4332
Sök

hup... så var det, de här med grafikkort. AGP, PCI/E. Skillnad?

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
29 oktober 2007
Trådstartare
AGP och PCI är ju själv klart vilket som är vilket. Men vad menas med PCI express? Är det någon skillnad eller ser det bara "ballt" ut om det står express efter?

Annars några tips på bra grafikkort uppskattas. söker ett PCI med 512mb

Tacksam för svar.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

757 Inlägg
29 oktober 2007
(saxat från wikipedia)

pci-e är PCI-Express eller PCIe är en standard som är tänkt att ersätta de befintliga PCI- och AGP-bussarna i en dator. Utvecklingen av PCIe är ett led i datorindustrins övergång från parallella överföringstekniker till seriella, precis som övergången från IDE till SATA är. Den nuvarande PCI-bussen kan överföra 32 bitar åt gången i 33 MHz vilket ger en maximal överföringshastighet på 133 MB/s. En PCIe-buss kan använda sig av klockfrekvenser upp till 2 GHz och har, tack vare sättet som bussen byggs på, en överföringshastiget på 4 GB/s åt varje håll.

I ett parallellt medium, som de nuvarande AGP- och PCI-bussarna, behöver alla bitar komma fram vid samma tidpunkt och i samma ordning. Detta ställer krav på att alla kablar har samma längd i bussen, vilket kan vara svårt för moderkortstillverkare att leva upp till. PCIe har inte dessa krav eftersom det är ett seriellt medium.

De PCIe-chipset som finns på dagens datormarknad har 20 stycken PCIe-banor. Dessa kan användas i olika portkonfigurationer: 16x, 8x, 4x, 2x och 1x. Enkelt förklarat kan man säga att 1x använder 1 PCIe-bana och 16x använder 16-PCIe banor. Av de totalt 20 PCIe-banorna är det möjligt bygga olika konfigurationer som till exempel en 16x-, en 2x- och två 1x-portar.

PCIe kan skicka och ta emot data på samma gång (full duplex). De äldre teknikerna kunde antingen bara skriva eller bara läsa vid ett givet tillfälle (halv duplex).
Senast redigerat av Lanjin (29 oktober 2007)

365 Inlägg
29 oktober 2007
Trådstartare
jo, men går det att plugga in ett PCIe kort i en PCI buss?

Stålverksarbetare
372 Inlägg
29 oktober 2007
_TiNcO_ skrev:

Nix. PCI platsen är olik PCI-Express platsen, så att sätta en PCI-E kort i PCI platsen.
PCI-Express är det nya smile

Söker du ett PCI-grafikkort så får du leta... Dessutom så hittar du nog ingen värre modell.
Senast redigerat av MazterX (29 oktober 2007)

Hmm.
29 oktober 2007
AGP kommer ersättas av PCI/e. Och kanske om något år så kommer bara PCI/e -Graffekort säljas i butiker. och modekort som stödjer PCI/e.

Detta är som jag har uppfattat allt..

Om någon vet att det inte stämmer, så snälla. Rätta mig.

Stålverksarbetare
372 Inlägg
29 oktober 2007
Hmm. skrev:
AGP kommer ersättas av PCI/e. Och kanske om något år så kommer bara PCI/e -Graffekort säljas i butiker. och modekort som stödjer PCI/e.

Detta är som jag har uppfattat allt..

Om någon vet att det inte stämmer, så snälla. Rätta mig.

Det stämmer precis. Finns knappt några moderkort med AGP längre. Dock så finns det och det tillverkas, men inte många att välja mellan.

757 Inlägg
29 oktober 2007
tror agp kommer finnas ett tag till dock kommer det inte utvecklas speciellt mycket mer.

Stålverksarbetare
372 Inlägg
29 oktober 2007
Lanjin skrev:
tror agp kommer finnas ett tag till dock kommer det inte utvecklas speciellt mycket mer.

Hehe, det gör det säkert... Det tjänar ju bara hårdvaru tillverkaren på, mer att välja mellan mer som säljs från den tillverkaren.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
29 oktober 2007
MazterX skrev:
_TiNcO_ skrev:

Nix. PCI platsen är olik PCI-Express platsen, så att sätta en PCI-E kort i PCI platsen.

Söker du ett PCI-grafikkort så får du leta... Dessutom så hittar du nog ingen värre modell.

Tog mig 2 minuter att hitta och köpa ett PCI-grafikkort.
Finns inte så mycket värstingkort, men det är inte så ovanligt som alla tror.

Man måste inte alltid vara värst wink

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

757 Inlägg
29 oktober 2007
fanns på komplett och datorbutiken. men dock vare ju 256.
efetrsom du ville ha högre så skrev jag inte ut de=)

Stålverksarbetare
372 Inlägg
29 oktober 2007
John87 skrev:
MazterX skrev:
_TiNcO_ skrev:

Tog mig 2 minuter att hitta och köpa ett PCI-grafikkort.
Finns inte så mycket värstingkort, men det är inte så ovanligt som alla tror.

Man måste inte alltid vara värst wink

Det har du rätt i. Jag kollade snabbt på Komplett.se och hittade en hel drös... Trodde att de skulle vara lite segare att hitta. Men som sagt, inga monster direkt. smile

2 230 Inlägg
30 oktober 2007
hu? va då, menar ni att ni knappt hittar nå monster kort i PCI-e?
finns ju hur många som helst:)

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
30 oktober 2007
Rojpen skrev:
hu? va då, menar ni att ni knappt hittar nå monster kort i PCI-e?
finns ju hur många som helst:)

Vi pratade PCI, inte PCI-E smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

2 230 Inlägg
30 oktober 2007
jaha okej:P ja då hänger jag med hahaha:)
nä dom är lite halv svår att få tag på om dom knappt finns.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

285 Inlägg
30 oktober 2007
hmm mhur många datorer i dagsläget har iaf inte AGP ?
du har alltså bara pci platser i datorn ?  då hade det nog inte spelat någon roll om det funnits 8800 med 512 i minne då datorn inte kunnat ha nytta av det ändå smile

elelr har jag feltolkat det ?

en satans jävla Volvo.

1 453 Inlägg
30 oktober 2007
AGP har varit dominerande som gränssnitt för grafikkort under en lång tid eftersom traditionellt är snabbare än PCI och billigare än PCI-express.
Detta börjar nu ändras och PCI-E 16x -korten är i överlag lika billiga som AGP - dessutom är de snabbare.
Dock är det på väg ett nytt PCI-E gränssnitt, ännu snabbare...

365 Inlägg
31 oktober 2007
Trådstartare
Tack för alla svar! Jag har inget AGP "uttag" på modekortet, nån snik variant. Men proccesorn ligger på 2,9ghz och 1gb i minne så jag tänkte att jag skulle kunna ha nytta utav 512mb, men som sagt jag hittar inga så jag får väl nöja mig med 256mb...

8 156 Inlägg
31 oktober 2007
_TiNcO_ skrev:
Tack för alla svar! Jag har inget AGP "uttag" på modekortet, nån snik variant. Men proccesorn ligger på 2,9ghz och 1gb i minne så jag tänkte att jag skulle kunna ha nytta utav 512mb, men som sagt jag hittar inga så jag får väl nöja mig med 256mb...

Hur ser ditt uttag ut? Det finns några olika typer av AGP kontakter, så alla AGP-kort passar inte. Det borde vara brunt iaf.

*Edit
Kom på att du kanske har ett moderkort med ett inbyggt grafikkort. Då kan ju agp-porten helt saknas.
Senast redigerat av Phaetoon (31 oktober 2007)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

365 Inlägg
31 oktober 2007
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Edit
Kom på att du kanske har ett moderkort med ett inbyggt grafikkort. Då kan ju agp-porten helt saknas.

Ja jo precis inbyggt, helt värdelöst... Har endast 1 pci ingång och två svarta antagligen till nätverkskort etc...

Sök