1933
Sök

Välja bas,enbart DLS bas någon som kan ge tips?

23 Inlägg
29 oktober 2007
Trådstartare
Hejsan

är så att jag är i uppgraderingstagen o har för tillfälet följande.
Dls MW110 (bas)
Dls ca12 (mono steg)
Dls ca23(2 kanals steg)
Dls Ms5a
Detta sitter i en Bmw 540 e39 låter kalas men mycket vill ha mer o därför har jag köpt ett Cad11 steg nu när ullareddigital rear ut det gammla skalet.
Ska även in med ett baksystem ifrån dls så därför vill jag ha lite tips på en bas från dls.
Basen ska spela minst lika rent o fint som den jag har idag gör o helst bra mycket bättre,den ska gå djupare,spela högre samt mycket krafitgare.
Det jag söker är en bas med skön HIFI karaktär men som  jag kan dra på med utav bara fasen me.

Finns följande som intresserar mig: (alla från DLS)

Iridium 10
Nobelium 10
Ur12
Sp12

de 2 förstnämnda är 10" pga 12" kostar för mycket o steget kanske blir i klenaste laget te en 12a då?
Enligt nårdik.se så är Cad11 lite för "brutalt" till UR basen som tydligen ska vara "för klen" för detta steget,har själv läst lite om kassa upphängningar mm.
Sp basen har fått bra kritik men är mer gjord som en SPL bas men ska tydligen spela skönt den också,frågan är då vad dessa personer jämnför med?
Vill inte ha en massa bröl ala cerwin vega som spelar högt men inte särskilt rent o man får ofta pikar på kurvan.
Tackar på förhand smile

210 Inlägg
30 oktober 2007
Du skulle kolla på deras nya bas     RW 10   !

MVH    B i M

23 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
nejnej alltså cad11 steget är för kraftfullt för en Ur12 (sa de på nårdik) hur skulle då en bas på 4.5 kg klara av effekten från de steget när inte UR12an är att remomendera? dessutom säger priset en del dvs 1350 st min mw 110 gav jag över 1500 för på www.nardik.se så en RW lär de inte bli smile

6 851 Inlägg
30 oktober 2007
VWV skrev:
nejnej alltså cad11 steget är för kraftfullt för en Ur12 (sa de på nårdik) hur skulle då en bas på 4.5 kg klara av effekten från de steget när inte UR12an är att remomendera? dessutom säger priset en del dvs 1350 st min mw 110 gav jag över 1500 för på www.nardik.se så en RW lär de inte bli smile

Haha..nje det stämmer ju inte helt det dära. Ett steg är sällan för kraftigt.
Finns ju en liten ratt som det står gain på..den skall inte stå på MAX;)

Det skulle utan problem gå att koppla en RW10-12" till det steget (eller en UR12").
Men om du nu gillar den basen du har, varför inte köpa en till MW110?

2 123 Inlägg
30 oktober 2007
Spela finljud eller högljud ?
Hela Team Dls Sverige använder sig iaf av RW10 wink
Om vi pratar finljud/Hi-fi.

23 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
ska ej ha 2 baser utan här är de 1 st som gäller.
Är inte särskilt sugen på en bas ur RW serien,låter säkert kalas men vill ha mer tryck änn vad jag tror dessa baser kan erbjuda.
De ska alltså vara en kombo av en bas som skjuter på utav bara fasen men inte bara står o brölar o har en massa pikar hit o dit på kurvan.

O visst ur12 funkar säkerligen ypperligt,men nårdik skriver ju inte så för inte, antagligen har nått hänt med flertalet UR basar så de inte rekomenderar dem längre? är de dessutom på väg ut ur sortimentet så?

Lutar mest åt en Sp12a då jag fått lite svar på annat håll att de ska hålla samma fina HIFI karaktär som övriga basar i dls sortiment men basen är mere lämplig att spela högt med änn ex Iridium&nobelium ifalla man bygger lådan efter det,bygger man enligt dls "musik" ritningar ska den funka bra dock vore de roligt med fler åsikter.

210 Inlägg
31 oktober 2007
Pröva den här ! Avgrundsdjup bas med perfekt kontroll och ljudkvalité. SE Serien är konstruerad för ren prestanda för en total ljudupplevelse.
10" bas med dubbla talspolar i 4ohm och en effekttålighet på hela 600watt RMS.
Letar du efter en bas som spelar låga frekvenser och som klarar mycket med effekt kan du sluta leta nu!

Qts: 0.42
VAS: 31L
fs: 26.6Hz

Det är en RE  bas !

MVH    B i M

6 851 Inlägg
31 oktober 2007
Varför inte UR basarna rekomenderas kan bero på att de inte görs mera..De har slutats tillverkas.Men får du möjlighet att köpa en ny/beg. UR12" så köp den.
SP 12" är främst gjord för att spela högt med..inte rent.Skall du ha en bas som klarar både och så ÄR det UR 12" som gäller.
Vad har du för batteri/kablar till ditt CAD11 steg?
Senast redigerat av TT-Avant (31 oktober 2007)

23 Inlägg
31 oktober 2007
Trådstartare
nårdik säljer fortfarande ur basen.
batteriet är ett 100 amperes Exide kablarna är inte dragna till cad11 steget änn då jag inte fått det,nu är det draget 21mm till ca12 steget.
Enligt nårdik så räcker det till cad11 steget också men jag funderar på 33 kvadrats kabel....
Iridium basen är också intressant kan kanske sträcka mig så långt att jag kan köpa en iridium 12" den bör väll spela med bättre tryck änn basen jag har idag o även ännu renare?
vet att dls kanske inte är direkt kännda för ett as hårt tryck utan mer finlir,det är därför jag kör på dls men jag vill hitta en kombo i deras sortiment.

6 851 Inlägg
31 oktober 2007
Åter igen..den basen som jag har hört skall ge mest tryck och finlir ÄR UR12".
Men vilken bas du än väljer av UR,IR eller Nobelium så kommer de säker ge mera tryck än vad din nuvarande har. MEN, det är inte bara basen som gör allt, du måste montera den rätt.
Sedan är kanske inte CAD11 steget det bästa för finlir.

2 123 Inlägg
31 oktober 2007
TT-Avant skrev:
Men vilken bas du än väljer av UR,IR eller Nobelium så kommer de säker ge mera tryck än vad din nuvarande har. MEN, det är inte bara basen som gör allt, du måste montera den rätt.

En liten invändning, varför använder Team Dls Sverige inte UR basarna då om dom är vassast ? RW10 wink

6 851 Inlägg
1 november 2007
Fredrik.Gustavsson skrev:
TT-Avant skrev:

En liten invändning, varför använder Team Dls Sverige inte UR basarna då om dom är vassast ? RW10 wink

Nja, jag säger inte att UR basarna är vassast på finlir..men just kombon med att spela högt och fint så tror jag att UR basen är svårslagen (när det gäller DLS)
Vaqrför sedan hela team DLS använder RW basen vet jag inte..kanske nått PR trick då den basen är helt ny?Sedan är det väl så att den basen låter väldigt bra som jag förstått det av andreas_gbg_

1 634 Inlägg
1 november 2007
Fredrik.Gustavsson skrev:
TT-Avant skrev:

RW-basarna används för att de jär riktigt bra hifi-basar. Per söder som vann tyngsta klassen i SQ på EM har en sådan bas i bilen, Även Arviddson som vann Advanced 5ch har en sådan.

Skall man inte tävla rekomenderar jag ex UR12 då denna kan spelas mycket högre än RW som inte går att pressa så hårt vid djupa frekvenser. Mao UR 12" är en mycket roligare bas som går att pressa bra och som samtidigt låter riktigt bra. Varför jag inte rekomenderar några andra basar är för att jag inte testat dom.

ps. Nu går det ju att kräma lite med en RW också, men som sagt, jag jämför ju ändå med UR12 som kostade mer än det dubbla. Hur andra basar för ca 1500kr står sig vet jag inte, spelar säkert lite högre, men garanterat inte bättre.

Mvh Andreas (team DLS)
Senast redigerat av andreas_gbg_ (1 november 2007)

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 634 Inlägg
1 november 2007
VWV skrev:
O visst ur12 funkar säkerligen ypperligt,men nårdik skriver ju inte så för inte, antagligen har nått hänt med flertalet UR basar så de inte rekomen

Du tror inte att nårdik skriver så till dig för att de vill sälja en ny bas? Eftersom de inte kan erbjuda dig en UR12" då de utgått... Köp du dig en UR12" så kommer du inte att bli besviken, det kan jag lova dig... Se bara till att du har rätt låda och spelar basen iaf 50 timmar innan du bildar dig en uppfattning, de låter verkligen piss innan de fått pumpa ett bra tag.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

23 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
vet ej om nårdik vill göra reklam på de viset,har handlat en hel del prylar därifrån förut o fått en schyst bild utav dem.
De kan erbjuda ur12 men de finns inte många kvar,3300 kostar den.
få se hur jag gör,kanske blir en Iridium 12a trots allt....

Bärs!
3 456 Inlägg
2 november 2007
2st OA12 i en portad 60l låda funkar kanon...

Garaget.org peakade 2008.

23 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
nej några "billiga" baser blir de inte som sagt,de jag frågade efter var de basar jag nämde i mitt första inlägg.
Hade jag velat ha 2 eller fler baser så hade det blivit billigare att köpa en till MW110 då jag redan har en sådan.
Jag väljer ist att gå på en bra bas,däför har jag till 85% bestämmt mig för en Dls iridium 12"
Bra or note,de får vi se den bör dock inte vara sämre änn den jag har i dagsläget smile

Sök