, din frågor besvaras här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9270

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang