Phaetoon skrev:
RouziMotorsport skrev:
Ne du e inte svensk heller.
Vad är hon då?
Svensk är man om man har svenskt medborgarskap.
NEJ!
Svensk är man om man har svenska rötter, svenskt blod, svensk kultur -dvs SVENSK är man om man härstammar från sverige.
Heter det landet man härstammar från tyskland, storbritannien, spanien, turkiet, iran eller irak (för att ta några exempel, finns ju en del länder här i världen) så är man trots svenskt medborgarskap INTE svensk.
Detta är en sakfråga jag irriterat mig på hur länge som helst.
Vi tar ett exempel; Ibland dyker det upp tidningsrubriker i stil med: "15 döda i Nigeria - UD flyger hem nödställda svenskar" Läser man vidare så står det "svenskarna var på besök i deras hemland"
Men NEJ, dom är inte svenskar i det fallet, dom är NIGERIANER med svenskt medborgarskap. Dom har precis likadana rättigheter och skyldigheter som mig, mina föräldrar, morföräldrar och deras föräldrar före dem, men dom är INTE svenskar.
Och jag vill påstå att 9 utav 10 svenska medborgare med utländsbakgrund fortfarande refererar till sig själva med den nationallitet de, deras mor och far eller morföräldrar härstammar från.
Innan ni rasar mot mig nu, gör en poll på erat jobb eller skola. Kolla hur många med utländskbakgrund som refererar till sig själva som svenskar och hur många som inte gör det.
Tack för mig och snälla missförstå mig rätt.