3802
Sök

Högerregeln på allmän väg?

Thorssa
20 oktober 2007
Sam176 skrev:
bil a har väjningsplikt mot bil b eftersom han/hon kommer från höger, enligt högerregeln. men om du kör på huvudled så har korsande trafik väjningsplikt.

Mvh/Sam176

Men för fan, bil B har väjningsplikt mot bil A eftersom bil A kommer från höger! Att folk med körkort inte kan högerregeln är skrämmande!

Väjningsplikt betyder att du ska stanna och släppa fram trafiken som du har väjningsplikt mot. Den som ska släppas fram har företräde.

Edit: Såg i din profil att du pluggar till körkortet, är nog dags att lära sig högerregeln om du ska klara det. Det är bilen som kommer från höger som har företräde, inte tvärtom!
Senast redigerat av Thorssa (20 oktober 2007)

417 Inlägg
20 oktober 2007
Där det inte är huvudled eller utfart så ska högerregeln klart tillämpas. Men som de flesta märkt i praktiken så kör de flesta med att den som kommer på bredast väg har företräde.. funkar finfint, sålänge man inte krockar tyvärr... *suck*

mvh/Jocke

658 Inlägg
20 oktober 2007
r-ted skrev:
JoQe skrev:
Gäller även att vägarna har samma "klass". Skulle tro att den asfalterade räknas som större väg (att grusvägarna är tex privata vägar, att det sitter gula skyltar med bynamn och liknande), då ska de på den asfalterade lämnas företräde.

så då menar du att tex en bredare väg är högre klassad ???

där inte annat anges skall högerregeln användas , så har jag lärt mig.
vet att det finns körskole lärare på garaget, bättre dom berättar vad som gäller.

Nej, inte nödvändigtvis. Men på landet som vi pratar om, där det är mycket anslutande grusvägar, är det så att när bynamn/ortsnamn/gårdsnamn mm anges med gul skylt och svart text (privat väg) och när stora vägen är "blå"-skyltad (almänn väg) då ska de på anslutande vägarna (oftast grusvägar) lämna företräde, ALLTID.

Är båda vägarna av samma klass (tex almänna båda två, eller privata för den delen) då är det högerregeln som gäller om inte annat anges. Tveklöst.
Senast redigerat av JoQe (20 oktober 2007)

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

644 Inlägg
20 oktober 2007
JoQe skrev:
r-ted skrev:
JoQe skrev:
Gäller även att vägarna har samma "klass". Skulle tro att den asfalterade räknas som större väg (att grusvägarna är tex privata vägar, att det sitter gula skyltar med bynamn och liknande), då ska de på den asfalterade lämnas företräde.

vet att det finns körskole lärare på garaget, bättre dom berättar vad som gäller.

Nej, inte nödvändigtvis. Men på landet som vi pratar om, där det är mycket anslutande grusvägar, är det så att när bynamn/ortsnamn/gårdsnamn mm anges med gul skylt och svart text (privat väg) och när stora vägen är "blå"-skyltad (almänn väg) då ska de på anslutande vägarna (oftast grusvägar) lämna företräde, ALLTID.

Är båda vägarna av samma klass (tex almänna båda två, eller privata för den delen) då är det högerregeln som gäller om inte annat anges. Tveklöst.

Där har du helt fel..
http://www.trafiksakerhet.se/Trafikregl … etrade.htm

2 164 Inlägg
20 oktober 2007
Står de inte uppsatta skyltar för väjning eller huvudled är de ALLTID högerregeln som gäller.

MVH

F

345 Inlägg
20 oktober 2007
Man kanske bör vara mer uppmärksam i framtiden om de finns sån här osäkerhet bland bilförare

Thomas_945LTT
20 oktober 2007
Streammen skrev:
r-ted skrev:
JoQe skrev:

Exakt, där de inte anger att de är en huvudled så ska högerregeln tillämpas! varför ska de vara så svårt att fatta roll

Håller fullkomligt med!! Dessutom var d ngn som skrev att man har RÄTT att köra ut om man kommer från höger....d e fel...d e den andra som har SKYLDIGHET att väja. Man har inga rättigheter i trafiken...bara skyldigheter.

Yellow bug!
1 640 Inlägg
20 oktober 2007
Thorssa skrev:
Charles_ skrev:
Men om dom som kommer från höger och har stannat och du fortsätter åka så har han hävt högerreglern, dock kan detta bli svårt att bevisa vid eventuell krock om det inte finns vittnen!

Vart finns detta att läsa? Står det en bil och väntar på att du ska sakta in så måste ju du stanna och släppa fram honom. På en del vägar vågar man ju inte köra ut trots att man har rätt enligt högerregeln.

Går just nu på en transportteknisk skola (där vi får teorin till b-kort bla), och måste tyvärr säga emot det där du säger. Det är helt rätt att man får fortsätta köra om bilen från höger tvekar, eller stannar till. Men detta är ju dock väldigt svårt att bevisa. Sa våra utbildade lärare så sent som för någon vecka sen..

Provade lite imorse, körde saakta ut i vägen i en korsning med högerregel och jag skulle få köra, för att se hur bilen som egentligen skulle släppa mig uppförde sig. Hela tiden med FULL bromsberedskap.

Han tutade ilsket, väjde undan, och knöt näven. Var nära att köra efter och berätta för honom om högerregeln. Ibland har man bara lust att köpa en gammel jävla bil, köra rakt ut. Och se dem få bucklor på sin fina nya Audi, när man själv får 10 papp i försäkring, på en bil man köpte för 1000:- typ big_smile
Senast redigerat av Edil_ (20 oktober 2007)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Thorssa
20 oktober 2007
Edil_ skrev:
Thorssa skrev:
Charles_ skrev:
Men om dom som kommer från höger och har stannat och du fortsätter åka så har han hävt högerreglern, dock kan detta bli svårt att bevisa vid eventuell krock om det inte finns vittnen!

Vart finns detta att läsa? Står det en bil och väntar på att du ska sakta in så måste ju du stanna och släppa fram honom. På en del vägar vågar man ju inte köra ut trots att man har rätt enligt högerregeln.

Går just nu på en transportteknisk skola (där vi får teorin till b-kort bla), och måste tyvärr säga emot det där du säger. Det är helt rätt att man får fortsätta köra om bilen från höger tvekar, eller stannar till. Men detta är ju dock väldigt svårt att bevisa. Sa våra utbildade lärare så sent som för någon vecka sen..

Det var ju inte nåt svar på min fråga, jag vill ha det uttryckt i lagtext. Vad någon lärare säger lägger jag ingen trovärdighet i eftersom man alltför ofta hör sådana säga dumsaker ;P

Thomas_945LTT
20 oktober 2007
Edil_ skrev:
Thorssa skrev:
Charles_ skrev:

Provade lite imorse, körde saakta ut i vägen i en korsning med högerregel och jag skulle få köra, för att se hur bilen som egentligen skulle släppa mig uppförde sig. Hela tiden med FULL bromsberedskap.

Han tutade ilsket, väjde undan, och knöt näven. Var nära att köra efter och berätta för honom om högerregeln. Ibland har man bara lust att köpa en gammel jävla bil, köra rakt ut. Och se dem få bucklor på sin fina nya Audi, när man själv får 10 papp i försäkring, på en bil man köpte för 1000:- typ big_smile

Hahaha! Har haft samma tanke jag oxå! Jag körde efter en gubbe en gång å väntade mig världens motattack (själv var jag ju vansinnig) men han kom ut å tog i hand å bad om ursäkt....kvar stod jag som ett levande frågetecken tongue D finns ju trots allt dom som erkänner sina misstag i trafiken big_smile

Sök