För att kunna utnyttja basarna och få en del tryck så är ju basreflexlåda bäst, det verkar som att de passar ganska bra i basreflex när jag kollar i mitt lådprogram också. Har dock inte testat de där basarna och kan bara ge råd utifrån teoretiska uträkningar.
Som jag ser det så bör de ha runt 100 liter (båda basarna) för att kunna ge någorlunda tryck, inte superdunk alltså utan ganska neutralt ljud. Både djupare bas och en del dunk, beroende på avstämning. Men då kommer lådan att sticka ut en bit från hatthyllan, har inte mätt utrymmet i min 240 så jag vet inte exakt hur det blir.
Annars är nog en sluten låda på tex 70 liter ett annat alternativ, men den lådan ger inte lika mycket tryck.
Men det står annars på BRL:s hemsida att man kan kontakta dem för att få skräddarsydd ritning, då borde de kunna ge bra förslag tycker jag. Rimligtvis ska de veta hur bagageutrymmet ser ut på en gammal 240.
Förresten, en till 12" bas kommer inte att rymms bredvid de andra basarna. Dessutom blir det knappast bra att sätta en till bas av en annan modell som ska spela samma frekvensområde.
Senast redigerat av Drönirettab (4 november 2007)