Är det problem med nybilsgarantin vid sänkning av fabriksny bil? Upphör den?

chrizz Administratör
8 november 2007 · 11 790 Inlägg

Jag vet inte riktigt hur det fungerar, och jag kommer fråga försäljaren imorgon i vilket fall, men jag är nyfiken på vad ni har att säga. Kanske någon har egen erfarenhet av samma "problem"?

Jag plockar alltså ut en fabriksny Audi i början på nästa vecka, men skulle vilja montera andra fjädrar som sänker den ytterligare ett par cm. Påverkar detta garantin på något sätt?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Pasi_k Impreza Drifter
9 november 2007 · 116 Inlägg

Japp..
OM dom är gnälliga..
Vilket dom antagligen ÄR..
Säger säljaren det är OK , få han att skriva det på ett papper med hans signatur med isåfall..

Team PowerSlide
Subaru Impreza WRX STI -02 Drift Edition
Subaru Impreza WRX Sti "Subba Drift Edition" (2002)
falloutboy
9 november 2007 · 1 723 Inlägg

men om säljaren låter bilfirmans verkstad göra det? då är det "kompetent personal" som gjort det. De gillar ju att slingra sig ur nybilsgaranti om man inte gjort t ex service hos auktoriserad verkstad.

Senast redigerat av falloutboy (9 november 2007)

TRYIT Teddan
9 november 2007 · 2 495 Inlägg

Låt verkstaden göra jobbet , då blir det minst problem.

Brukar inte vara några bekymmer med att modifiera nya bilar, problemet är  väll om man modifierar motorn eller dess komponter.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
chrizz Administratör
9 november 2007 · 11 790 Inlägg

r-ted skrev:
Låt verkstaden göra jobbet , då blir det minst problem.

Brukar inte vara några bekymmer med att modifiera nya bilar, problemet är  väll om man modifierar motorn eller dess komponter.

Ja, det är mest så jag tänker också, men man vet ju inte. Nåja, jag hör med säljaren och så får dem utföra jobbet själva isåfall. Kanske kostar lite mer, men det är det lätt värt om man har garantin kvar smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
John87 Stolt Volvoägare
9 november 2007 · 4 913 Inlägg

chrizz skrev:
Nåja, jag hör med säljaren och så får dem utföra jobbet själva isåfall. Kanske kostar lite mer, men det är det lätt värt om man har garantin kvar smile

Köper du en bil för x-antal hundra tusen så är väl nån tusenlapp extra för en ordentlig sänkning ditt minsta problem? smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Phaetoon
9 november 2007 · 8 156 Inlägg

Om du använder godkända sänkningsfjädrar och låter en auktoriserad verkstad montera, så borde det inte vara några problem. Speciellt inte om försäljaren är med på det hela.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
chrizz Administratör
9 november 2007 · 11 790 Inlägg

John87 skrev:

chrizz skrev:
Nåja, jag hör med säljaren och så får dem utföra jobbet själva isåfall. Kanske kostar lite mer, men det är det lätt värt om man har garantin kvar smile

Köper du en bil för x-antal hundra tusen så är väl nån tusenlapp extra för en ordentlig sänkning ditt minsta problem? smile

Nejdå, det är inga problem. Jag hade inte tänkt skruva själv så klart, jag kan väl inte byta några fjädrar heller smile

Vad jag menar är att Arvers verkstad nog är dyrare än någon annan lokal verkstad eller trimfirma.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
D-No Avstängd
9 november 2007 · 658 Inlägg

Varför inte beställt den från fabrik med sänkning ? Om dvs nu du har beställt den helt ny själv, och inte det är en Audi som stått hos en försäljare helt ny.

Men om du låter Audis verkstad göra det ska det "nog" inte vara problem va jag vet av egen erfarenhet.

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
9 november 2007 · 2 973 Inlägg

Han har ju beställt den med "sportfjädrar" men dom sänker inte mer än 20mm eller nåt. Nu vill han ha mer, som alla vi andra big_smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
bilfakta
9 november 2007 · 417 Inlägg

jag håller med pasi_k, en skrift från försäljaren e aldrig fel, om det skulle bli tjöt vid ett senare tillfälle så blir det ju firman ifråga som får stå för delar å arbetet, iofs tror jag inte det ska vara några problem, men med en skriftligt godkänande från försäljaren så har du ryggen fri

NIzmO Ollikkala Racing
9 november 2007 · 1 724 Inlägg

Vi monterar sänkningssatser på nya och nyare bilar som har kvar alla garantier lite då och då så tror inte att det påverkar garantierna för finns väll ingen som säger "ok men släng på fjädrarna för garantin är inte så viktig ändå" wink , sen slänger vi inte på vad som helst utan endast Eibach fjädrar.
Men som du säger är det bäst att fråga säljaren för vissa firmor kanske är hårdare än andra?

- Time Attack -
NitrousOxideSystem Zoom Zoom
9 november 2007 · 381 Inlägg

Vad blir det för audi?

Power is Nothing Without Control
decib3L Körv
9 november 2007 · 3 535 Inlägg

100 spänn på en RS4 cool

Truckdriving Man
Tengu1969
9 november 2007 · 1 396 Inlägg

decib3L skrev:
100 spänn på en RS4 cool

Taget från presentationen:

"2007-08-15 Ny bil beställd!
Det blir en fantomsvart pearl Audi A4 Avant 2.0 TS (220hk/300Nm) med svart optikpaket, s-line interiör och exteriör, 19" fälgar och diverse annat smått och gott smile"


Inte helt fel smile

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
NitrousOxideSystem Zoom Zoom
9 november 2007 · 381 Inlägg

decib3L skrev:
100 spänn på en RS4 cool

när får jag mina 100:- wink

aja men kan nog bli kul med en a4 med

Power is Nothing Without Control
Marcusen
9 november 2007 · 76 Inlägg

Tänk på det chrizz  att bilen ÄR helbilsgodkänd och du kan ALDRIG lita på en försäljare då det OFTA ger helt fel info!
Idag tex på jobbet var det en volvo försäljare som hjälpt en kund och rek att eftermontera xenon ljus på en S60 vilket INTE var godkänt!

DU kan få på Ändrad fjädring 2:a/regg eller återställande       Om bilen inte typas med sänkningen.........  och bryter du ett helbilsgodkänande kan generalagenten krånga vid tex haveri!
  Lycka till

Life is like a turbo
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang