Portad eller Sluten?

Tias_joh
6 november 2007 · 18 Inlägg

Håller på o bygger ihop en fin låda te en DLS MW12 tummare.
Dock har jag grubblat lite smått över vad den igentliga skillnaden är mellan en sluten och en portad låda är.

Kollat runt lite här på forumet, och det verkar som stora 2x12" lådor på ca 100L är slutna, medans de mindre 10-15" lådorna på 30-60L är portade? (lite osäkert där tongue)
Men är det verkligen en sådan stor skillnad mellan en 30L portad låda, och en 30L sluten låda?

Någon som har kunskap och lust att berätta? smile

"turbo.. jaha, är det den visslande grejjen?"
LuCiiifer DrivmedelsTekniker
6 november 2007 · 1 632 Inlägg

Undrar exakt samma sak! vad är skillnaden och varför?

volvoorginal
6 november 2007 · 127 Inlägg

jag har testat med både portad och sluten, får en mycket tyngre bas med portad låta men lite snärtigare med sluten

Tias_joh
6 november 2007 · 18 Inlägg

volvoorginal skrev:
jag har testat med både portad och sluten, får en mycket tyngre bas med portad låta men lite snärtigare med sluten

Okej, så vill man ha bra ljud prestanda, fixa en portad låda då? smile
kan ju nästan förstå att kvalitén blir snäppet bättre med portad låda, men att det skulle göra en sådan stor skillnad kan jag inte förstå. tongue

En fundering när vi endå är inne på "port-snack"...  Gör det någon skillnad vart på lådan man placerar porten? (självklart med baktanke att den inte ligger emot elementet) wink

"turbo.. jaha, är det den visslande grejjen?"
volvoorginal
6 november 2007 · 127 Inlägg

vart du sätter porten spelar nästa ingen roll föutom att den inte får vara för liten så du får en "blås" ljud.


// Jerka

LordGlassboet Glassbåtsingengör
6 november 2007 · 207 Inlägg

men helst på samma sida som baselementet

Signaturtext kan du vara själv!
loffe007
6 november 2007 · 905 Inlägg

http://www.nardik.se/magazinet/bra_bas_i_bilen.html


som jag fatta det ska väl dock porten på en basreflex låda vara åt samma håll som basen.

Tias_joh
6 november 2007 · 18 Inlägg

Okaj, ahja, det får bli en portad låda med en rätt stor port på samma sida som elementet då. smile

Tackar för all respons.

//Tias

"turbo.. jaha, är det den visslande grejjen?"
sveddan
6 november 2007 · 1 453 Inlägg

Jag kör på sluten låda med en 12" Polk-bas i som dunkar på mycket bra! Men eftersom man siktar på finlir så ska det ändå inte vara överflödigt-moppe-dunk...
Lådan är byggd i mdf med ett kraftigt "stag" i mitten för att stabilisera.

Freedy
7 november 2007 · 90 Inlägg

Eftersträvar man ljudkvalitet, så ska man hålla sig borta från portade lådor. Det p.g.a. att kontrollen blir mycket bättre i en sluten låda och på så sätt blir det mycket svårt att få ett fint ljud i en portad låda, ofta får man något missljud.

Sen är det visserligen så att man får kolla på basen vad den är gjord för. Alla basar fungerar inte i alla alternativ.

Fast jag kolla upp just din Dls bas, och den ska spela bäst i en portad låda. Nu ska ni inte tro att jag säger emot mig själv men vill man ha kvalitet ska man till en början välja en bas som spelar bäst i slutna lådor.

loffe007
7 november 2007 · 905 Inlägg

Freedy skrev:
Eftersträvar man ljudkvalitet, så ska man hålla sig borta från portade lådor. Det p.g.a. att kontrollen blir mycket bättre i en sluten låda och på så sätt blir det mycket svårt att få ett fint ljud i en portad låda, ofta får man något missljud.

Sen är det visserligen så att man får kolla på basen vad den är gjord för. Alla basar fungerar inte i alla alternativ.

Fast jag kolla upp just din Dls bas, och den ska spela bäst i en portad låda. Nu ska ni inte tro att jag säger emot mig själv men vill man ha kvalitet ska man till en början välja en bas som spelar bäst i slutna lådor.

om man vill ha kvalite så bygger man väl bandpass? därmot så har du ju itne så mycket mellanbasåtergivning med bandpassalådan, så då måste man juh fixa det på annat sätt. vill man det ska vara enkelt och låta bra så måste jag nog hålla med om att sluten är bättre. Har inte hört många basar i portade lådor som låter bra.

Drönirettab
7 november 2007 · 21 761 Inlägg

Bandpasslådan är svår att få till bra, är den felberäknad så låter den entonigt och trist. En bra uträknad bandpass låter bra, men inte lika rapp och distinkt som en sluten låda. Även den portade låter ofta något bättre än bandpass, men det är nog inte stor skillnad.

Det finns hifi-subbasar för hemmabruk som är bandpass, de låter tydligen bra så vitt jag vet. I bil så är det lite knepigare att få jämn frekvensåtergivning, man får göra lite annorlunda än när lådan ska spela innomhus.

Bandpasslådan kan spela både djupbas och basdunk samtidigt, det har jag fått bekräftat på ett annat forum. Killen som har den lådan är nöjd med ljudet och tycker att den öser på väldigt bra.

Några generella skillnader mellan sluten och portad är att sluten låda spelar lite mer rappt och tajt, basreflexen får ofta mer dunk-karaktär och kan gräva ganska djupt i basregistret.

Ansiktet
7 november 2007 · 49 Inlägg

Ingen som sagt att det är en smaksak än eller tongue? själv har jag sluten och tycker det låter bra men smaken är som baken...

zoopåse
8 november 2007 · 1 171 Inlägg

Den basen passar för portad låda. Hur ser jag det? Jo på att qts är så pass lågt som 0.21. Ska man få någon bas ur det elementet så behövs en portad låda. Slutna lådor kan eventuellt funka för element som har runt 0.35-0.4 eller högre qts.

Sedan är det inte så att slutna/portade lådor låter på något visst sätt. Det beror helt på hur de är dimensionerade och hur elementets parametrar passar för lådtypen.

Nu är många billådor av basreflex tunade för skjuts runt avstämningen som brukar ligga rätt högt, typ 40-45Hz. I en bilkupe blir det typiskt en skjuts vid 40-50Hz (boom) och det kankse är det folk tycker att basreflexlådor generellt låter, men det är inte alls nödvändigt att de ska vara dimensionerade just så. Det går att få ett fast och "rakt" basljud med basreflex om man väljer ett lämpligt element och bygger en låda som åstadkommer detta.

Vet man att man istället vill ha en sluten låda (tex för att man inte har kunskapen att göra en bra basreflexlåda) från början bör man välja ett annat element som passar för detta, så att man får det där nyktra fasta basljudet om det är det man vill ha.

n0rlen beemer
8 november 2007 · 17 Inlägg

Jag tycker man får ett mycket större och bättre basljud med en sluten låda.

BMW 540i (2002)
BAE BilstereoNörd
9 november 2007 · 576 Inlägg

netto skrev:
Jag tycker man får ett mycket större och bättre basljud med en sluten låda.

Ja det kan just bero på att din högtalares parametrar är optimala till den volymen du har på din slutna låda...
En basreflexlåda fungerar likt en sluten över sin f-3 punkt.. stämmer man av basreflexen på f-3 punkten så förlänger man frekvensomfånget nedåt, visst blir den mindre linjär i löptid vid f-3 (men vid typ 35Hz så är det inte lika tydligt att den slöar lite)..

Men det är svårt att säga generellt vilket som är bäst slutet, basreflex, bandpass..
Det beror så mycket på parametrarna på högtalaren och kunskapen om att stämma av korrekt för bästa linjäritet m.m.
Bandpassen är ändå lurigare, här handlar det om dl i volymer o mm på portlängder, från skit till bra..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang