3719
Sök

Det här med lån, behöver råd!

Körv
3 535 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Ska jag vänta ett år eller ta ett lån nu?
Jag vet att jag kommer ha jobb där i ett år till, sen får jag fast anställning (Anställd månadsvis)
Kan jag ens TA ett lån nu? Isåfall, ska jag ta ett eller vänta med det?

Vill ju ha nyare bil, och då är det ju bättre att investera i en ganska så ny smile
Om någon kunnig kan reda ut det här med för och nackdelar så vore jag jävligt glad! smile

Och gör inte detta till någon "pappa betalar" eller annan avundsjuka-tråd.. Tack! smile

Truckdriving Man

164 Inlägg
19 oktober 2007
Tja! Jag tog lån när jag fått fast anställning, typ 1 månad efter, på 150 till min, det va inga problem. Beror ju på hur mycket du ska låna, men en säker anställning måste du ha! Iaf om du ska låna från typ en bank, det finns ju många ställen att låna pengar på nu för tiden, som du säkert hört och läst om i nyheterna, där du inte behöver ha nån säkerhet. Dock är räntan rövhög där så det är bara att glömma tycker jag!

Ring din bank och prata med dom, dom kan göra en koll, om du KAN få lån, du får besked typ dagen efter, då vet du iaf om du ens KAN få ett lån, kostar såklart inget och du måste inte ta ett lån efter kollen, bara kolla om du kan smile!

Arguing with someone on the internet is like beeing in the special olympics.
Even if you win, you are still retarded

Körv
3 535 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
Tack så mycket för svaret! smile

Har varit nere till min bank redan. Men det var nån surkärring som gav mig en arg blick.
Bara för att jag råkar va 19 år?.. Nej jag vet inte ..

Bilen ifråga är en Ford Fiesta ST150 big_smile

Truckdriving Man

FreddeK
19 oktober 2007
<Lån kan du säkert få men vill du ammortera varje månad? tänk även att räntan blir ganska mycket. och nej du investerar aldrig i en bil. köp en billig liten hyffsad fräsch bil och spara ihop så mycket som möjligt istället. det ger en ro i själen som övervinner kännsla i en ny bil som banken äger.

tänk noga innan handling...kan svara av egen erfarenhet här!

lån får du säkert då nästan alla banker är villiga att sätta folk i skuld.

Mvh Fredde

Körv
3 535 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
Freddeponken skrev:
<Lån kan du säkert få men vill du ammortera varje månad? tänk även att räntan blir ganska mycket. och nej du investerar aldrig i en bil. köp en billig liten hyffsad fräsch bil och spara ihop så mycket som möjligt istället. det ger en ro i själen som övervinner kännsla i en ny bil som banken äger.

Mvh Fredde

Hehe, jag tror inte det blir något lån.

Isåfall om ett år när jag jobbat ihop lite pengar.

Ville bara ha lite råd! smile Tack för ditt svar!

Truckdriving Man

164 Inlägg
19 oktober 2007
Kan du fixa ett intyg från din arbetsgivare att du kommer få jobba kvar även efter prövotiden så är det nog lugnt tror jag!
Fredde har rätt att banker lånar lättare nu! Men vad jag har erfarit och hört så vill iaf dom större bankerna ha en viss säkerhet när du lånar!

Kan berätta kort hur jag tänkte i början. Jag tänkte jobba i några år och kanske spara ihop en 100k, och sen ta ett litet lån bara. Men...pratade med många om det, och kom fram till att lägga så mycket sparade pengar på en bil (som alltid är ett dåligt köp) är dumt bara, lån kommer du leva med hela livet ändå, du kan lika gärna starta i tid tongue! Hehe närå, men jag tog lån på 150k och tog det på 5 år, då betalar jag 2500 på lånet, och med räntan blir det ca 3300 i månaden. Antar att en fiesta st150 ligger i dom pengarna?!

Arguing with someone on the internet is like beeing in the special olympics.
Even if you win, you are still retarded

FreddeK
19 oktober 2007
decib3L skrev:
Freddeponken skrev:

Mvh Fredde

Hehe, jag tror inte det blir något lån.

Isåfall om ett år när jag jobbat ihop lite pengar.

Ville bara ha lite råd! smile Tack för ditt svar!

Jo mycket bra tänkt där! som sagt så har jag lånat en hel del under mina år och satt mig i skuld på massa avbetalningar och skit...i slutändan äger man inte någe! cash is king och så kommer det alltid att vara.
Sen ska du köpa bil om något år så köp en bil som redan har fallit i pris...ny bil mycket förlust osv. sen köp en bil som är lätt att sälja för en dag ledsnar du ju på den.
jag kan skriva en hel bok om hur man inte ska göra då jag nog gjort det mesta själv.

Köp ericssonaktier istället!

Mvh Fredde

FreddeK
19 oktober 2007
e55boy skrev:
Kan du fixa ett intyg från din arbetsgivare att du kommer få jobba kvar även efter prövotiden så är det nog lugnt tror jag!
Fredde har rätt att banker lånar lättare nu! Men vad jag har erfarit och hört så vill iaf dom större bankerna ha en viss säkerhet när du lånar!

Kan berätta kort hur jag tänkte i början. Jag tänkte jobba i några år och kanske spara ihop en 100k, och sen ta ett litet lån bara. Men...pratade med många om det, och kom fram till att lägga så mycket sparade pengar på en bil (som alltid är ett dåligt köp) är dumt bara, lån kommer du leva med hela livet ändå, du kan lika gärna starta i tid tongue! Hehe närå, men jag tog lån på 150k och tog det på 5 år, då betalar jag 2500 på lånet, och med räntan blir det ca 3300 i månaden. Antar att en fiesta st150 ligger i dom pengarna?!

det var det dummaste resonemang jag hört! klart som fan det är bättre att casha så mycket som möjligt. vet du om att din ränta hamnar på cirkus 30-35000 kr på fem år om inte mera...som bara banken tar. tar man inge lån så har man ju 3300kr mer i månaden att leva av???

Körv
3 535 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
Fiestan jag funderat på är en liten å bensinsnål(?) bil. Och den är såpass "nygammal" nu så den håller sig på ett stabilt pris (tror jag).. 90k handlar det om, om jag hittar rätt bil.

Det ligger mycket i det ni säger båda två. Och jag ska gå och fundera nån månad till innan jag gör något över huvudtaget.

Fortsätt gärna eran diskussion, jag lyssnar smile

Truckdriving Man

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
19 oktober 2007
Jag visste redan innan jag gick till banken då jag skulle ta "mitt" lån att jag inte skulle få göra det pga att just då hade jag inte heltids anställning så min kära lilla mamma följde med och hon står också på lånet ifall jag inte skulle kunna betala någon gång.

Men nu har jag hel tid så ja..

Men du kan ju alltid göra på det sättet om det inte skulle funka på annat sätt smile

I do it my way

BMW-328I
19 oktober 2007
fastanställning är ju säkrast när man ska ta lån men har du jobb så borde det inte vara problem men helst ska man ha fast när man lånar

www.drcljusdal.se
679 Inlägg
19 oktober 2007
Freddeponken skrev:
e55boy skrev:

det var det dummaste resonemang jag hört! klart som fan det är bättre att casha så mycket som möjligt. vet du om att din ränta hamnar på cirkus 30-35000 kr på fem år om inte mera...som bara banken tar. tar man inge lån så har man ju 3300kr mer i månaden att leva av???

Räntan får han ju dock dra av för.

Om man inte tar nått lån och bor på gatan så har man massa pengar över varje månad.

Så kan man ju inte resonera. Fullt normalt att Låna till bil och bostad.

Tycker Trådskaparen skall ha en dunk i ryggen. Normalt dom som är 18-19 och har fått jobb skall ha en dyr bil bara för att det är kul.

Det tycker jag är en viss mognad hade vart värre om han sagt att han skall ha en 2004a M3a

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!

167 Inlägg
19 oktober 2007
Jag lånade själv till min bil då jag precis fått fast anställning och inte hade mkt sparade pengar. Det handlade visserligen bara om 35k och kostade mig bara någon hundralapp i månaden som man dessutom får dra av lite för på skatten i deklarationen. Att sitta och spara ihop till pengarna hade jag för det första antagligen aldrig klarat, då jag brännt det på annat undertiden, och för det andra tycker jag att tjänsten faktiskt är värd lite pengar så jag slipper att vänta! Men man får akta så att man inte lånar upp över öronen! Låna lagom!

Dessutom förlorar ju pengar lite av sitt värde under tiden. Så om man räknar bort räntan blev ju själva beloppet jag fick betala mindre lol

OEM <3
6 957 Inlägg
19 oktober 2007
Va e de som är farligt med ett lån? Oki man ska kanske inte börja på noll, de kan stämma.
Hade sparat 40k innan ca 6 månader,
Saaben har ett lån, amorterar MINST 4000 i månaden,

Tog lån INNAN ja var fast, visste iofs att ja skulle få stanna (Säker bransch vettu wink)
Sen alla grejor till bilen e betalt i "pure cash".
Sen är de ju lite va man får inte lön oxå, ja tjänar mkt bra smile
Därav låna ja, bilen e betald å klar till våren -08, köpte den April -07 smile

Så ja tycker inte du ska tveka "decibel" annars kan du jobba ihop pengar under vintern,
köpa dig en fin bil i vår, å slippa låna allt för mkt?

"Freddeponken" hur gammal är du? bara undrar?

Mvh Björk smile
Senast redigerat av Bjork (19 oktober 2007)

OEM <3

137 Inlägg
19 oktober 2007
Bara så att alla är med; Räntebärande lån innebär alltid att det man köper kostar mer än det som står på prislappen. Arbetar som revisor och stöter dagligen på både privatpersoner och juridiska personer som har lånat till "investeringar". För företag finns alltid hävstångseffekten. Denna blir dock svår att applicera på en privatperson. Så till trådskaparen ger jag samma råd som andra har gjort. Låna, men se till att ha en bra insats från början, och förhandla fram en så låg ränta som möjligt. Annars blir det svårt att räkna hem ditt bilköp. Det är lätt att handla på sig kapitalvaror just nu pga gynsam konjunktur. Men räntehöjningar kan komma. Så mitt råd...gör en kalkyl. Vad är du beredd att offra i månadskostnad, vilken amorteringstakt kan du leva med osv. Ju snabbare du har betalat bilen, desto bättre.

OEM <3
6 957 Inlägg
19 oktober 2007
Ramming_Air skrev:
Bara så att alla är med; Räntebärande lån innebär alltid att det man köper kostar mer än det som står på prislappen. Arbetar som revisor och stöter dagligen på både privatpersoner och juridiska personer som har lånat till "investeringar". För företag finns alltid hävstångseffekten. Denna blir dock svår att applicera på en privatperson. Så till trådskaparen ger jag samma råd som andra har gjort. Låna, men se till att ha en bra insats från början, och förhandla fram en så låg ränta som möjligt. Annars blir det svårt att räkna hem ditt bilköp. Det är lätt att handla på sig kapitalvaror just nu pga gynsam konjunktur. Men räntehöjningar kan komma. Så mitt råd...gör en kalkyl. Vad är du beredd att offra i månadskostnad, vilken amorteringstakt kan du leva med osv. Ju snabbare du har betalat bilen, desto bättre.

så om ja betalat min bil på ca 1 år, så har ja inte förlorat så mkt? smile

OEM <3

1 417 Inlägg
19 oktober 2007
Sen är det väl så att om man lånar till ett "Bil-lån" hos bankerna vill dom väl att man ska ha ca 20% av beloppet själv, i handpenning, eller har jag fel då?

Meister
6 763 Inlägg
19 oktober 2007
Det kommer garanterat att bli en jävligt dyr bil. Du ska först låna 90k till en hyffsat ny bil = sjunker i värde ganska rejält. Dessutom en Ford som inte har högt andrahandsvärde. Plus att du ska betala räntan som på billån är grymt hög. Du har som jag förstår det inget hus eller liknande som du kn låna upp pengar på? För då kan du den räntan ch betala på hus lånet. det blir alltså en satans dyr affär.. tyvärr

Körv
3 535 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
Tack alla för fina svaren.

Ni har verkligen varit hjälpsamma smile

Såhär får det bli: Jobba som en idiot fram till våren, och sedan se över om jag kan klara av att ta ett lån. Isåfall gör jag något annat..

camaro67@ Ford är ett bra val för mig. I min familj har vi alltid haft Ford och har till å med blivit stammisar på verkstan smile

Dessutom så kommer jag väl ha bilfan i några år smile
Senast redigerat av decib3L (19 oktober 2007)

Truckdriving Man

Meister
6 763 Inlägg
19 oktober 2007
decib3L skrev:
Tack alla för fina svaren.

Ni har verkligen varit hjälpsamma smile

Såhär får det bli: Jobba som en idiot fram till våren, och sedan se över om jag kan klara av att ta ett lån. Isåfall gör jag något annat..

camaro67@ Ford är ett bra val för mig för i min familj har vi alltid haft Ford och har blivit stammisar på verkstan smile

Dessutom så kommer jag väl ha bilfan i några år smile

De va inte menat så att Ford är dåliga på någe sätt.. Bara att de tyvärr har taskigt andrahandsvärde. big_smile

Sök