Val av bas? Rockford VS Gas!

TooL
28 oktober 2007 · 5 Inlägg

Hej!

Har ett par gamla rockford fosgate series one 12:or.
Modell RFS-1412
QTS: 33
VAS: 186 l
Fs: 28 Hz

Basarna är inhandlade 1995.
De har sedan legat och skräpat sedan dess.
Plockade ut dem efter bilinbrott och byggde aldrig upp någon ny bilstereo.

Nu vill jag ha lite bas i lilla pendlarbilen då man tillbringar ca 1,5 h om dagen i den.
Nu till min fråga.

Hur står sig dessa basar idag?
Kontra köpa en billig gas låda med dubbla 12" paketet för 2795 på BRL.
Pendlarbilen är en skoda fabia kombi, dilemat är att en barnvagn skall kunna gå in i skuffen utan att tanten knorrar.

Skall jag mått anpassa en låda med Rockford basarna eller köpa en färdig beggad GAS låda de med silver basarna då den lådan är liten och passar innaför barnvangen?


Har 2 st tigare lådor uträknade ..... via backes ljudbyggeri.
Som dock blir för stora.
Lådvolymen för RF 12:a = 56 l 1 rör på 210x fi103.
Alternativt 2x12 på 106 l med 2 st portar.

Vad skall man satsa på??????????

Le1no
28 oktober 2007 · 72 Inlägg

rockford e juh bra grejjer medans gas e inte lika bra men jag kör dubbel 12 gas dom som e silvriga och jag klagar inte...tävlar man inte i ljud men bara vill få backspegarna att skaka så räcker gas annars om du vill lägga ut pengar på bättre grejjer så e rockford garanterad kvalitee big_smile

Drönirettab
28 oktober 2007 · 21 761 Inlägg

TooL: De verkar kunna passa någorlunda hyffsat i sluten låda också, men verkningsgraden blir inte speciellt hög. De där basarna vill ha rätt stora lådor om man ska ha basreflex, det går nog inte att komma ifrån.

Alternativet skulle kanske vara en isobarisk basreflex på 50 liter avstämt till runt 40 Hz med 21 cm långt 4" rör. Fast då spelar den "bara" ungefär lika högt som med en bas.

Senast redigerat av Drönirettab (28 oktober 2007)

MrCalle Team Autohifi!
28 oktober 2007 · 865 Inlägg

Kan bara säga detta.
Kör på Serie ONE 12orna.
Sluten låda på 24L/st med mycket dämpull.

Har haft dessa basar i dessa lådor bland många andra, men just i denna spelade de grymt tajt/snyggt/musikalist... superlativ finns inte;)

Om nu basarna är någorlunda OK så skulle jag utan tvekan köra dem i fortsättningen eller ge dem en chans.

Good luck!

TooL
28 oktober 2007 · 5 Inlägg

Man tackar för tippsen.
Basarna är i nyskick har legat varmt alla år.
Har endast provspelat dem för ca 10 år sedan.

Testar och bygger en sluten låda på 24 liter.
Börjar med en bas tills vidare.

Senast redigerat av TooL (28 oktober 2007)

Fredrik.Gustavsson
28 oktober 2007 · 2 123 Inlägg

TooL skrev:
Man tackar för tippsen.
Basarna är i nyskick har legat varmt alla år.
Har endast provspelat dem för ca 10 år sedan.

Testar och bygger en sluten låda på 24 liter.
Börjar med en bas tills vidare.

En fråga?
24 l lådan är det med basrör + basen så att jag bara dimensionerar lådan för 24 l?

Ett tips, skippa basröret till en sluten låda. Blir liksom inte så sluten då längre wink
När du bygger lådan så tänk då på att innermåttet blir 24L och att basen tar upp ungefär 3,8L av lådvolymen.
Använd 19mm MDF och täta ordentligt med pl400. Förborra alla skruvar och snåla inte med skruvarna, ju tätare låda desto bättre.
Dock tror jag basarna skulle trivas bättre i en portad låda på runt 60L eller i en likadan låda som drönirettab.
Lycka till, vad ska du driva dom med föresten ?
MVH Fredrik

Drönirettab
28 oktober 2007 · 21 761 Inlägg

MrCalle har ju haft de basarna, då är det lådförslaget mer pålitligt än mitt. Jag har inte haft dem och vet därför inte exakt vilket som passar bäst, har bara räknat i ett program smile.

MrCalle Team Autohifi!
29 oktober 2007 · 865 Inlägg

Jag har testat dessa basar i ja.. hur många olika lådor som helst men denna spelade snyggast & bäst.
Det är ingen dB låda men du kan spela riktigt högt endå.
Det blir en ganska hård och rap bas som går relativt djupt.

Jag körde på den tiden ett RF Punch 200DSM på 2st SeriesONE 12or.
Basarna satt i separat a kammare med "rockull" som dämpning, skar bara ur för basen men annars så var lådorna fulla. ( rockull = stenull/isolering )

Börja med att testa en bas i en låda och se om du gillar basen!
Ska du sälja dem annars så PMá mig;)

Good luck!

TooL
29 oktober 2007 · 5 Inlägg

Fredrik...
Såg mitt skrivfel och tog bort det big_smile

Länge sedan man byggde bilstereo nu.
Då det begav sig var det Denon och Cerwin Vega som gällde.
Men någon vänlig själ ansåg att han behövde de prylarna bättre än vad jag hade.
Körde då med en 7-ordningens låda med 2x12 +2st 6x9 i hatthyllan + 6,5" i dörrana med egenbyggd kickpanel och separat diskant allt var av märket cerwin vega i en liten VW Scirocco GTI.

Jag ska köpa ett nytt steg för att driva basarna med.
Har idag en lånad GAS 2x12 silver basarna som ligger i skuffen.

Kör med orginal framsystem har för mig att det är 1 st 6,5" / dörr + diskant bakom backspegeln.
Detta drivs med ett gamalt rockford fosgate series one steg.
Ett med vändbart kretskort som delningsfilter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang