4340
Sök

Porta en oportad låda ? Rockford T110D2

Egenföretagare
2 496 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
Tjenare ! har en 10" rockford bas som jag tycker borde spela MKT bättre med det steget jag har osv osv,

Grejen är den att lådan den sitter i kan INTE vara större då jag har hundbur.

Lådan är på 21liter.

Frågan nu är ifall det skulle bli bättre eller sämmre att bara stoppa i en port i min befintliga låda då jag inte har plats för större låda i bilen !?

Mvh Emil
Senast redigerat av tsdi (9 november 2007)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

202 Inlägg
9 november 2007
Nej ! klart det inte fungerar så !

Köp en liten smidig aktiv från butiken i Motala !.......spelar kanon !

Egenföretagare
2 496 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
Nisse-h skrev:
Nej ! klart det inte fungerar så !

Köp en liten smidig aktiv från butiken i Motala !.......spelar kanon !

Vad snackar du om ? ska jag köpa bas och steg för 10lapp å sen kommer du å säger att en aktiv bas är bättre ? :S

Seriösa kan svara på frågan nu tack..
Senast redigerat av tsdi (9 november 2007)

2 123 Inlägg
9 november 2007
tsdi skrev:
Tjenare ! har en 10" rockford bas som jag tycker borde spela MKT bättre med det steget jag har osv osv,
Grejen är den att den här lådan får PRECIS får plats brevid hundburen, lådan är på 21liter, frågan nu är ifall det skulle bli bättre eller sämmre att bara stoppa i en port i min befintliga låda då jag inte har plats för större !?

Mvh Emil

Hej.
Nej sätt för gudsskull ingen port på en så liten låda till en RF bas. Ett alternativ är att bygga en ny låda för jag antar att du har plats antingen framåt, bakåt eller åt sidan, hundburen kan ju inte ta upp all plats.
Vill du ha en portad låda till en RF bas(10" power) bör den vara på minst 50L.
En sluten låda bör vara mellan 25-27L till din 10".
MVH Fredrik

8 156 Inlägg
9 november 2007
En oportad låda är mindre än en icke-portad. Så det låter inte bra om du portar en sluten låda. Det blir fel volym i lådan. Sen vet jag inte om den Rockforden gillar att spelas i en portad låda heller.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

2 123 Inlägg
9 november 2007
Phaetoon skrev:
En oportad låda är mindre än en icke-portad. Så det låter inte bra om du portar en sluten låda. Det blir fel volym i lådan. Sen vet jag inte om den Rockforden gillar att spelas i en portad låda heller.

Jodå T1 serien gillar stora portade lådor.

21 761 Inlägg
9 november 2007
Jo, enligt lådrekommendationerna på RF:s hemsida så är nettovolymen ca 42 liter för T110D2/D4. Visst kan man göra en mindre låda också, men då blir verkningsgraden lägre och porten blir alldeles för lång i förhållande till lådans mått.

I en 21 liters låda så skulle det behövas minst 4" rör och då blir det ungefär 63cm långt med 40 Hz avstämning, fast då tar röret+basen upp kanske 7-8 liter och då måste röret vara ca 1m långt. Det fungerar alltså inte, även om avstämningen skulle vara 45 Hz så blir röret för långt.

Egenföretagare
2 496 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
Okej ! tack alla för snabba svar !

JAg får nog göra som flera av er antyder på att bygga en låda på höjde eller liknande ! Mvh Emil Edman

Sök