4-hjulsdrivet bilköp!

matteeee Ingen himmel är så blå som min
30 juli 2009 · 2 971 Inlägg

Nej, även viskon fördelar kraften olika beroende på hur kraften behövs, precis som de andra systemen som är dynamiska. Era jakt på %-fördelning blir sned om man inte jämför systemen i likadana situationer. Frågan är då när man ska jämföra? När man rullar i konstant hastighet rakt fram? (Behövs 4wd öht då?) När man står med en axel helt utan grepp? När man står med en sida helt utan grepp? När alla 4 hjul är i luften?

Fördelningen ändras efter behov på alla "gatbilar" med 4wd, till skillnad från Offroad med "inkopplingsbar stum 50-50 4wd.
Så 50-50, 60-40, 80-20, 95-5 osv är uppgifter baserade på specifika förhållanden, som dessutom sällan speglar då 4wd verkligen används.

Och likt Bugattin skulle dom kunna ha Haldexen med mest drivning bak och mer framåt ju mer som behövs.

Anledningen är att lösningen fanns färdig (från Lamborghini), och man tar vad man har. Utveckling är dyrt! Inte ens på R8 tar man "den bästa lösningen"... Så är det överallt inom bilindustrin, och andra ställen. Kompromisser!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
enpatte
30 juli 2009 · 498 Inlägg

matteeee skrev:
Det fina med att ha 95-5 är att kraften finns där när den behövs, inte en stund senare som på visko-bilar. Men när den inte behövs finns den inte (knappt) där, som på "dyra" Audi och vissa Subaru.

Diffbromsar är inga problem, eftersom dom inte låser full time. Men prova att fickparkera en bil med stumt 50-50 (låst mellandiff) på torr asfalt!

Varför har Audi i sin dyraste modell en visko-koppling? (R8!) I nya TT RS med en helt ny-utvecklad motor (rak 5cyl) använt sig av Haldex-tekniken om den är så dålig? Bilen kostar över 600k, så din teori om "de dyrare vs de billigare" håller inte.

Subarus 4wd får du gärna kika närmre på, då dom har ganska olika teknik i bilarna beroende på vilken motor och låda du väljer. Nu kan jag inte vilka kombinationer som har vad, men samma är det inte!!
Är din manuell eller automat?

Jag har mycket erfarenhet av VAG:s 4wd system och kan säga att haldex är fruktansvärt mycket sämre än torsen i tuffare situationer.
Dock måste vi skilja på vad bilen ska användas för, en låg sportigare bil klarar sig nog lika bra med haldex så länge den slipper se för mycket snö.

Om man hänger på en rejält lastad släpvagn och försöker starta halvägs ner i en snödriva eller ska upp för en isig brant backe med ett par dm snö på så är inte haldex svaret.
Detta har jag surt fått erfara efter att jag bytte ut passaten(torsen) mot skodan(haldex).

Senast redigerat av enpatte (30 juli 2009)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
30 juli 2009 · 2 971 Inlägg

enpatte, det är fullt möjligt att det kan bli så. Jag har själv experimenterat en el genom att bygga "rullar" som simulerar noll friktion och testat på olika axlar på olika bilar. (Bl a Subaru Outback (legacy) med 3,0 automat, Audi A6, min TT, Mitsubishi Outlander)

Det intressanta är att en Haldex (utan tvärdiffen som finns till 9-3 XWD bl a) "fastnar" om den får noll friktion under diagonala hjul. Dvs höger fram OCH vänster bak, eller vänster fram OCH höger bak. Detta är logiskt eftersom de flesta bilar med Haldex (inkl din Skoda) saknar diffbromsar/lås.

På Torsenbilar (din Passat, om den nu inte var för ny, då nya Passat har Haldex) blir istället fenomenet att om en hjulaxel, dvs båda fram eller båda bak, tappar fästet helt (noll friktion), så blir bilen ståendes med snurrande hjul fram eller bak, endast.

Dessa fenomen har man visserligen "löst" med ESP med EDL, där bromsarna går in och bromsar snurrande hjul, vilket medför att kraft kan överföras till hjul med grepp. Det är samma oavsett 4wd-teknik (i VAG bilar!!). Dock har inte alla modeller dessa system. Jag kan tänka mig att Skoda snålar här, utan att veta säkert..

Till detta ska tilläggas att däckens grepp spelar in. Ingen bil kommer loss om alla 4 saknar grepp, oavsett drivlina.
Noterade du hur hjulen spann på din Skoda i snön?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
enpatte
30 juli 2009 · 498 Inlägg

matteeee skrev:
enpatte, det är fullt möjligt att det kan bli så. Jag har själv experimenterat en el genom att bygga "rullar" som simulerar noll friktion och testat på olika axlar på olika bilar. (Bl a Subaru Outback (legacy) med 3,0 automat, Audi A6, min TT, Mitsubishi Outlander)

Det intressanta är att en Haldex (utan tvärdiffen som finns till 9-3 XWD bl a) "fastnar" om den får noll friktion under diagonala hjul. Dvs höger fram OCH vänster bak, eller vänster fram OCH höger bak. Detta är logiskt eftersom de flesta bilar med Haldex (inkl din Skoda) saknar diffbromsar/lås.

På Torsenbilar (din Passat, om den nu inte var för ny, då nya Passat har Haldex) blir istället fenomenet att om en hjulaxel, dvs båda fram eller båda bak, tappar fästet helt (noll friktion), så blir bilen ståendes med snurrande hjul fram eller bak, endast.

Dessa fenomen har man visserligen "löst" med ESP med EDL, där bromsarna går in och bromsar snurrande hjul, vilket medför att kraft kan överföras till hjul med grepp. Det är samma oavsett 4wd-teknik (i VAG bilar!!). Dock har inte alla modeller dessa system. Jag kan tänka mig att Skoda snålar här, utan att veta säkert..

Till detta ska tilläggas att däckens grepp spelar in. Ingen bil kommer loss om alla 4 saknar grepp, oavsett drivlina.
Noterade du hur hjulen spann på din Skoda i snön?

Passaten var en -01:a så det var torsen den var utrustad med eds(diffbroms genom abs-bromsarna)
Skodan är också utrustad med samma diffbroms + antisladd.
Båda har haft bra dubbade vinterdäck.
Har en fruktansvärd backe hemma som har en förmåga att isa upp på våren så minsta svaghet brukar visa sig illa kvickt.
Haldex tycker jag ger ett ostabilt och ryckigt intryck(trots avstängd antisladd) som ändå inte ger så mycket resultat.
Angående ryckigt så kände man hur bilen kämpade för att hitta grepp på något hjul
Passaten(s4 också för den delen) ger ett stabilare och lugnare intryck, den drar iväg jämnt och fint.
Men visst jag har kört fast med torsen också men då har bilen hängt på underredet.

Men som sagt så utsätter jag mina bilar för extremfall med mycket tunga släp, mycket snö/is och tuffa backar. wink

Senast redigerat av enpatte (30 juli 2009)

Rquired Allmänt envis
30 juli 2009 · 12 512 Inlägg

Hur kan man disskutera om det var Audi eller Subaru som satte 4wd på kartan när Jeep och Land Rover osv var så långt före? Möjligtvis kan de (likaså Porsche såg jag) få äran för att sätta 4wd "personbilar" på kartan, men först..?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
matteeee Ingen himmel är så blå som min
30 juli 2009 · 2 971 Inlägg

enpatte skrev:
Passaten var en -01:a så det var torsen den var utrustad med eds(diffbroms genom abs-bromsarna)
Skodan är också utrustad med samma diffbroms + antisladd.
Båda har haft bra dubbade vinterdäck.
Har en fruktansvärd backe hemma som har en förmåga att isa upp på våren så minsta svaghet brukar visa sig illa kvickt.
Haldex tycker jag ger ett ostabilt och ryckigt intryck(trots avstängd antisladd) som ändå inte ger så mycket resultat.
Angående ryckigt så kände man hur bilen kämpade för att hitta grepp på något hjul
Passaten(s4 också för den delen) ger ett stabilare och lugnare intryck, den drar iväg jämnt och fint.
Men visst jag har kört fast med torsen också men då har bilen hängt på underredet.

Men som sagt så utsätter jag mina bilar för extremfall med mycket tunga släp, mycket snö/is och tuffa backar. wink

Det hade varit intressant att veta hur Skodan "jobbade", med vilka hjul den drev/spann.
Nu vet jag inte hur EDS (EDL?) funkar på Skodan, men är det som på min så måste du ha ESP aktivt för att det ska funka, så stänger du av det är det inte konstigt det spinner?

När jag uppgraderade min Haldex tyckte jag att den blev stabilare att styra. Nu är det på lek-nivå som jag testat, spinna runt i snö/slask och känna hur det känns. Men jag kan tänka mig att du skulle känna en positiv skillnad med, kanske nåt att kika på?
(Ace Competition säljer uppgradering till både generation 1 och 2 hos VAG-bilar)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
enpatte
30 juli 2009 · 498 Inlägg

matteeee skrev:

enpatte skrev:
Passaten var en -01:a så det var torsen den var utrustad med eds(diffbroms genom abs-bromsarna)
Skodan är också utrustad med samma diffbroms + antisladd.
Båda har haft bra dubbade vinterdäck.
Har en fruktansvärd backe hemma som har en förmåga att isa upp på våren så minsta svaghet brukar visa sig illa kvickt.
Haldex tycker jag ger ett ostabilt och ryckigt intryck(trots avstängd antisladd) som ändå inte ger så mycket resultat.
Angående ryckigt så kände man hur bilen kämpade för att hitta grepp på något hjul
Passaten(s4 också för den delen) ger ett stabilare och lugnare intryck, den drar iväg jämnt och fint.
Men visst jag har kört fast med torsen också men då har bilen hängt på underredet.

Men som sagt så utsätter jag mina bilar för extremfall med mycket tunga släp, mycket snö/is och tuffa backar. wink

Det hade varit intressant att veta hur Skodan "jobbade", med vilka hjul den drev/spann.
Nu vet jag inte hur EDS (EDL?) funkar på Skodan, men är det som på min så måste du ha ESP aktivt för att det ska funka, så stänger du av det är det inte konstigt det spinner?

När jag uppgraderade min Haldex tyckte jag att den blev stabilare att styra. Nu är det på lek-nivå som jag testat, spinna runt i snö/slask och känna hur det känns. Men jag kan tänka mig att du skulle känna en positiv skillnad med, kanske nåt att kika på?
(Ace Competition säljer uppgradering till både generation 1 och 2 hos VAG-bilar)

Ang eds så stängs det ej av om man stänger av antisladden, abs:n smattrar för fullt ändå.
Har man antisladden aktiverad så stryper den motorn vilket ger ännu sämre resultat.

Tyvärr har ju min skoda-07 gamla generation 2, nya skoda-09 och saab turbo x har nya generation 4 av haldex vilket ska vara bättre.
Svärgubben har nu köpt en skoda -09 med haldex gen 4  så det ska testas i vinter kan jag lova dig.

Anledningen till att det går sämre tror jag vara tillslaget helt enkelt.
Även fast haldex gen 2 reagerar blixtsnabbt så är ju faktum att det redan spinner på framhjulen när bakhjulen får kraft.
Jag upplever tillslaget ganska kraftigt(iaf i halt väglag) vilket resulterar i även spinnande bakhjul.

Nya generation 4 ska dock vara "förladdad" med tryck på haldexkopplingen vid start så att bilen i startögonblicket driver på alla fyra direkt.
Hur stor skillnad detta gör skall som sagt testas i vinter.

Rille0
30 juli 2009 · 2 021 Inlägg

Rquired skrev:
Hur kan man disskutera om det var Audi eller Subaru som satte 4wd på kartan när Jeep och Land Rover osv var så långt före? Möjligtvis kan de (likaså Porsche såg jag) få äran för att sätta 4wd "personbilar" på kartan, men först..?

Jensen Interceptor FF va först med båda låsningsfria bromssystem och 4hjulsdrift i en vanligt personbil. detta va på 60 talet.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Rquired Allmänt envis
30 juli 2009 · 12 512 Inlägg

Rille0 skrev:

Rquired skrev:
Hur kan man disskutera om det var Audi eller Subaru som satte 4wd på kartan när Jeep och Land Rover osv var så långt före? Möjligtvis kan de (likaså Porsche såg jag) få äran för att sätta 4wd "personbilar" på kartan, men först..?

Jensen Interceptor FF va först med båda låsningsfria bromssystem och 4hjulsdrift i en vanligt personbil. detta va på 60 talet.

Till och med, gör bara subaru vs. Audi snacket värre tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
ralle_boyen bara för jag hamnar över dig ;D
30 juli 2009 · 846 Inlägg

köp min audi v8 c3:a big_smile går som ett skott ändå för dom hk smile och grym väghållning för va original

Volvo 855 t5R "team soundmadness" (1995)
erito
31 juli 2009 · 34 Inlägg

matteeee skrev:
Det fina med att ha 95-5 är att kraften finns där när den behövs, inte en stund senare som på visko-bilar. Men när den inte behövs finns den inte (knappt) där, som på "dyra" Audi och vissa Subaru.

Diffbromsar är inga problem, eftersom dom inte låser full time. Men prova att fickparkera en bil med stumt 50-50 (låst mellandiff) på torr asfalt!

Varför har Audi i sin dyraste modell en visko-koppling? (R8!) I nya TT RS med en helt ny-utvecklad motor (rak 5cyl) använt sig av Haldex-tekniken om den är så dålig? Bilen kostar över 600k, så din teori om "de dyrare vs de billigare" håller inte.

Subarus 4wd får du gärna kika närmre på, då dom har ganska olika teknik i bilarna beroende på vilken motor och låda du väljer. Nu kan jag inte vilka kombinationer som har vad, men samma är det inte!!
Är din manuell eller automat?

Jag lyfte den här tråden för jag tycker ämnet är intressant.
Och jag skulle gärna veta mer om alla olika awd/4x4 installationer, speciellt då Subaru som har extremt många varianter beroende på biltyp/motor/växellåda och marknad. Jag får inte fram all information, men min bil har 4EAT automatlådan med VDC. 60-40 fördelning via lamellkoppling + diffbroms av visko-typ och möjlighet att skifta kraft fram bak samt höger vänster via diffbroms bak (visko + abs elektronik fuskbroms smile ). Fram är det öppen diff med elektronisk bromsning som på de flesta.

Har försökt haft koll på de flesta awd bilar och varianter under åren, men det är svårt och blir bara svårare ...


Självklart finns ingen bästa variant, det beror på vad man skall ha bilen till. Skall man köra på vanlig väg som jag gör, och dessutom dra tunga släp och köra djupsnö (vi har privat väg och sällan plogat) så upptäcker man snart skillnader mellan olika awd.

Jag har kört allt från gamla LandCruiser med låsbara diffar (kliv ur bilen, vrid på lås-vredet på däcknaven) till nyaste Haldex/Subaru/4-matic/xDrive, så lite erfarenhet har jag iallafall även om jag inte kör många tusentals mil awd per år.

Det som gjorde att jag valde Subaru var att bilen fungerade exakt så som jag vill att fyrhjulsdrift skall fungera. Jag vill ha konstant inkopplade system. Inte drar den heller mycket bränsle för det. Och att Subaru just anpassar sina bilar från grunden för fyrhjulsdrift, inte bara hänger på en lamellkoppling + kardan och elektronik.

Varför har Audi i sin dyraste modell en visko-koppling? (R8!)
>> Visko koppling kan vara väldigt effektiv och ge trevliga köregenskaper (Impreza m.fl). Eller så kan den vara katastrof för biltypen (som gamla V70 AWD). Precis som lamellkoppling kan vara bra/dålig.

I nya TT RS med en helt ny-utvecklad motor (rak 5cyl) använt sig av Haldex-tekniken om den är så dålig? >> Personligen gissar jag på grund av motorplaceringen/tvärställd. Det skulle vara väldigt svårt att använda torsen i en TT/A3/S3.


Så här kan det gå om man inte gjort sin hemläxa : http://aftonbladet.se/bil/article293283.ab
big_smile

Senast redigerat av erito (31 juli 2009)

~ det är alltid gratis ost i råttfällan ~
HadesInFlames Legitimerad Hårdrockare
31 juli 2009 · 325 Inlägg

en Audi RS4 av "förra" modellen, alltså den med dubbelturbo som du sen skrämmer upp till 600Hk nånstans smile

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...
BMW 335i (2007)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
2 augusti 2009 · 2 971 Inlägg

erito skrev:
Jag lyfte den här tråden för jag tycker ämnet är intressant.

Håller med fullständigt. Därför byggde jag "rullar" som simulerar noll-friktion där jag testat ett gäng bilar. Testade även en Merca C200 med diffbroms, med ena bakhjulet på rulle. Lite "visko-feeling", efter ett tags snurrande så smet den iväg smile

erito skrev:
Självklart finns ingen bästa variant, det beror på vad man skall ha bilen till. Skall man köra på vanlig väg som jag gör, och dessutom dra tunga släp och köra djupsnö (vi har privat väg och sällan plogat) så upptäcker man snart skillnader mellan olika awd.

Absolut. Tyvärr finns det inte många som kan/begriper teorin eller praktiken i vad bilarna klarar. Inte ens biltidningarna skriver rätt i sina tester alla gånger hmm Svårt att få reda på exakta fakta.

erito skrev:
Varför har Audi i sin dyraste modell en visko-koppling? (R8!)
>> Visko koppling kan vara väldigt effektiv och ge trevliga köregenskaper (Impreza m.fl). Eller så kan den vara katastrof för biltypen (som gamla V70 AWD). Precis som lamellkoppling kan vara bra/dålig.

I nya TT RS med en helt ny-utvecklad motor (rak 5cyl) använt sig av Haldex-tekniken om den är så dålig? >> Personligen gissar jag på grund av motorplaceringen/tvärställd. Det skulle vara väldigt svårt att använda torsen i en TT/A3/S3.

Njae, troligen är det mer av ekonomiska skäl i första fallet. Lambo-plattan med viskokoppling fanns "på hyllan". Skulle inte förvåna mig om dessa byts till Haldex-lösningar då den är direkt applicerbar där visko-lösningen finns.

Att TT RS har Haldex för att motorn är tvärställd är nog inte sanningen. Motorn är helt ny-utvecklad, och hade dom velat ha Torsen-drivlina så hade dom väl konstruerat motorn för längsmontering?

erito skrev:
Så här kan det gå om man inte gjort sin hemläxa : http://aftonbladet.se/bil/article293283.ab
big_smile

Ja, så kan det gå! Men väldigt få säljare/broschyrer kan berätta hur det funkar, om det funkar och när det funkar. Jag har bland annat frågat en Jaguar-säljare hur deras system funkade - han hade ingen aning.
Tyvärr är det vanligt. Och tyvärr är upphandlingen av dessa system inte efter funktion i första hand, pris kommer LÅNGT före. Biltillverkarna vill kunna skriva "AWD" eller "4WD" i produkt-specen och ta betalt för det, men inte betala själv... Därför är väl Santa Fen som den är....

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang