kapade fjädrar = problem med besiktning ?

liljemark
6 november 2007 · 10 Inlägg

har en 740 som det är nyare fjädrar fram på , än bak.
så den står så jävla fult, tänkte kapa framfjädrarna 2 varv,
men går den inte genom besiktningen då ?
finns de nått alternativ till att kapa ? (tänker inte köpa sport)

alex_side Neerd
6 november 2007 · 1 596 Inlägg

min har kapade och gick igenom besiktning 3 ggr nu....

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
liljemark
6 november 2007 · 10 Inlägg

alex_side skrev:
min har kapade och gick igenom besiktning 3 ggr nu....

men, hur mkt haru kapat bort då ? för en del säger att de inte är okej sad
vill ju att pärlan ska va lägre fram, mkt snyggare ! hehe

skylinx
6 november 2007 · 31 Inlägg

du löser enkelt problemet genom att sätta fast fädrarna med slangklämmor, bes mannen gnäller om dina fjädrar är så korta så de lämnar "skålen".

v8rickard Gammelbilsnörd
6 november 2007 · 450 Inlägg

annars kan man ju sätta nya även bak

CC72
6 november 2007 · 1 661 Inlägg

skylinx skrev:
du löser enkelt problemet genom att sätta fast fädrarna med slangklämmor, bes mannen gnäller om dina fjädrar är så korta så de lämnar "skålen".

Lät som en dum, dålig & farlig idé att sätta slangklämmor!

Nä, kapa fjädrarna ett varv du, efter ett tag kommer ju ändå fjädern att sjunka ihop lite och som tidigare talare skrev så kanske du ska satsa på nya bak också wink

ScoobyBear Subarist
6 november 2007 · 131 Inlägg

Som skylinx säger, Fjädern måste sitta i spänn även när bilen är upplyft. Gör de inte det kommer den inte gå igenom besiktningen. Slangklämmor kan funka för att inte tallrikarna ska glida isär för mycket  Även buntband fungerar.

MG TF "Britt-Cabben" (2003)
v8rickard Gammelbilsnörd
6 november 2007 · 450 Inlägg

Nån tattar variant man sett är ju oxå att svetsa fast fjädrarna... Men gör det ju knappast roligt att byta en gång i framtiden, men då går det nog enklare igenom besiktning...

speedfreak racing Arbetsnarkoman...
6 november 2007 · 1 098 Inlägg

Att sätta slangklämmor som folk säger funkar! Vet massa folk som gjort de..

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
CC72
6 november 2007 · 1 661 Inlägg

Funkar gör det ju säkert sen om man skulle känna att "shit vilken smart lösning jag kom på"

Njaaa... skulle ha gjort det ordentligt istället!

PG Avstängd
6 november 2007 · 298 Inlägg

liljemark skrev:
har en 740

jo det har min mormor också.


1 varv borde gå att kapa.

tias aka katten
6 november 2007 · 245 Inlägg

v8rickard skrev:
Nån tattar variant man sett är ju oxå att svetsa fast fjädrarna... Men gör det ju knappast roligt att byta en gång i framtiden, men då går det nog enklare igenom besiktning...

det räcker med å punkta på ett par ställen, annars 1 1/2 varv, lite pill å få idom då(utan att dra ihop fjädern)

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*
BMW 540i/6 (1997)
Beeenny
6 november 2007 · 982 Inlägg

kapade 3 varv på en 745a..svetsa fast dom i botten..bara du inte kan röra på dom hur som helst så är de ingen fara på besiktning

_Andersson__ Trimmare
6 november 2007 · 129 Inlägg

bara dom inte lämnar skålen så är det ingen fara

Volvo 240 "No Control" (1981)
Volvo 940 Turbo "No Control. 10.76" (1991)
Muz Wallraff
6 november 2007 · 319 Inlägg

Besiktade idag och det gick åt helvete...

"Fjäder, fram, båda sidor, för kort (risk att komma ur läge)"

Men det är som dom säger, det går igenom om dom sitter kvar och det gjorde inte mina ;P

v8rickard Gammelbilsnörd
6 november 2007 · 450 Inlägg

captain8track skrev:
en annan tattar variant är ju att köpa klämmor på biltema, eller ta bort fjädrarna på trallen helt o kör på genomslagsgummit...

Är det verkligen lagligt att köra utan fjädrar? tveksamt låter det som... Men det fins inget krav på hur låg en bil inte får vara... När jag bes Corvetten får de inte under frihjulslyften... Men det e inte mitt bekymmer...

Connidja Beyond Godlike
6 november 2007 · 146 Inlägg

Som sagt... Bara dom inte lämnar skålen så är det ingen fara.

MEN... Skulle jag kapat mina fjädrar (som jag först hade tänkt) så hade jag riskerat mitt eget liv. Passformen i skålen kan se olika ut. Om fjädern inte är helt cylindrisk ska man inte kapa. Mina var ovala... Så ändarna hade inte passat i "stoppen".

Till alla er som funderar på att kapa fjädrar... KOLLA upp sånt här innan ni "har sönder" fjädrarna.

Senast redigerat av Connidja (6 november 2007)

Dom säger det!
Hakan_J
6 november 2007 · 380 Inlägg

captain8track skrev:
en annan tattar variant är ju att köpa klämmor på biltema, eller ta bort fjädrarna på trallen helt o kör på genomslagsgummit...

Varierar lite från station till station vad dom godkänner,har vart med om att dom inte godkänner fastsvetsade fjädrar men att det är helt okej med slangklämmor,blev faktist tipsad av en besikningsman att sätta slangklämmer så att fjädern inte rammlar ur fjäderskålen men att ta bort dom helt är inte att rekomendera då du istället kan få tvåa på "för kort fjädringsväg"

liljemark
6 november 2007 · 10 Inlägg

Sexyicecube skrev:

skylinx skrev:
du löser enkelt problemet genom att sätta fast fädrarna med slangklämmor, bes mannen gnäller om dina fjädrar är så korta så de lämnar "skålen".

Lät som en dum, dålig & farlig idé att sätta slangklämmor!

Nä, kapa fjädrarna ett varv du, efter ett tag kommer ju ändå fjädern att sjunka ihop lite och som tidigare talare skrev så kanske du ska satsa på nya bak också wink

men ja vill ju inte ha den som ett höghus , så de lutar mot kapning wink

liljemark
6 november 2007 · 10 Inlägg

speedfreak racing skrev:
Att sätta slangklämmor som folk säger funkar! Vet massa folk som gjort de..

hur sätter man klämmorna då ? nere i skålen så fjädern inte åker med upp när man höjer =?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang