4799
Sök

Hjälp med knaster i mitt ljudsystem!

1 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
Börjar bli tokig på ljudet i min bil. Det har alltid knastrat trots nya högtalare osv.
Så nyligen bestämde jag mig för att köpa ett helt nytt stereopaket med 4 högtalare och huvudenhet. Men det knastrar och har sig endå!, men det knastrar inte alltid, bara vid högre volym och tyngre bas. Vissa skivor fungerar bättre än andra, och det är inte cd spelaren det är fel på för hade samma problem med min gamla cd.

Har testat bytt strömkabel och jordkabel men det är samma sak endå har också nya kablar från högtalarna. Vad kan det vara? kan det vara batteriet?, jorden är kopplad till minuspolen på batteriet kan det ha med det o göra? och juste, det fungerar bättre när bilen är avstängd

Tacksam för svar så fort som möjligt.

2 123 Inlägg
5 november 2007
fraggelpadda skrev:
Börjar bli tokig på ljudet i min bil. Det har alltid knastrat trots nya högtalare osv.
Så nyligen bestämde jag mig för att köpa ett helt nytt stereopaket med 4 högtalare och huvudenhet. Men det knastrar och har sig endå!, men det knastrar inte alltid, bara vid högre volym och tyngre bas. Vissa skivor fungerar bättre än andra, och det är inte cd spelaren det är fel på för hade samma problem med min gamla cd.

Har testat bytt strömkabel och jordkabel men det är samma sak endå har också nya kablar från högtalarna. Vad kan det vara? kan det vara batteriet?, jorden är kopplad till minuspolen på batteriet kan det ha med det o göra? och juste, det fungerar bättre när bilen är avstängd

Tacksam för svar så fort som möjligt.

Kolla över jord mellan batteri och generator samt mellan batteri och chassi samt motor.
Låter iaf som om det skulle vara något med generator, kolla spänningen över batteriet när bilen är avständ och igång.
När den är avstäng bör det vara mellan 11.8-12 volt och när bilen är igång borde det vara mellan 13.8 och 14.4V om jag inte missminner mig helt.
Kan mkt möjligt vara en diod i diodbryggan som gått sönder men det finns ju fler saker som kan vara fel, jag satsar iaf en slant på dåliga kontakter mellan batteri, chassi, motor och generator.
MVH Fredrik

Sök