6292
Sök

Svårstartad 740 tic -87a b230et/ft .. HJÄLP !

510 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
Hejsan .. Har gjort en helrenovering av min b230et .. Bytte ut allt, och då menar ja allt förutom veven nertill .. Kolvar, stakar, packningar, packboxar mm är nytt ..

När ja startade bilen så gick det först bara på 3cylindrar .. Men efter en min så gick bilen bra igen .. Stängde av den efter en stund när motorn nått arbetstemp .. Efterspände grenrör och insug .. Sen när jag skulle starta bilen igen så går den inte alls .. Tog bort tändstiften och dom va kolsvarta .. Rengjorde och bilen startade direkt .. Sedan dog bilen efter ca 5min på tomgång .. Stiften va kolsvarta igen .. Avgaserna luktar väldigt mycket bensin och är också svarta .. Så bilen måste få väldigt mycket bensin .. har bytt fördelare, rotor och har dom gammla tändstiften som är ca 2månader gammla ..

Var ska ja börja felsöka? Mvh Johan

8 156 Inlägg
4 november 2007
Läs den här tråden och speciellt Klubbmannens inlägg:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=269720

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

510 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Läs den här tråden och speciellt Klubbmannens inlägg:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=269720

Har faktiskt läst den innan .. Men min motor har inte tryck ur sig olja .. För har inte slangen som går ifrån vevhusventen till insuget ^^ .. Kan även tillägga att jag har gjort ett komptest som visade 10-10-10-10,5 .. Kan det ha med saken och görs? Mvh Johan
Senast redigerat av wimhed (4 november 2007)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
4 november 2007
har du hornat då?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Allt i allo
358 Inlägg
4 november 2007
taskig kolvring el topppackning vid 4e cylindern?

De é nice !

510 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
turboforssen skrev:
har du hornat då?

japps, lämnade iväg den för det .. Samt planade toppen .. Han tog 0,15mm när han planade. . Och när han honade så tog han så lite som möjligt för att få bort vändkanterna .. Mvh Johan

510 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
Ramneborg skrev:

Förlåt, såg nu .. Där ska inte stå 1,5 .. 10,5 Är det rätta big_smile

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
4 november 2007
det är inte kallstarten som är på hela tiden då eller tempgivarn till sprutet som är paj

510 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
turboforssen skrev:
det är inte kallstarten som är på hela tiden då eller tempgivarn till sprutet som är paj

Tempgivaren har ja läs om i andra trådar .. Och den kan ju strula till det lite .. Ska till mekonomen och köpa en imorgon .. Kostar ju bara 295kr, så det är itne så farligt .. Men den givaren sitter i toppen, under insuget eller har ja helt fel? Och kallstartsventilen, kan man testa den på något sätt? Mvh Johan

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
4 november 2007
japp den sitter under insuget men se till å få rätt sitter två stycken där en till tempmätern å den ska du inte ha:)
finns flera tester ta bort kontakten å se om det blir bättre
eller mät upp kontakter å se om den slutar att ge stöm när den blivit lite varm
eller så kan du ta bort spridarn å slå på tändningen så pumpen går å se om den läcker

510 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
turboforssen skrev:
japp den sitter under insuget men se till å få rätt sitter två stycken där en till tempmätern å den ska du inte ha:)
finns flera tester ta bort kontakten å se om det blir bättre
eller mät upp kontakter å se om den slutar att ge stöm när den blivit lite varm
eller så kan du ta bort spridarn å slå på tändningen så pumpen går å se om den läcker

Nehe, vad heter den då? Den på mekonomn står det "temperatursensor  för motorstyrningen, Kylvatten" .. Är det den tro? Hmm, igår så drog vi ut den, men den gick fortfarande bajs =/ .. Du tror inte det har man sopparegulatorn och göra? Att den kanske har slutat fungera eller har hängt sig? Förstår inte riktigt hur allt på bensinsidan fungerar =/ .. Mvh Johan

1 688 Inlägg
4 november 2007
Automatchoken som hängt sig? Det är väl dock det ni menar med kallstarts-tempen gissar jag på.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

510 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
Losgard skrev:
Automatchoken som hängt sig? Det är väl dock det ni menar med kallstarts-tempen gissar jag på.

Automatchoke = Den som sitter mellan 2an och 3ans spridare i insprutet med en blå kontakt och 3st sladdar? Den drog vi iaf ut, och bilen gick inte bättre .. Gick lika illa =/

8 156 Inlägg
4 november 2007
wimhed skrev:
Ramneborg skrev:

Lite skillnad. Jag blev lite paff först wink
Tror inte att kompen ska ställa till något problem...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
4 november 2007
då är det mycket möjligt att den är paj:)

510 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
Phaetoon skrev:
wimhed skrev:
Ramneborg skrev:

Lite skillnad. Jag blev lite paff först wink
Tror inte att kompen ska ställa till något problem...

Tror itne jag heller då det ligger så högt .. hade 5 i ettan innan .. haha .. Nej, ska till jobbet strax .. Men det ja ska göra imorgon när ja vaknar är iaf att köpa en ny tempgivare .. och nya tändstift .. Sen ska ja gå över kallstartsventilen och se ifall den öser ner motorn med bensin .. För motorn går fett som fan .. Och man ska väl kunna ställa ner detta? För när man ska starta den går det inte med startmotorn .. Utan man får bogesera den typ 100m innan den ens vill puffra till lite i avgasröret .. Sen får man pumpa med gasen och tillslut startar den .. Då går den så jävla illa att man får hålla fullgas .. Och efter ca 1 min så börjar den ge med sig .. När den går någerlunda så känns det som att motorn inte alls vill =/ Låter som att den misständer  mycket och det luktar asmycket soppa .. Kan det vara kammen som har kommit en kugg fel? För motorn kan ju starta då, men gå grymt illa =/ .. Eller? Mvh Johan

510 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
Ps, pilen på tomgångsmotorn ska peka åt insuget och inte mot tryckröret, eller har ja fel? Mvh Johan hmm

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
4 november 2007
oja det kan va kammen som hoppat ett kugg  å bilen ska starta för det:) lycka till i morron:)

8 156 Inlägg
4 november 2007
Skulle inte förvåna mig heller om den sitter en kugg fel. Kan vara värt att kolla det med.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

510 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
Remmen satt en kugg fel .. Bilen går bättre nu, men vill fortfarande inte som ja vill =/ .. Ryker fortfarande mycket svart, och har hög tomgång .. Någon som vet vad det kan vara? Testade med nya stift idag med, men utan resultat ..

Sök