7182
Sök

Inställningar slutsteg!

1 585 Inlägg
1 november 2007
Trådstartare
Hejsan tänkte bara höra om inställningar på slusteg. Nån som kan förklara lite enkelt hur man gör, alltså inställningar av HPF LPF osv. Här är alla komponenter jag har 2st 10" mutant basar, 6,5" i hathyllan, 5,25" i kickpanelen fram. basarna på ett steg och 6,5orna på ett annat steg.

Skulle nu vilja ha hjälp med att ställa in allt rätt på stegen så inget går sönder. Har sedan ett par Blaupunkt Thx 172 5,25" som är kopplade på stereon. Kabblar jag använder till detta är 33m2 med 100amp säkringar. Kondensator på 3F till första slutsteget. Nu är det så att jag får knappt något ljud ur mina 5,25" fram märkte sen när jag rörde nån spak på slutsteget att man kan typ ändra så det blir mer ljud framifrån eller mer ljud backifrån. Stereon jag har är en Hillman hdc 1120

Hoppas detta är till hjälp nu vet att det är skit saker jag kör på allt ska bytas ut men vill lära mig så mycket som möjligt när jag har detta systemet:P hur man får ut bäst ljud osv.
Senast redigerat av Jolle87 (2 november 2007)

603 Inlägg
1 november 2007
Jag känner mig själv fortfarande som nybörjare men roligt om man kan hjälpa någon.
Det grundläggande som jag lärt att leva efter är att baslådan tar de allra lägsta frekvenserna som inte högtalarna i hatthyllan eller fram klarar av utan att låta dåligt. Därför ställer man steget till baslådan på LP (lowpass filter) och delar av den vid ca 90hz. Framsystemet ska du logiskt sett ta över från 90hz och uppåt (HP). Likaså hatthyllehögtalarna misstänker jag.

Sen ett tips till då du börjar ställa in ljudet, börja ställa in högtalarna fram (alla andra avstängda, eller iaf Gain, nerskruvat till noll) när de låter bra tar du nästa steg, de i hatthyllan ställer du då in tills det låter bra, tillsammans med framsystemet igång. Och därefter kommer sist baslådan, i stort sett att vrida på lagom med bas. Denna ordninge fter som om du t ex skulle börja med baslådan, så hör du sen inte basen från de mindre högtalarna, vilket innebär att man lätt vrider på för mycket bas på dem, tror att de spelar bra men tar rejält med stryk eftersom att baslådans bas överröstar.

Om jag är ute och seglar på någon punkt så lär någon vara snabb på att anmärka detta smile

In hoc signo vinces

1 585 Inlägg
1 november 2007
Trådstartare
Tackar så mycket för svaret. Men jag köra inte front högtalarna på något slutsteg, skulle kanske koppla in dom på slutsteget också hehe:P men då är det inga högtalare på stereon men det är kanske skit samma:P tackar för tipsen iallfall låter rätt logiskt men man vill ju vara på den säkra sidan innan man börjar skruva och ha sig hehe:P får väll se om det trillar in några flera tips:)
Senast redigerat av Jolle87 (2 november 2007)

1 585 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
Är det ingen som kan nått om detta eller trodde jag skulle få många svar:P

10 287 Inlägg
2 november 2007
För det första så tror jag att du har klistrat in för mycket ovidkommande information i ditt första inlägg så många hinner nog somna innan dom har läst allt.
Sedan får du bestämma dig om du skall ha en jävulsk massa bröt bakifrån och ett par stackars  5.25 kopplat på stereon som skall försöka möta upp eller om du skall koppla om så att du steget på framhögtalarna.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 585 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
Okey hehe tar bort alla information då:P Är det bättre att ha 5,25orna på steget då menar du?

Tyskstuk.se
630 Inlägg
2 november 2007
Få svar beror nog på att det är mkt att läsa för att kunna säga vilka inställningar du bör köra med på slutsteget. Själv tycker jag det är ganska personligt det där med inställningarna. Sen är det svårt att säga hur ditt framsystem spelar, om det klarar att möta upp basen tillräkligt så du kan dela basen lågt... ska du spela högt kanske du inte ska låta frontsystemet spela låga frekvenser osv... mitt tips är att testa sig fram.
Några riktlinjer är väll att basen ska vara inställd på LPF. Frontsystemet bör ju köras fullrange. Jag brukar inte använda bassboost så mkt, höjjer hellre på gainen då jag tycker man får skönare ljud på det viset.

Sök