Försäkringsfråga (körde av vägen)

Joo
20 oktober 2007 · 741 Inlägg

Tjena

Jag körde av vägen för 30 min sedan i 110 km/h pga ett rådjur och min Abs på bilen är urfunktion så jag gled av vägen.. Nu så frågar jag er för att jag ska få ut försäkringspengarna på bilen, bilen är skriven på min mamma, men spelar det någon roll om det var jag som körde av vägen? kan vi säga till försäkringsbolaget att det var JAG som körde av vägen eller måste vi ljuga och säga att det var mamma?

Förresten jag får väl behålla körkortet? jag har haft körkort i 2 veckor och är 18 år, men det var ju inte mitt fel att det sprang upp ett rådjur.

Mvh

MrTobias
20 oktober 2007 · 1 297 Inlägg

Jävlar! Gick de bra?

Du får låna din mammas bil. Om försäkringsbolaget misstänker att det är en skenförsäkring så gör dom en utredning vart bilen brukar stå, vem som kör den osv osv. Bor du hemma ska det inte vara några problem alls. Har du kört av vägen i 110km/h så ska du uppsöka sjukhus genast! Du kanske inte känner något nu men de kommer kanske senare!

Om du får behålla körkortet? Ja. Beror iofs på andra faktorer, vilken väg du körde på tex(110?).

Joo
20 oktober 2007 · 741 Inlägg

MrTobias skrev:
Jävlar! Gick de bra?

Du får låna din mammas bil. Om försäkringsbolaget misstänker att det är en skenförsäkring så gör dom en utredning vart bilen brukar stå, vem som kör den osv osv. Bor du hemma ska det inte vara några problem alls. Har du kört av vägen i 110km/h så ska du uppsöka sjukhus genast! Du kanske inte känner något nu men de kommer kanske senare!

Om du får behålla körkortet? Ja. Beror iofs på andra faktorer, vilken väg du körde på tex(110?).

Tack för snabbt svar.

Jo då det gick bra känner inget nu och har gått endel så jag tror det e ok smile. Egentligen körde jag av vägen i ännu högre hastighet men jag skäms endel sad Jag bor hemma och allt sånt så skönt att höra att du skriver att det ska vara ok. (Jag körde av vägen på en 90 väg)

Jag kan inget om sånt här, men måste jag ringa polisen och säga till dom även om jag inte körde på rådjuret eller någon anna billist? mina föräldrar är inte hemma och vill inte ringa och väcka dom..

(är fortfarande skakig :S)

Senast redigerat av Joo (20 oktober 2007)

MrTobias
20 oktober 2007 · 1 297 Inlägg

Har själv varit med om en singelolycka och då ringde jag heller inte polisen. Vet ej om det spelar någon roll men eftersom att försäkringsbolaget ska kopplas in så behövs det kanske en polisrapport? Vet faktiskt inte.

Men åk till sjukhuset ändå. Det finns försäkringar som hjälper dig vid eventuella skador som kan uppkomma efter olyckan. OM du har med i din rapport att du varit med om en bilolycka. Då får du ändå veta om polisen ska kopplas in eller ej. Tro mig, dina föräldrar vill veta att du lever! Ring dem på en gång och säg att du behöver skjuts in till sjukhuset!

richardoo290 VOLVO for life..
20 oktober 2007 · 2 113 Inlägg

MrTobias skrev:
Har själv varit med om en singelolycka och då ringde jag heller inte polisen. Vet ej om det spelar någon roll men eftersom att försäkringsbolaget ska kopplas in så behövs det kanske en polisrapport? Vet faktiskt inte.

Men åk till sjukhuset ändå. Det finns försäkringar som hjälper dig vid eventuella skador som kan uppkomma efter olyckan. OM du har med i din rapport att du varit med om en bilolycka. Då får du ändå veta om polisen ska kopplas in eller ej. Tro mig, dina föräldrar vill veta att du lever! Ring dem på en gång och säg att du behöver skjuts in till sjukhuset!

men gud....  han säger ju att han mår bra!

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
20 oktober 2007 · 5 042 Inlägg

Joo skrev:

MrTobias skrev:
Jävlar! Gick de bra?

Du får låna din mammas bil. Om försäkringsbolaget misstänker att det är en skenförsäkring så gör dom en utredning vart bilen brukar stå, vem som kör den osv osv. Bor du hemma ska det inte vara några problem alls. Har du kört av vägen i 110km/h så ska du uppsöka sjukhus genast! Du kanske inte känner något nu men de kommer kanske senare!

Om du får behålla körkortet? Ja. Beror iofs på andra faktorer, vilken väg du körde på tex(110?).

Tack för snabbt svar.

Jo då det gick bra känner inget nu och har gått endel så jag tror det e ok smile. Egentligen körde jag av vägen i ännu högre hastighet men jag skäms endel sad Jag bor hemma och allt sånt så skönt att höra att du skriver att det ska vara ok. (Jag körde av vägen på en 90 väg)

Jag kan inget om sånt här, men måste jag ringa polisen och säga till dom även om jag inte körde på rådjuret eller någon anna billist? mina föräldrar är inte hemma och vill inte ringa och väcka dom..

(är fortfarande skakig :S)

Har du fått ditt körkort i cornflakes paketet eller!!??
Nåväl. Tur att det inte blev värre en va det var. Men ett gott tips. Erkänn aldrig något på en sånn här sida. Det finns en del poliser här..

C H E V R O L E T <3
Decibel
20 oktober 2007 · 2 911 Inlägg

richardoo290 skrev:

MrTobias skrev:
Har själv varit med om en singelolycka och då ringde jag heller inte polisen. Vet ej om det spelar någon roll men eftersom att försäkringsbolaget ska kopplas in så behövs det kanske en polisrapport? Vet faktiskt inte.

Men åk till sjukhuset ändå. Det finns försäkringar som hjälper dig vid eventuella skador som kan uppkomma efter olyckan. OM du har med i din rapport att du varit med om en bilolycka. Då får du ändå veta om polisen ska kopplas in eller ej. Tro mig, dina föräldrar vill veta att du lever! Ring dem på en gång och säg att du behöver skjuts in till sjukhuset!

men gud....  han säger ju att han mår bra!

Japp, ioch med att han gör det (mår bra och inte vill besöka läkare) så frånsäger han sig ev. skadeståndsanspråk och ersättning på personskada som uppkommit till följd av olyckan.

Ibland är det bättre att vara tyst wink

Senast redigerat av Decibel (20 oktober 2007)

alain www.bimmerpower.org
20 oktober 2007 · 3 995 Inlägg

när din mamma tecknade försäkring, de frågade henne om någon under 25 år kommer att köra bilen, om hon sa ja, då det är inget problem för ersätning. om hon sa nej, det kan blir dyr. frågar din mamma vad hon svarade vid frågan innan du tänker på bedrägeriet.
lycka till.

Senast redigerat av alain (20 oktober 2007)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
volvotomten
20 oktober 2007 · 274 Inlägg

om man skall vara petig ang avkörningen så BÖR man uppsöka läkare av sett hur det  känns och i dessa hastigheter han säger att han körde.
Även om det känns bra kan nacken fått sig en smäll, bättre att kolla upp  än att ge fan i det.

Goffen Administratör
20 oktober 2007 · 2 974 Inlägg

Om det är i en kurva ex och du kört ur i en kurva så att säga så kan du nog glömma rådjurs berättelsen. Polisen är ganska duktiga på att bedömma sånt. Du är inte skyldig att tillkalla polisen om du inte kört på djuret i fråga och då kan du lika gärna bara prata med försäkringsbolaget och dom borde inte neka till ersättning då...

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
RRBmw
21 oktober 2007 · 345 Inlägg

Jag var själv med i en singelolycka, dock kom ambulans o polis till plats o skrev rapport om allt osv så de du ska se till att göra är att säga att du kört 90 självklart om dom frågar. Körkortet kommer du få behålla, kan aldrig tänka mig att du blir av me de för en sån sak.
Ni kommer få ut försäkring på bilen, om den självklart e helförsäkrad, enda skillnaden e att nu när olyckan hänt me dig bakom ratten så blir självrisken 1k dyrare.

EDIT: en sak till sök upp sjukhuset. du kanske inte känner av nåt nu, men kommer kanske senare.

Senast redigerat av RRBmw (21 oktober 2007)

Audi S2 "PPF H.O" (1992)
Joo
7 november 2007 · 741 Inlägg

Tack för alla eras hjälp!!!! Har nu snackat med försäkringsbolaget och det va inga problem med utbetalning..

YYYYYEEEEESSSSS!!!

Farsan snackade med försäkringsbolaget idag och dom snåla jävlarna vill ju betala så lite som möjligt, dom frågade min farsa vad vi själva värderade bilen till, farsan drog till med ett överpris på 40,000 kr (Ena framskärmen vart sönderrostad). Jaha sa den sura försäkringsgubben, jag tittar lite här sa han och här finns en a50 som gått 27,000 mil och den kostar 27,000 och sedan har jag en annan här som gått 24,000 mil alltså lite mer än eran 9000, den kostar 33,000, Farsan sa tilll honom att det var dåligt då dom är dyrare på blocket (vilket dom egentligen inte är), sedan blev gubben tyst och frågade plötstligt ja vad har ni för kontonummer som pengarna ska in på då? sedan när han gett kontonummret så säger försäkringsgubben att pengarna kommer in om 3 dagar, farsan frågar då vad vi får för bilen,

Gubben snabbt säger

-Vad tycker du själv?

Farsan:

-Jag vet inte

Gubben:

JA men det blir väl 40,000 - 3,000 kr för självrisken då

Farsan blir chockad och blir helt tyst och sedan säger dom Hej då och lägger på..

Det verkar ju som att Försäkringsbolaget inte hade någon koll överhuvudtaget vad bilar står i för pris, det enda pris han kunde få fram var från min farsa, alltså priset var tvunget att komma ifrån min farsa verkade det som, verkade bara som om att han satt och ljög och med att han tittade på 9000 på internet för att min farsa själv skulle gå ned i pris..

Så Slutsatsen av detta:

Sätt ALLTID ett högt pris när försäkringsbolaget frågar vad man tycker själv den är värd, sedan säger du ingenting om när han börjar jämföra med andra gammla bilar på "internet" som dom verkar använda istället för blocket..

Konstigt detta enligt mig faktiskt...

Senast redigerat av Joo (7 november 2007)

moose46019 study
7 november 2007 · 772 Inlägg

varför står inte bilen på dig? du är medveten om att försäkringsbolag läser här också så du kan vara reggade på försäkringsbedrägeri så ta bilen på dig själv i stället det. det kan ju inte kosta så mycket.

Joo
7 november 2007 · 741 Inlägg

moose46019 skrev:
varför står inte bilen på dig? du är medveten om att försäkringsbolag läser här också så du kan vara reggade på försäkringsbedrägeri så ta bilen på dig själv i stället det. det kan ju inte kosta så mycket.

Haha har du aldrig jämfört priserna med tex din farsa och hur mycket det hade kostat för dig? Om du hade gjort det så hade du aldrig skrivit så som du gjorde nu!

Försäkringen när den stog på min mor:

3,100 kr

Försäkringen på mig:

9-10,000 kr

Hur skulle dom kunna veta vem jag är? tror du inte dom har väldigt många försäkrings uppdrag varje dag så dom håller nog inte så bra koll..

Senast redigerat av Joo (7 november 2007)

MikkeJ
7 november 2007 · 19 Inlägg

Att skriva sin förstabil på sig själv tycker jag är helt onödigt, visst om något sånt här händer är det ju bäst! Men om du jämför priserna mellan att skriva på sina föräldrar och sig själv så är det helt absurt! Inte har ja råd att punga ut med 10.000 per år för en halvförsäkring medans ja kan betala 2400/år om den står på pappa!

Man får väl se till att inte köra på tok medans den står på föräldrarna!

Mäki Långsam Perfektionist
7 november 2007 · 4 800 Inlägg

Och dessutom så bor du ju hemma, då är det helt lagligt att ha bilen på dina föräldrar.
Har du besökt sjukhuset än?

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Garic
7 november 2007 · 539 Inlägg

Joo skrev:
Tjena

Jag körde av vägen för 30 min sedan i 110 km/h pga ett rådjur och min Abs på bilen är urfunktion så jag gled av vägen.. Nu så frågar jag er för att jag ska få ut försäkringspengarna på bilen, bilen är skriven på min mamma, men spelar det någon roll om det var jag som körde av vägen? kan vi säga till försäkringsbolaget att det var JAG som körde av vägen eller måste vi ljuga och säga att det var mamma?

Förresten jag får väl behålla körkortet? jag har haft körkort i 2 veckor och är 18 år, men det var ju inte mitt fel att det sprang upp ett rådjur.

Mvh

låt mamma ringa till försäkringsbolaget och säga att det var hon, då blir det inga problem.

Mange_C5
7 november 2007 · 220 Inlägg

Garic skrev:

Joo skrev:
Tjena

Jag körde av vägen för 30 min sedan i 110 km/h pga ett rådjur och min Abs på bilen är urfunktion så jag gled av vägen.. Nu så frågar jag er för att jag ska få ut försäkringspengarna på bilen, bilen är skriven på min mamma, men spelar det någon roll om det var jag som körde av vägen? kan vi säga till försäkringsbolaget att det var JAG som körde av vägen eller måste vi ljuga och säga att det var mamma?

Förresten jag får väl behålla körkortet? jag har haft körkort i 2 veckor och är 18 år, men det var ju inte mitt fel att det sprang upp ett rådjur.

Mvh

låt mamma ringa till försäkringsbolaget och säga att det var hon, då blir det inga problem.

Men det var ju ett bra råd..roll
Beskriv gärna din egen erfarenhet eftersom du verkar veta hur det skall gå till.

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!
Joo
7 november 2007 · 741 Inlägg

Mäki skrev:
Och dessutom så bor du ju hemma, då är det helt lagligt att ha bilen på dina föräldrar.
Har du besökt sjukhuset än?

Oj då, det hade jag ingen aning om att det va så smile Nää har inte varit på sjukhuset än, men jag har haft ont i axeln till och från sedan jag körde av konstigt nog hmm

MiKKeJ: Håller med dig till 100%

Garic: Allt är löst vi sa att det var hon som körde av vägen smile (det kunde lika väl varit hon eftersom jag inte körde så överdrivet fort elr ngt)

Senast redigerat av Joo (7 november 2007)

Mange_C5
7 november 2007 · 220 Inlägg

Joo skrev:

Mäki skrev:
Och dessutom så bor du ju hemma, då är det helt lagligt att ha bilen på dina föräldrar.
Har du besökt sjukhuset än?

Oj då, det hade jag ingen aning om att det va så smile Nää har inte varit på sjukhuset än, men jag har haft ont i axeln till och från sedan jag körde av konstigt nog hmm

MiKKeJ: Håller med dig till 100%

Garic: Allt är löst vi sa att det var hon som körde av vägen smile (det kunde lika väl varit hon eftersom jag inte körde så överdrivet fort elr ngt)

Glöm inte att skicka morsan och kolla upp din axel då, men du var kanske passagerare? hehe wink

Senast redigerat av Mange_C5 (7 november 2007)

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang