Fartkamera blixt avstånd?

onej84
25 mars 2006 · 1 854 Inlägg

jag pallade inte o läsa alla svar, men inte fan tar kameran på 5-20meters håll det kan ju vem som hellst räkna ut....

Och hur kan man torska på en fart kamera???
det står klart o tydligt FARTKAMERA långt innan man passerar den..

jiMz Wrench
25 mars 2006 · 82 Inlägg

Annars kan man ju bara köra "kliar mig i ansiket bara" eller "fan va solen lyser" taktiken när man åker förbi ensåndär blixtrande stolpe... För dom måste ju kuna jämnföra förare/kk,pass bild..

Nknn
25 mars 2006 ·

EyeLighter skrev:
Jo de blixtrar kan ja lova !!!! Fick den rätt i nyllet nu i natt. 125km/h på 90 väg man kan juh säga att kortet ryker iaf. Har bara prövotid. De blixtrar på ca 5-10m till bilen. Får se lär juh få brev i veckan som kommer iaf. Så man får juh hoppas att kortet e bra så man kan rama in de å hänga de på väggen big_smile

Du låter märkligt glad över att just ha förlorat körkortet, och iochmed det bli tvungen att göra om teori samt uppkörning.

Aja, hoppas du klarar dig, annars kan du ju försöka med att de va farsan som körde, kan gå vem vet smile

Tenacious_Dboy Eksjö
25 mars 2006 · 346 Inlägg

EyeLighter skrev:
Jo de blixtrar kan ja lova !!!! Fick den rätt i nyllet nu i natt. 125km/h på 90 väg man kan juh säga att kortet ryker iaf. Har bara prövotid. De blixtrar på ca 5-10m till bilen. Får se lär juh få brev i veckan som kommer iaf. Så man får juh hoppas att kortet e bra så man kan rama in de å hänga de på väggen big_smile

ja det är ju säkert jätte kul att förlora körkortet själv skulle jag nog inte palla det tyvärr..men du får en rätt fin cykel om du säljer bilen iaf

"den som inte blir lycklig av pengar vet bara inte vilka butiker han ska besöka"
MilleN
25 mars 2006 · 9 108 Inlägg

onej84 skrev:
jag pallade inte o läsa alla svar, men inte fan tar kameran på 5-20meters håll det kan ju vem som hellst räkna ut....

Vad är din teori då? tongue

hmm har lite funderingar som någon kanske vet..

Att kortet tas runt 15m från kameran är ju redan avgjort, men är det hastigheten 15m från kameran som gäller också? Eftersom den mäter vid 75m också! Om man kör i 130km/h 75m från kameran och sedan laglig fart 15m från kameran.. Då klarar man sig eller? För den mäter en gång till när kortet tas antar jag?!

Och blixtrar den även i dagsljus?

Senast redigerat av MilleN (25 mars 2006)

EyeLighter
25 mars 2006 · 381 Inlägg

Ja den blixtrar även i dags ljus.
Ja men de e juh inte säkert att jag fick nått man får juh hoppas. För ja körde med hel ljus på. jag vet inte hur bra kort de kan bli. Ja men blir man av med så blir man juh. Jag själv som valt att köra så fort å ingen annan. Dom kamrorna har ej varit igång på 5 månader. Men just i går va dom på. Men ios de va en stor förare hastighets å nykterhets kontroll i hela skåne kvällen och natten till lördagen.

Haha jo fin cykel lär man juh få. Men nja vet inte om ja säljer bilen i sånna fall. Tror ja har den kvar å ställer av den å "Fixar" lite med den i så fall. Men men får se jag åter kommer när ja fått brevet så får vi se vad de blir. Sånt e livet. Både bra å dåligt big_smile

Renjägarn
26 mars 2006 · 638 Inlägg

annord skrev:
Jo, hastigheten mäter den säkert på 75-100 avstånd, men frågan är när den tar kortet, dvs när blixten går va. Rent logiskt bör det vara typ 10-15 meter.

Radarn mäter farten på 75 meters håll. När den registrerar en fartsyndare fotograferas bilen och dess förare på 15 meters avstånd. Kameran tar lika bra bilder i mörker som i dagsljus.

Där har du svaret. Den tar INTE någon ny hastighet vid 15m. Utan hastigheten kollas vid 75m sen tas bilden vid 15. Så du klarar dig inte om du tvärnitar vid 15m då du kört 130km/h vid 75m.

Kommer väl nånting här snart!
Darkie dARKiE
26 mars 2006 · 5 031 Inlägg

EyeLighter skrev:
Ja den blixtrar även i dags ljus.
Ja men de e juh inte säkert att jag fick nått man får juh hoppas. För ja körde med hel ljus på. jag vet inte hur bra kort de kan bli. Ja men blir man av med så blir man juh. Jag själv som valt att köra så fort å ingen annan. Dom kamrorna har ej varit igång på 5 månader. Men just i går va dom på. Men ios de va en stor förare hastighets å nykterhets kontroll i hela skåne kvällen och natten till lördagen.

Haha jo fin cykel lär man juh få. Men nja vet inte om ja säljer bilen i sånna fall. Tror ja har den kvar å ställer av den å "Fixar" lite med den i så fall. Men men får se jag åter kommer när ja fått brevet så får vi se vad de blir. Sånt e livet. Både bra å dåligt big_smile

fan va illa. hoppas du får behålla det wink   har själv tagit körkort 2 ggr innan jag fyllde 19 det är DRYGT att vänta på tider igen!!

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Nallen_sthlm Direktör
26 mars 2006 · 305 Inlägg

Ta inte illa upp grabbar men jag jobbar med att montera upp kamera skåpen i sthlms län..... Undra om man vågar visa sig här nu *skratt* Det som skrev på aftonbladet är inte riktigt sant om skåpen´..... för mycket för att jag ska orka skriva om dom nu, men betydligt mer teknologi än vad som skrivs på aftonbladet.... om ni är intreserade så skriv till mig så kan jag berätta fakta om dom.....

Speed limit are only for pussy
Darkie dARKiE
26 mars 2006 · 5 031 Inlägg

Nallen_sthlm skrev:
Ta inte illa upp grabbar men jag jobbar med att montera upp kamera skåpen i sthlms län..... Undra om man vågar visa sig här nu *skratt* Det som skrev på aftonbladet är inte riktigt sant om skåpen´..... för mycket för att jag ska orka skriva om dom nu, men betydligt mer teknologi än vad som skrivs på aftonbladet.... om ni är intreserade så skriv till mig så kan jag berätta fakta om dom.....

Vad bra då har vi en "insider" snubbe som kan koppla alla skåpen fel så dem inte utlöser förrens 100km/h över ordinarie fartgräns wink

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
AudiS LicensSvetsare
27 mars 2006 · 280 Inlägg

Alla som sågar ner en fartcamera borde få hedersmedalj!  Dom *%@% camerorna borde inte få finnas, när man hamnar i en kö pga av någon #@%%½ nisse bestämmer sig för att det är bäst att hålla en marginal på 20 km/h under(för säkerhets skull) och bilen bakom inte vågar köra om, så sitter iallafall jag och svär tillräkligt för ett helt år frammåt, och det blir för övrigt en enorm mängd livsfarliga omkörningar!
Såga och sälj som skrot!!!!

Slår man yxan i båten får man ro som fan!
Audi S3 (2000)
BoraV6
28 mars 2006 · 677 Inlägg

Funkar det att störa ut skåpen med laservarnare med störfunktion?

Om inte annat kan man ju bromsa för det skåpet som är igång eftersom inte alla är det. Laservarnare funkar ju kanon enligt dom jag vet som använder det.

XposeRacing
11 april 2006 · 2 Inlägg

BoraV6 skrev:
Funkar det att störa ut skåpen med laservarnare med störfunktion?

Om inte annat kan man ju bromsa för det skåpet som är igång eftersom inte alla är det. Laservarnare funkar ju kanon enligt dom jag vet som använder det.

Aha, fungerar vanliga laservarnare typ COBRA även på skåpen?  Gäller bara att någon ligger mindre än 1km framför så skåpet skjuter på den bilen då antar jag och man får varningssignal, eller ligger skåpet och sänder signaler utan att det kommer fordon?...   När den skjuter på egna bilen lär det ju vara för sent även om varnaren tjuter hur mycket som helst smile

barrre Evolution Garage
11 april 2006 · 394 Inlägg

Borde väl skapa ny tråd egentligen, men eftersom det förts på tal så undrar jag om det är någon som vet när prövotiden ändrades från 2 år till 5. Hade haft mitt kort i 2 år för några veckor sen.... men vore fint att veta om prövotiden fortfarande gäller.

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
chrizz Administratör
11 april 2006 · 11 783 Inlägg

barrre skrev:
Borde väl skapa ny tråd egentligen, men eftersom det förts på tal så undrar jag om det är någon som vet när prövotiden ändrades från 2 år till 5. Hade haft mitt kort i 2 år för några veckor sen.... men vore fint att veta om prövotiden fortfarande gäller.

Det där är ett rykte som verkar vara helt omöjligt att ta kål på.

Prövotiden är 2 år, och inget annat, vilket också står i körkortslagen. Det ska inte ändras den närmaste tiden så vitt jag vet iaf, och ryktet har florerat i många år nu utan att något har hänt. Jag ser mao ingen tendens till att det kommer att ändras heller... så oroa dig inte, det är två år, och även om du prövotid gått ut nu OCH det mot förmodan förlängs så kommer det garanterat inte gälla dig oavsett.

Mvh.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
STriiiker
11 april 2006 · 609 Inlägg

Nu ska vi inte glömma att kamera skåpen finns där av en anledning.. Själv anser jag fler poliskontroller skulle finnas istället för skåpen..ett skåp kan tex. inte stoppa en fullis.. men det är min åsikt det. Efter att ha kört samma sträcka så minns man vart skåpet står till nästa gång..  (vilket är iof positivt wink)

Tonkpils blyfot
11 april 2006 · 117 Inlägg

jag har hört att dom inte hinner reagera om man kör fortare än 170km/h kan detta stämma?

Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
11 april 2006 · 991 Inlägg

problemet med fartkamerorna gör att man kollar mer på hastighetsmätaren å letar fartkameror än va man kollar vägen.. iaf om man inte kört vägen förut, de man kör ofta vet man ju var de sitter men då vet man ju också hur vägen ser ut.
till skildnad från de vägar man aldrig kör på och de sitter skåp på...

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "Supercharged.se" (2006)
turbotompa fritidsprofessor
11 april 2006 · 1 197 Inlägg

Jag har bara en sak att säga och det är:

TACK!!  Black&Decker för den batteridrivna vinkelslipen... smile

Renjägarn
11 april 2006 · 638 Inlägg

Tonkpils skrev:
jag har hört att dom inte hinner reagera om man kör fortare än 170km/h kan detta stämma?

Det är en bra bit över den hastigheten som kamerorna hinner med. Så Skaffa dig en snabbare bil vettja tongue

Kommer väl nånting här snart!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang