6899
Sök

Säkring på + går

5 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
Hejsan!

Rakt på sak, jag har kört med detta ett tag nu:

Slutsteg: MDS GP3
(http://mds.se/?artnr=17213)

Baslåda: MDS Fanatic 2x10" (Äldre modellen)

Till det köpte jag ett standard strömpaket för 549:- där det ingick en säkring på 60A.

Det har funkat bra tills ett tag sen, då säkringen började gå. Den första blev typ bränd på kanterna. Den andra jag hade ser helt ny ut, men den funkar ändå inte, utan fick köpa ny.
Och nu har de slutat funka igen. Det började med att steget glappade fram och tillbaka. Stängdes av till och från. Till slut, igår, dog det helt. Säkringen ser hel och fin ut. Säkringshållaren är lite trasig så jag tänkte ifall den kan glappa. Har beställt ny som jag borde få imorn iaf. Men jag prövade utan säkring, och det funkade.

Varför går säkringarna då och då? Även fast dom inte är av eller ser brända ut.
Ska jag köpa någon annan A på säkringen?
Vad är det för risker att köra utan säkring på + kabeln vid batteriet?

m0gg3_

1 058 Inlägg
17 oktober 2007
m0gg3_ skrev:
Hejsan!

Till det köpte jag ett standard strömpaket för 549:- där det ingick en säkring på 60A.

Det har funkat bra tills ett tag sen, då säkringen började gå. Den första blev typ bränd på kanterna. Den andra jag hade ser helt ny ut, men den funkar ändå inte, utan fick köpa ny.
Och nu har de slutat funka igen. Det började med att steget glappade fram och tillbaka. Stängdes av till och från. Till slut, igår, dog det helt. Säkringen ser hel och fin ut. Säkringshållaren är lite trasig så jag tänkte ifall den kan glappa. Har beställt ny som jag borde få imorn iaf. Men jag prövade utan säkring, och det funkade.

m0gg3_

risken utan säkring är att bilen brinner upp vid eventuell kortslutning. och som du skjuter säkringar är det inte helt omöjligt att +kabeln ligger mot jord nånstans, och att köra utan säkring då är inte så bra.. detta steget borde enligt mig klara sig med en 60A säkring, kör det själv på ett 800wrms steg utan problem.

PoLoud =D

5 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
Okey tack för svaret.

Men angående det där med att säkringarna inte ser ut att vara sönder, vad betyder det? Dom ser hela ut men funkar inte ändå. Är det normalt?

Ska felsöka + kabeln då och kika.

1 058 Inlägg
17 oktober 2007
m0gg3_ skrev:
Okey tack för svaret.

Men angående det där med att säkringarna inte ser ut att vara sönder, vad betyder det? Dom ser hela ut men funkar inte ändå. Är det normalt?

ingen aning faktiskt. nån säkrings guru får svara på det, men det låter mysko... jag har aldrig varit med om det, men har å andra sidan aldrig skjutit en enda säkring heller ;P

PoLoud =D

736 Inlägg
18 oktober 2007
m0gg3_ skrev:
Okey tack för svaret.

Man bör ju mäta med en multimeter för att vara säker. Men visst det brukar synas om en säkring är sönder. Den är ju inte direkt komplisserad så det finns knappast utrymme för skumma oförklarbara fel på en säkring...

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
18 oktober 2007
jag hade liknande fel på enkompis bil, hennes lågnivå var trasig, finns ju två ledningar i en lågnivåkabek, och dom får inte ha kontakt, för då blir det dumt.. så ryck ur lågnivån å kolla om det blir bättre! anars gissar hag på att plus har kontakt, kanske i väggen från motorn...

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

162 Inlägg
18 oktober 2007
m0gg3_ skrev:
Hejsan!

m0gg3_

Om jag har läst rätt så har du köpt ett strömpaket som har en ström kabel på 8 mm2
och en säkring på 60A. Men en 8 mm2 kabel borde inte ha mer än 40A. Detta har väl inte med ditt problem att göra men ändå. Steget du har är väl säkrat till 50A i så fall borde du ha en kabel på  16 - 21 mm2 beroende på längd.

Jägermeister
910 Inlägg
18 oktober 2007
Hade samma fel på ett steg tidigare att den brände säkringarna, för det första är en 8mm2 kabel på tok för klen för det du ska ha det till.

En 8mm2 kabel fungerar bra till ett typ litet slutsteg som man driver tex 6x9orna med på hatthyllan.

Bytte ialf kabeln till en 16mm2 kabel och vipps så försvann problemet, byt även ut jorden till 16mm2.

Det kan vara det som är felet för dig med, till slut går steget sönder oxå om du försöker tvinga det att fungera med så små kablar, tänk dig själv att försöka suga en biljardboll genom ett sugrör...

Mvh: Gemini78
Senast redigerat av gemini78 (18 oktober 2007)

En gång är ingen gång...

5 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
Tack för alla svar!

Ska ta att kolla efter kontakt alternativt köpa nya kablar då. Tack.

m0gg3_

44 Inlägg
19 oktober 2007
m0gg3_ skrev:
Tack för alla svar!

Ska ta att kolla efter kontakt alternativt köpa nya kablar då. Tack.

m0gg3_

låter vettigt wink

Sök