4794
Sök

hjälp med uträkning för lådvolym och tips på lådsort

Skogsfan
649 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
Hej! Skriver här igen eftersom det nu är lite brottom, tänkte börja på bygget med lådan imorgon.
Det jag skulle behöva är hjälp med att räkna ut volymen på lådan och även tips på vad för låda jag skall bygga.
Den ska helst sitta i det lite mindre utrymmet längst inne i en volvo 244s skuff, alltså kan den inte bli alltför hög.
är detta åt helvete tänkt så ge gärna tips på annan placering, men vore skönt att kunna få in lite annan skit i bagagutrymmet också:)
tänkte bygga i 19mm mdf och ljudet, ja, det ska spela så bra som möjligt då helst;)

Basarna är 2 st gas metal 12" basar som ska drivas med ett sinus live sl a1500. en till bas tillkommer också men den kommer sitta i en separat låda bredvid. Specs på basarna är:
FS(Hz): 26   Qms: 5.0732   Qes: 0.4362    Qts: 0.4017   Vas(liter): 92    SPL(db): 88   power:500wmax

Jättetacksam för svar!
Senast redigerat av Faniskogen (4 november 2007)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

21 761 Inlägg
4 november 2007
För att kunna utnyttja basarna och få en del tryck så är ju basreflexlåda bäst, det verkar som att de passar ganska bra i basreflex när jag kollar i mitt lådprogram också. Har dock inte testat de där basarna och kan bara ge råd utifrån teoretiska uträkningar.

Som jag ser det så bör de ha runt 100 liter (båda basarna) för att kunna ge någorlunda tryck, inte superdunk alltså utan ganska neutralt ljud. Både djupare bas och en del dunk, beroende på avstämning. Men då kommer lådan att sticka ut en bit från hatthyllan, har inte mätt utrymmet i min 240 så jag vet inte exakt hur det blir.

Annars är nog en sluten låda på tex 70 liter ett annat alternativ, men den lådan ger inte lika mycket tryck.

Men det står annars på BRL:s hemsida att man kan kontakta dem för att få skräddarsydd ritning, då borde de kunna ge bra förslag tycker jag. Rimligtvis ska de veta hur bagageutrymmet ser ut på en gammal 240.

Förresten, en till 12" bas kommer inte att rymms bredvid de andra basarna. Dessutom blir det knappast bra att sätta en till bas av en annan modell som ska spela samma frekvensområde.
Senast redigerat av Drönirettab (4 november 2007)

Skogsfan
649 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
Jättetack för svar! ska kontakta BRL. Hur är det med en basreflexlåda? Alltså vad är det för speciellt med konstruktionen på¨denna?  detta är säkert frågat hundra gånger redan.

Den tredje basen är en likadan som de andra, men, den sitter redan i en färdigbyggd låda.. var därför jag  tänkte att den kanske kunde stå där bak också, men om den bara kommer försämra eller inte göra någon skillnad så blir det inte till att sätta in den:)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

21 761 Inlägg
4 november 2007
Basreflexlådan ger lite extra tryck tack vare basreflexporten, ett visst frekvensområde förstärks en del och spelar alltså högre. Det man får se upp med är väldigt låga frekvenser som ligger lägre än avstämningen på röret, baskonen kan börja röra sig okontrollerat.

Då finns ett speciellt filter som gör att de lägsta frekvenserna dämpas en aning så att konen inte rör sig så väldigt mycket, filtret heter "subsonic" och finns på de flesta steg men inte alla.

Eftersom den tredje basen är likadan så är det inget problem, men det är ju lämpligast att göra en likadan låda till de två andra basarna (fast dubbelt så stor) så att alla basar har likadan låda. Då kommer de att spela likadant och det borde fungera bra.

Sök