Toning , Problem!

Crille_B
5 november 2007 · 25 Inlägg

Tjenare!!

Det kanske sitter folk här med bra kunskaper inom toning!!
Jag har ett väldigt konstigt problem som jag ALDRIG har varit med om tidigare...

Bilen är en 325i -92 coupe... Bakrutan har jag tagit lös för att planeringen var att göra en riktigt seriös toning men det verkar inte gå?

I alla fall, först satte vi en stor bit över hela rutan ( kändes ju piss enkelt när rutan var lös ) men när man börjar skrapa ut så kommer det "ränder" runt om rutan.. (Som det brukar bli)
Men dessa är HELT OMÖJLIGA att få ut... Jag har tonat flertal rutor men aldrig varit med om något liknande... Sen skars toningen i ränder (4st) men det gick icket heller.. Tillslut vart jag så less så vi testade att sätta 1/8 bitar men NEJ NEJ NEJ... Det verkar helt omöjligt helt enkelt..

Toningen som har använts är Gila films (första gången jag tonar med denna)..
VARMT vatten och lite YES diskmedel... Har även testat med fönsterputs som jag läste men det gick inget vidare heller...

Jag har några teorier om detta.. (fast säkert helt fel)

1: Toningsfirmorna använder en helt annan toning som "fäster" bättre
2: De använder ett speciellt medel så toningen "fäster" bättre i kanterna
3: De formar tonigen efter rutan?
4: Jag är helt värdekass på e36 bakrutor yikes

Är det någon som har nått tips att berätta?
Det SKA ju gå att tona med en stor bit så nånting är fel..

OCH INGA OSERIÖSA SVAR!!!
Rutan kommer mest troligen att lämnas in för toning nu efter detta elände..
Och för att inte folk ska skriva "du verkar ju ha använt lika mycket toning som det hade kostat att tonat rutan från början" så ska jag säga att 2 stora bitar har testats, andra biten skars ner i bitar bara för att se om det gick... Har även testat CD CARDIC toning (mindre bit som en polare hade över) och den funkade inte heller..

Få se nu om det är någon med en bra lösning!!

Tack!

/Crille

Phaetoon
6 november 2007 · 8 156 Inlägg

Tvättade du av rutan tillräckligt mycket innan?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
ErikAxelsson
6 november 2007 · 517 Inlägg

är inte haj på detta, så kanske inte borde yttra mig. Men de går inte att värma filmen ? Kanske sträcker ut "färgen", vad vet jag. Det vara bara en tanke ?

MatteR Sänk bensinskatten!
6 november 2007 · 182 Inlägg

Prova med värmepistol. Det kan hjälpa. Tror även att vissa toningsfirmor använder sig av det

/MatteR
Losgard
6 november 2007 · 1 688 Inlägg

E36-bakrutorna är väl lite skålade?
Blir samma effekt som att sätta ett lock på en burk big_smile
Du får helt enkelt värma så att filmen blir till samma form smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Emirio
6 november 2007 · 81 Inlägg

checka in där finns färdigskurna filmer som proffsen använder kollla om de finns till e36   htttp://www.xtravagant.nu/solfilm/

TFkarlsson Varningar. 36
6 november 2007 · 1 200 Inlägg

Jag har tonat rutor på en 325 utan några problem. Dock satt rutorna i då jag gjorde det. men det gick hur lätt som hälst. Biltemas toning = Finns ingen bättre ;D

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
LillNaisarn
6 november 2007 ·

TFkarlsson skrev:
Jag har tonat rutor på en 325 utan några problem. Dock satt rutorna i då jag gjorde det. men det gick hur lätt som hälst. Biltemas toning = Finns ingen bättre ;D

Biltemas är den lättaste som finns att lägga, dock så är det ingen kvallite alls på filmen,
dvs efter några månader blir den blekt, kört mkt förut på "billig solfilm" för 2-300:- / rullen och då fick man byta 1-2ggr/år för att slippa blekningar och att dom vart välldigt repiga som alla billigare blir

Crille_B skrev:
Är det någon som har nått tips att berätta?
Det SKA ju gå att tona med en stor bit så nånting är fel..

Frågar precis som Phaetoon om du rengjort ytan ordentligt? det MYCKET viktigt, spelar ingen roll annars hur duktig man är eller vilken solfilm man använder.
Pröva med LJUMMET vatten och 4-5droppar diskmedel (YES) - funkar bäst så enl mig.
Ang värmepistol så är det "lite väl att ta i" funkar fint med hårfön om man vill det istället, fast jag tycker det är bara onödigt såvidare man inte stressar går det bra att lägga solfilm.
(Ja jag har lagt på flera kuperade rutor solfilm utan att värma, tycker det funkar lika bra/bättre utan att värma!)

Enklast är att lämna in annars som du skrev smile lycka till vilket som

Xtravagant 1337
6 november 2007 · 1 343 Inlägg

Crille_B skrev:
Tjenare!!

Det kanske sitter folk här med bra kunskaper inom toning!!
Jag har ett väldigt konstigt problem som jag ALDRIG har varit med om tidigare...

Bilen är en 325i -92 coupe... Bakrutan har jag tagit lös för att planeringen var att göra en riktigt seriös toning men det verkar inte gå?

