2246
Sök

Nyheter i din bilförsäkring? Hänger inte med riktigt.

1 582 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
Tjena.

Har köpt mig en ny bil då jag krockade med förra.
På denna bil så har jag nu helförsäkring vilket jag inte hade på min förra.

I allafall så fick jag hem ett brev idag som jag inte riktigt fattar vad folksam menar, jag vet att trafikförsäkringen har höjts från 1:a juli 2007. Men så här står det i brevet.

Skatt på trafikförsäkringen-
Nu har det blivit dags att förnya din bilförsäkring. Som du kanske känner till har riksdagen beslutat att från och med den 1:a juli 2007 införa skatt på trafikförsäkringen, den del som är obligatorisk för alla fordonsägare.

Skatten är 32% av premien för trafikförsäkringen och det innebär att vi måste höja premien. Skatten berör inte övriga delar av försäkringen.

Vi hoppas att du har förståelse för höjningen. Har du ytterligare frågor kring skatten på trafikförsäkringen är du välkommen att höra av dig och även kolla på våran hemsida. www.folksam.se

Stog mer i brevet, men det gäller inte de hära.

Så kan någon vara snäll och förklara för mig vad dom menar med detta? Jag betalar 3650kr/år för helförsäkring på bilen, ska jag då betala ytterliggare 32% skatt på 3650kr eller kommer jag fortsätta betala som jag gör. Otroligt tacksam för hjälp och svar.

Mvh Pappi

Peugeot 605 Sli
49 Inlägg
9 november 2007
du får väl betala skatt på grundförsäkringen..den som ingår i alla försäkrinagr på bil..har du en hög premie så får du mer i skatt men själv helförsäkringen kostar inte mer, skatten läggs på trafikförsäkringen och inte tilläggen...

ju större de är, ju tyngre faller dom

1 582 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
Okej, vet inte riktigt om ja fattar big_smile men vi ska se. Som jag skrev tidigare att jag betalar 3650r/år helförsäkring och skatten är isåfall inräknad i dom pengarna eller? Så uppfatta jag de.

Peugeot 605 Sli
49 Inlägg
9 november 2007
de beror helt och hållet på när du skaffade försäkringen..var det efter höjning så ingår skatten i den premie du betalt..var de innan höjningen så fick man ett inbetalningskort med den summan man skulle betala..men har du inte fått nåt sånt så skulle ja tror att du har den skatten inräknad i premien...

ju större de är, ju tyngre faller dom

1 582 Inlägg
10 november 2007
Trådstartare
Jag skaffade helförsäkring på bilen i måndags och jag köpte bilen i söndags.
Då tycker man att skatten borde vara inräknad i premien eller? Tack i allafall för all hjälp du smile

Sök