4318
Sök

Lönenivå?

498 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
Min sambo har sökt som områdesansvarig på coop forum.
Affären öppnar nytt i en medelstor svensk stad.
Hon har nu gått vidare till andra intervjun och då börjar man ju fundera på vart hon kan hamna lönemässigt.
Hon har jobbat inom hotell o restaurang förut så vi har ingen koll på lönerna inom handels?
Enklast antar jag är väl att ringa handels, men jag vet inte hur det är när hon inte är med i facket?

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
22 oktober 2007
enpatte skrev:
Min sambo har sökt som områdesansvarig på coop forum.
Affären öppnar nytt i en medelstor svensk stad.
Hon har nu gått vidare till andra intervjun och då börjar man ju fundera på vart hon kan hamna lönemässigt.
Hon har jobbat inom hotell o restaurang förut så vi har ingen koll på lönerna inom handels?
Enklast antar jag är väl att ringa handels, men jag vet inte hur det är när hon inte är med i facket?

fråga om lönen? hmm

RS
886 Inlägg
22 oktober 2007
Ja precis, löneanspråk brukar ju komma upp i anställningsintervjuer förr eller senare.

Focus RS

498 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
Svårt att göra löneanspråk när man inte vet hur de ligger till.
Sedan tror jag att det inte är särskilt förhandlingsbart när det bara handlar om snäppet över vanlig butikspersonal?

Jag kan ju dra hela historien, så får ni höra hur illa behandlad man kan bli.

Hon jobbar idag på en lunchrestaurang ca 80% och har den enorma månadslönen på 13 500kr FÖRE SKATT!!
Detta trots att hon ligger ganska bra till lönemässigt om man jämför med sina arbetskamrater.
Hotell och restaurang har det sämsta avtalen i Sverige, alla klagar på att handels är dåligt men glömmer att HR är ännu sämre.
Ta deras ob som tex: den är en fast summa oberoende av lön på hela 11,50/h och den får man om man jobbar kväll och söndag alltså inget tillägg för lördag

Hon har alltid(iaf 4 år) varit andre man efter restaurangchefen, hon har lärt sig att göra ekonomiska rapporter, personalens löner osv.
Kort och gott hon har varit ansvarig när chefen inte varit närvarande.
För detta har hon fått 0kr
Men vi har sett det som en investering för framtiden och hoppats på att det kan bli något framöver.
2ggr tidigare har hon blivit lovad en riktigt tjänst där hon får betalt för vad hon gör men båda gångerna har det tagit tillbaka det på grund av ekonomiska skäl( de Finska(företag) ägarna är snåla som faan)
Innan hon nu gick på barnledighet så vart det klart att byggnaden de befinner sig i skulle byggas om, restaurangen skulle expanderas och bli minst två enheter.
Hon vart lovad att få vara ansvarig för den andra enheten.(inget på papper dock )
Nu i sommar skulle hon komma tillbaka efter 1,5 års barnledighet,om byggnationen höll på för fullt.
Hon skulle träffa chefen en sväng innan hon börjar, jag ska också ner på stan så jag följer med och sitter även med( vi har umgåtts lite lätt privat med chefen och ser därför inga problem med att jag sitter med)
Vi sätter oss och ner och fikar och snackar lite om vad som har hänt med om byggnationen osv.
Efter ett tag kommer bomben, hon ska jobba i den nya enheten med ....... och ....... kommer att vara ansvarig där. wtf
Sedan kommer han med någon lam ursäkt att hon kommer ju att vara hemma mycket med sjukt barn nu, när det är...... som varit hemma otroligt mycket med sjukt barn tidigare och sedan slänger han snabbt ur sig att han gett henne hela bonusen ist(2000kr) som hela personalen skulle dela på.
Tyvärr så var det ingen av oss som fann sig och sa ifrån, utan det dröjde till senare på kvällen innan poletten trillade ner och man insåg vad som egentligen hänt.
Det visade sig senare att ...... hade snackat skit om min sambo medans hon var barnledig(bara kärringar på stället= hönshus) och chefen där som är enda mannen(?) är så velig att han knappt har någon egen vilja kan ej säga emot.(han har jobbet enbart för att han är en jävel på att sälja).
Så idag har hon en omöjlig arbetssituation där hennes överhuvud(....) känner sig underlägsen gentemot henne och känner då att hon måste tillrättavisa min sambo för att visa att hon bestämmer, resultatet av detta blir bara förolämpande och patetiskt.
Iom att det inte finns någon stark restaurangchef som kan slå näven i bordet och bestämma hur det ska vara, så kommer det inte att bli bättre.
Så vi sa så att det var dax att söka något nytt, hon har inte yppat ett ord om det till sin nuvarande arbetsgivare.
Sedan vore ju det skönt om hon kunde få en riktigt månadslön så att vi slipper vara beroende av att jag ska jobba arslet av mig jämnt.
Senast redigerat av enpatte (23 oktober 2007)

Fartdåre
378 Inlägg
23 oktober 2007
Månadslön inom handels e 17200 om ja inte minns fel, men sen tillkommer ju OB och troligen nåt ansvarstillägg för henne.

TICen är till salu säljs billigt.

498 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
ok... 18-19 000 har jag fått höra nu efter att ha frågat runt lite men ingen verkar veta så noga.
Ska försöka ringa handels ändå.

Kockafan
224 Inlägg
23 oktober 2007
men asso inom resturang branchen så ligger avtalen på 92kr/h utan utbildning, 98,70kr/h med utbildning och med 5 års yrkserfarenhet 106kr/h detta är det minsta hon skulle haft förut.. tror månadslönen ska ligga på minst 16 800 nånting.. nu vad det inte det du fråga men skulle bara tala om det... Men är ganska säker på attt handels avtalen är bättre en hrf då min flickvän får mer en mej o hon jobbar på willys..

Kocken

498 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
Pratat med handels, absolut min för butiksanställda är 17400kr
Medel för coop i avdelningen är 18800kr.
Enligt facket  lönesätter coop mycket efter tjänsteår inom coop så det var svårt att sägga hur de skulle räkna när hon har stor erfarenhet av restaurang.
Tanten på facket tyckte hon skulle komma med ett löneanspråk på sista intervjun som är kvar.
Coop var tydligen försiktiga med att använda tillägg utan satt bara en lite högre lön.
Så om hon skulle begära 19 000  skulle det vara för lite??
Man vill ju inte ta i för mycket det måste ju vara verklighetsförankrat.
Hon ska på sista intervjun på torsdag så vi får se.
Det blir ju inte tal om någon uppsägningstid från hennes sida isf, det värsta de kan göra om man drar direkt är att behålla innestående semester

498 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
Ok intervjun  är avklarad.
I platsanonsen sökte de både områdesansvariga och säljare tot 20st.
Hon blev tillfrågad om hon inte skulle kunna tänka sig att jobba som säljare ist, vilket hon givetvis var positiv till.
Isådana fall ville de ha henne tillgänglig till jul redan för lite internutbildningar, så allting lät väldigt positivt.
Dock var fackets råd om lönen alldeles för negativt.sad
Hon vart tillfrågad om löneanspråk, hon sa då 19 000 och la till att hon egentligen inte hade så stor koll på hur de låg till inom handels.
Deras svar var att de tyckte det var lite lågt.
En annan lite rolig detalj var att de frågade om hon skulle arbeta samma dag, för de funderade om de skulle käka lunch hos hennes nuvarande arbetgivare, givetvis ni är välkomna var hennes svar och mycket riktigt dök de upp och käkade lunch.
Så nu är det bara att vänta och hoppas.

Sök