I alla fall, först satte vi en stor bit över hela rutan ( kändes ju piss enkelt när rutan var lös ) men när man börjar skrapa ut så kommer det "ränder" runt om rutan.. (Som det brukar bli)
Men dessa är HELT OMÖJLIGA att få ut... Jag har tonat flertal rutor men aldrig varit med om något liknande... Sen skars toningen i ränder (4st) men det gick icket heller.. Tillslut vart jag så less så vi testade att sätta 1/8 bitar men NEJ NEJ NEJ... Det verkar helt omöjligt helt enkelt..

Toningen som har använts är Gila films (första gången jag tonar med denna)..
VARMT vatten och lite YES diskmedel... Har även testat med fönsterputs som jag läste men det gick inget vidare heller...

Jag har några teorier om detta.. (fast säkert helt fel)

1: Toningsfirmorna använder en helt annan toning som "fäster" bättre
2: De använder ett speciellt medel så toningen "fäster" bättre i kanterna
3: De formar tonigen efter rutan?
4: Jag är helt värdekass på e36 bakrutor yikes

Är det någon som har nått tips att berätta?
Det SKA ju gå att tona med en stor bit så nånting är fel..

OCH INGA OSERIÖSA SVAR!!!
Rutan kommer mest troligen att lämnas in för toning nu efter detta elände..
Och för att inte folk ska skriva "du verkar ju ha använt lika mycket toning som det hade kostat att tonat rutan från början" så ska jag säga att 2 stora bitar har testats, andra biten skars ner i bitar bara för att se om det gick... Har även testat CD CARDIC toning (mindre bit som en polare hade över) och den funkade inte heller..

Få se nu om det är någon med en bra lösning!!

Tack!

/Crille

Proffstonare använder inget speciellt som gör att det fäster bättre..
Den enda igentliga stora skillnaden är att proffstonare använder en film med metall i som går att forma efter rutan med hjälp av värme.

Billiga filmer tex biltema går inte att värma eftersom det är bara plast.
Det skrynklar sig som en plastpåse från ICA.

Denna länk kanske kan hjälpa dig:
http://webshop.xtravagant.nu/product_in … ucts_id=32

Filmen är färdig formad och utskuren till rutan vilket gör att du har andra förutsättningar att lyckas bra.

Kan även ta en titt här webshop.xtravagant.nu

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Crille_B
6 november 2007 · 25 Inlägg

TACK för alla svar...

Självklart var rutan HELT ren, VÄLDIGT noga tvättad...
Glömde skriva att jag testat med värmepistol och hårfön utan något vidare resultat..

Färdigskuren skulle ju vara ett alternativ men det känns så pass dyrt för nu då rutan är lös så tar firman här jag bor inte så stor summa för att tona den + montering..
Det var därför jag hade planerat att lämna in men eftersom jag hade kvar toning hemma så tänkte jag höra efter några tips före..

Jag skulle helst vilja sätta dit filmen som en stor bit... Frågan är om man skulle testa igen och sedan vänta tills det börjat "torka" och sedan trycka ut "ränderna"..

Någon med fler förslag?

Tack ännu en gång!!

/Crille

Frosted
6 november 2007 · 1 878 Inlägg

dum fråga här. men skyddet har du väl plockat bort ifrån solfilmen?

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Crille_B
7 november 2007 · 25 Inlägg

hehehehe självklart har jag gjort det... Som sagt, jag har tonat flertalet rutor och ALDRIG varit med om något liknande...

/Crille

Phaetoon
7 november 2007 · 8 156 Inlägg

Kan rutan vara behandlad med något som gör att filmen inte fäster?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Booornis
7 november 2007 · 158 Inlägg

hade liknade problem på en volvo 740 förut,o alla vet ju hur bakrutorna ser ut på dom totalt plana o kantiga,,,men gick tamefan inte att få nån film att fastna på den...helt omöjligt....med tålamodet man har så gick de lite fel,,,"tappade" rutan i backen (den var urplockad)...sopa ihop den o fick en ny av en polare...gick hur smärtfritt som hellst att tona den,inte ett spår av "ränder" eller bubblor,,,vette fan va de var för fel..tyckte bara att du skulle veta att du inte var själv om detta! haha,,,lycka till iaf!

"Objects in mirror tend to dissapear"
Volvo 164 "V8" (1970)
Crille_B
7 november 2007 · 25 Inlägg

Phaetoon, det kanske kan hända men har rengjort rutan med bl.a T-röd så jag tycker det skall vara rent... Ser ut som att jag får ta och tappa rutan i backen då wink

Xtravagant 1337
15 november 2007 · 1 343 Inlägg

Solfilmen måste formas annars kan man ju glömma att få ut alla "fingrar" och bubblor...
Om man tvunget ska göra det själv så är färdigskuret ett alternativ annars bör man lämna in det till folk som vet vad dom sysslar med...

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
J-P-R DO IT LOW STYLE
15 november 2007 · 1 342 Inlägg

Jag ska ge dig det billigaste tipset i denna tråden. Köp biltemas återanvändbara - skär ut - montera - värm med hårfön = den sitter som berget.

Har tonat cirka 30 bilar med denna solfilm, aldrig några problem vare sig med att den skulle skrynkla sig eller blekas.

MrTurbo Better than God \o/
15 november 2007 · 1 882 Inlägg

Jag använde svindyr 3M film på min, efter 10år är den inte blekt det minsta och ser fortfarande perfekt ut. Tyvärr får man vad man betalar för...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang