20 000kr i böter för ett skämt!?

Goffen Administratör
9 november 2007 · 2 975 Inlägg

Jag förtydligar mig igen då straffet hon har fått har jag ingen åsikt om. Min åsikt är att det är allvarligare att spruta vatten på statsminister än på dig eller mig eftersom han är en offentlig person och sveriges ledare ! Lixom 1000kr ? vem bryr sig om 1000kr idag...

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
FireTraXX DFFL
9 november 2007 · 9 020 Inlägg

Jag kan hålla med om att 20 000är ganska mycket för att spruta vatten på en person.
Men han är Sveriges statsminister.
Att skämta med honom som Filip och Fredrik gjorde var ju skoj, men titta på vad som händer när man kastar paj på Carl Bildt eller Kungen...

Man kan inte förnedra ett statsöverhuvud så att den personen blir ett skämt i ett simpelt tv-program.

Jag tycker att det är helt rätt att hon blev ett skräckexempel.

EDIT:
Trodde att det var Carl Bildt men det var Bosse Ringholm.

# 17 april 2001: Sveriges finansminister Bosse Ringholm tårtas i samband med presentationen av vårbudgeten. En organisation vid namn "Stockholms tårtbrigad" (som efter egen utsago tillhör en internationell rörelse kallad "Operation dessert storm") påtar sig attentatet och hävdar att motivet var politiskt men ej personligt. Den 21-årige förövaren dömdes av tingsrätten till 30 dagsböter, ett straff som senare höjdes av hovrätten till 70 dagsböter.
# 5 september 2001: Kung Carl XVI Gustaf blir tårtad när kungaparet besöker Getterön utanför Varberg. Den 16-årige förövaren, som enligt sin advokat Ingegerd Schmidt ville protestera mot att det finns kungligheter och auktoriteter i samhället, riskerade sex års fängelse, eftersom angrepp på statschefen klassas som högmålsbrott. Straffet blev istället 100 dagsböter för 16-åringen, och 80 dagsböter för hans tre kamrater som hjälpt till att planera dådet.


Och jag tycker att de straffen var alldeles för mesiga.

Senast redigerat av FireTraXX (9 november 2007)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
richardoo290 VOLVO for life..
9 november 2007 · 2 113 Inlägg

FireTraXX skrev:
Jag kan hålla med om att 20 000är ganska mycket för att spruta vatten på en person.
Men han är Sveriges statsminister.
Att skämta med honom som Filip och Fredrik gjorde var ju skoj, men titta på vad som händer när man kastar paj på Carl Bildt eller Kungen...

Man kan inte förnedra ett statsöverhuvud så att den personen blir ett skämt i ett simpelt tv-program.

Jag tycker att det är helt rätt att hon blev ett skräckexempel.

okey, vi säger såhär:  i en klass med 30 elever, en elev drar ner brallorna på läraren är det då rätt att ge den ungen 10 000kr i böter bara för att de andra ungarna ska ge fan i att skämta vidare med läraren?

FireTraXX DFFL
9 november 2007 · 9 020 Inlägg

Ja, det tycker jag.
Då blir ju läraren förnedrad inför 30 elever som han kommer att spendera de närmsta åren med.

Vad tycker du om detta då?
Rimliga straff?

# 17 april 2001: Sveriges finansminister Bosse Ringholm tårtas i samband med presentationen av vårbudgeten. En organisation vid namn "Stockholms tårtbrigad" (som efter egen utsago tillhör en internationell rörelse kallad "Operation dessert storm") påtar sig attentatet och hävdar att motivet var politiskt men ej personligt. Den 21-årige förövaren dömdes av tingsrätten till 30 dagsböter, ett straff som senare höjdes av hovrätten till 70 dagsböter.
# 5 september 2001: Kung Carl XVI Gustaf blir tårtad när kungaparet besöker Getterön utanför Varberg. Den 16-årige förövaren, som enligt sin advokat Ingegerd Schmidt ville protestera mot att det finns kungligheter och auktoriteter i samhället, riskerade sex års fängelse, eftersom angrepp på statschefen klassas som högmålsbrott. Straffet blev istället 100 dagsböter för 16-åringen, och 80 dagsböter för hans tre kamrater som hjälpt till att planera dådet.


Och jag tycker att de straffen var alldeles för mesiga.

Senast redigerat av FireTraXX (9 november 2007)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
xisten sixten
9 november 2007 · 252 Inlägg

hade de varit en vanlig svensson som fått vattnet sprutat i ansiktet på sig, då hade de knappast handlat om några 20000 utan snarare om att det inte ens kommer till domstol, nån kanske ska prova detta på stan och göra en JO-anmälan sen ?

FireTraXX DFFL
9 november 2007 · 9 020 Inlägg

xisten skrev:
hade de varit en vanlig svensson som fått vattnet sprutat i ansiktet på sig, då hade de knappast handlat om några 20000 utan snarare om att det inte ens kommer till domstol, nån kanske ska prova detta på stan och göra en JO-anmälan sen ?

Men det är ju just det att hon förnedrat en av vårat lands viktigaste personer.
Han är inte en vanlig svensson.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
muPee One man army
9 november 2007 · 23 Inlägg

richardoo290 skrev:

FireTraXX skrev:
Jag kan hålla med om att 20 000är ganska mycket för att spruta vatten på en person.
Men han är Sveriges statsminister.
Att skämta med honom som Filip och Fredrik gjorde var ju skoj, men titta på vad som händer när man kastar paj på Carl Bildt eller Kungen...

Man kan inte förnedra ett statsöverhuvud så att den personen blir ett skämt i ett simpelt tv-program.

Jag tycker att det är helt rätt att hon blev ett skräckexempel.

okey, vi säger såhär:  i en klass med 30 elever, en elev drar ner brallorna på läraren är det då rätt att ge den ungen 10 000kr i böter bara för att de andra ungarna ska ge fan i att skämta vidare med läraren?

barn förstår inte värdet av pengar i den åldern, just därför man använder sig av andra metoder när man uppfostrar ungar.. men vuxna är så jävla kåta i sina pengar så böter på 20 papp är perfekt skräckexempel wink tror knappst de kommer upprepas..

Kör om mig and it's on punk =o)
klimpan
9 november 2007 · 2 600 Inlägg

reinfeldt kan ta sig i röven så tycker jag.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Phaetoon
9 november 2007 · 8 156 Inlägg

Det här handlar om säkerhetstjänsten och om skyddande av person.
En person med livvakter eller som på annat sätt är skyddad (t.ex skyddat boende)
har ett starkare skydd i lagen.

Samma sak gäller t.ex. tjänstemän. Skulle du spruta en tunnelbanevakt på samma sätt så skulle du också kunna få saftiga böter. Kanske inte 20 000, men en hel del iaf.

Sen så är det väl så att ett visst bolag kommer att stå för böterna i det här fallet?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
FireTraXX DFFL
9 november 2007 · 9 020 Inlägg

klimpan skrev:
reinfeldt kan ta sig i röven så tycker jag.

Va bra att se att folk kan föra ett vuxet samtal.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
richardoo290 VOLVO for life..
9 november 2007 · 2 113 Inlägg

FireTraXX skrev:
Ja, det tycker jag.
Då blir ju läraren förnedrad inför 30 elever som han kommer att spendera de närmsta åren med.

Vad tycker du om detta då?
Rimliga straff?

# 17 april 2001: Sveriges finansminister Bosse Ringholm tårtas i samband med presentationen av vårbudgeten. En organisation vid namn "Stockholms tårtbrigad" (som efter egen utsago tillhör en internationell rörelse kallad "Operation dessert storm") påtar sig attentatet och hävdar att motivet var politiskt men ej personligt. Den 21-årige förövaren dömdes av tingsrätten till 30 dagsböter, ett straff som senare höjdes av hovrätten till 70 dagsböter.
# 5 september 2001: Kung Carl XVI Gustaf blir tårtad när kungaparet besöker Getterön utanför Varberg. Den 16-årige förövaren, som enligt sin advokat Ingegerd Schmidt ville protestera mot att det finns kungligheter och auktoriteter i samhället, riskerade sex års fängelse, eftersom angrepp på statschefen klassas som högmålsbrott. Straffet blev istället 100 dagsböter för 16-åringen, och 80 dagsböter för hans tre kamrater som hjälpt till att planera dådet.


Och jag tycker att de straffen var alldeles för mesiga.

om jag dödar min granne för att han brukar sno min post på morgonen så får jag ett halvår i fängelse

om jag kastar en tårta på kungen får jag 6 år i fängelse...
väääldigt orättvist och såhär borde det inte vara i sverige. verkligen inte..



men jag förstår vad du menar också, är det då inte bättre att höja straffen generellt? så man avskräcker folk ifrån det?   denna 16 åring som kasta tårta på kungen kunde antagligen aldrig ana att det var så straffbart att kasta tårta på kungen, han såg väll det som ett skämt han med?   de straffen är kanske  låga, ja!  men inte om man jämför med alla andra brott som begås och folk inte ens blir straffade ibland,  denna orättvisa är det jag inte pallar!   kung eller inte, du ska ha samma straff!

chrno RE-雨宮
9 november 2007 · 481 Inlägg

zewmah skrev:
Lyckligtvis så är vår statsminister betydligt mer begåvad än majoriteten av författarna i den här tråden...

Amen,

Kan vi inte ha en "Denhär månaden får vi inte prata politik på Garaget.org månaden" Börjar bli jävligt jävligt trött på allt gnäll.

RE-Amemiya Kitted FD3S
MilleN
9 november 2007 · 9 108 Inlägg

Men herregud, ge fan i att förlöjliga en av Sveriges viktigaste personer så blir hon utan straff!
Som Goffen sa, ska man få samma straff om man slår en polis på käften som en vanlig människa? Givetvis blir det värre om man slår polisen. Samma sak gäller såklart statsministern, det kvittar om det är en sosse eller moderat man gör bara inte så.

Goffen Administratör
9 november 2007 · 2 975 Inlägg

Om vi ska gå lite på din linje då richardoo290 så mördar du nån och det är din första förselse så kommer du troligen undan med ett år eller 2 i fängelse och 50tusen i böter "tror jag" men fifflar du med bokföringen och lurar staten på pengar så jävlar åker du in lätt 3år och blir återbetalningsskyldig lätt 3mille DET tycker jag är orätvisst......

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
richardoo290 VOLVO for life..
9 november 2007 · 2 113 Inlägg

Goffen skrev:
Om vi ska gå lite på din linje då richardoo290 så mördar du nån och det är din första förselse så kommer du troligen undan med ett år eller 2 i fängelse och 50tusen i böter "tror jag" men fifflar du med bokföringen och lurar staten på pengar så jävlar åker du in lätt 3år och blir återbetalningsskyldig lätt 3mille DET tycker jag är orätvisst......

mm, all denna orättvisa asså...  ne blir lessen bara ja tänker på det! me all skit och orättvisa i sverige får man väll snart flytta till norge..

Phaetoon
9 november 2007 · 8 156 Inlägg

Goffen skrev:
Om vi ska gå lite på din linje då richardoo290 så mördar du nån och det är din första förselse så kommer du troligen undan med ett år eller 2 i fängelse och 50tusen i böter "tror jag" men fifflar du med bokföringen och lurar staten på pengar så jävlar åker du in lätt 3år och blir återbetalningsskyldig lätt 3mille DET tycker jag är orätvisst......

Samma sak gäller om du smugglar olja. Högre straff på det än på att smuggla narkotika typ...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
9 november 2007 · 8 156 Inlägg

Hon ska vara glad att hon slipper undan med böter.

Brottsbalken 4
kap 7§:
Den som handgripligen antastar eller beter sig hänsynslöst mot någon kan dömas för ofredande. Ofredande kan ge böter eller upp till ett års fängelse.
Brottsbalken 18 kap 2§:
Den som ofredar en medlem av kungahuset kan dömas för högmålsbrott.
Högmålsbrott kan ge upp till sex års fängelse.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
MilleN
9 november 2007 · 9 108 Inlägg

richardoo290 skrev:
mm, all denna orättvisa asså...  ne blir lessen bara ja tänker på det! me all skit och orättvisa i sverige får man väll snart flytta till norge..

Ja där får man nog förnedra högt uppsatta personer utan straff. Eller vad tror du?

richardoo290 VOLVO for life..
9 november 2007 · 2 113 Inlägg

Phaetoon skrev:
Hon ska vara glad att hon slipper undan med böter.

Brottsbalken 4
kap 7§:
Den som handgripligen antastar eller beter sig hänsynslöst mot någon kan dömas för ofredande. Ofredande kan ge böter eller upp till ett års fängelse.
Brottsbalken 18 kap 2§:
Den som ofredar en medlem av kungahuset kan dömas för högmålsbrott.
Högmålsbrott kan ge upp till sex års fängelse.

det där borde ju skrivas om,

frågar ja om detta i: ett norskt forum håller alla med mig
                              ett finkst forum så håller alla med mig
                              ett danskt forum så håller alla med mig
                               ett svensk så är mer än hälften emot mig

någott allvarligt har hänt med sverige under det senaste århundradet, seriöst, måste bli norsk medborgare och uppfostra mina barn där asså,  helt sjukt så knäppt sverige har blivit

(och då menar jag hundratals olika frågor som ja inte orkar gå in på nu, men resten av norden är helt enkelt bättre än oss i det mesta och dom fattar nästan alltid rätt beslut medans vi fattar fel. )

Senast redigerat av richardoo290 (9 november 2007)

Miklen
9 november 2007 ·

..bara för å va jobbig.. men 1 papp = 1000kr väl.. Så 20000 papp borde således bli 20 000 000 kr big_smile wink .. Syftar på rubriken

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang