20 000kr i böter för ett skämt!?

Constantine
10 november 2007 · 679 Inlägg

Man ska inte tro på allt som skrivs i tidningar eller sägs av journalister..

kohler
10 november 2007 · 671 Inlägg

orkade inte läsa hela tråden men minns Anna Lind!! hon blev mördad av ett psycho... inte konstigt att dom måste markera säkerheten bättre nu för tiden...

känns för övrigt som en "jag hatar den nya regeringen så jag skriver lite skit om den" - tråd

Second is the first loser
FireTraXX DFFL
10 november 2007 · 9 020 Inlägg

zorro skrev:
kan förstå honom hade själv blivit vansinig om någon hade sprutat vatten på mig.
Men vafan killen har hur mycket pengar som hälst så vad fan ska han med 20000kr till.
Har han inte blåst det svenska folket på nog så mycket redan?????????????mad

Böter och skadestånd är inte samma sak.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
moose46019 study
10 november 2007 · 772 Inlägg

Hon ska vara tackasam att hon fick böter och inte blev skjuten.
så ni som inte håller med ni får ju tänka på att det är en statsminister och alla vet ju vad som har hänt tidigare. så jag tycker hon kom lindrigt undan.

ja men han har ju så mycket pengar redan. till er säger jag bara skit i andra sköt ditt för fasiken. ska man ignorera en attack på statsministern.

Senast redigerat av moose46019 (10 november 2007)

biltemaanstalld badboy for life
10 november 2007 · 356 Inlägg

nä ignorera ska man inte men det finns andra sätt tex sparken eller en varning för olämpligt uppträdande
Istället för 20000kr i böter:mad:

moose46019 skrev:
Hon ska vara tackasam att hon fick böter och inte blev skjuten.
så ni som inte håller med ni får ju tänka på att det är en statsminister och alla vet ju vad som har hänt tidigare. så jag tycker hon kom lindrigt undan.

ja men han har ju så mycket pengar redan. till er säger jag bara skit i andra sköt ditt för fasiken. ska man ignorera en attack på statsministern.

leva bör man ändå dör man
Volvo v40 T4 fas2 "the wilde one" (2003)
EvolutionIII
10 november 2007 · 459 Inlägg

Seriöst, detta är sverige i ett nötskal, vafan stadsminister eller inte, spelar ju fan ingen roll, vad skulle nu hända om reinfelt skulle råka spruta vatten på grannen när han går förbi, då reinfelt står å vattnar sina blommor, ska reinfelt få böta 20papp då eller?, ne skulle ej tro d.

onetreehill
10 november 2007 · 3 Inlägg

zewmah skrev:
Alltså era djävla påsar med nötter (richardoo290 & saab900racing):
Målsäganden i en rättegång - oavsett om det är statsministern, kungen eller era mammor - kan ALDRIG påverka bötesbeloppet en åtalad eventuellt döms till att betala. Det är rättens ordförande (dvs domaren) som sätter det skadeståndsbelopp och vilka eventuella övriga böter en åtalad ska beläggas med OAVSETT vad en målsägare har begärt.

I det aktuella fallet var det väl inte ens statsministern målsägare utan Säkerhetspolisen som har drivit på målet för att tydligt markera att attacker av alla dess former, på våra folkvalda oavsett partitillhörighet inte är OK?

Det verkar även rätt tydligt att även rätten valt att markera kraftigt att politikerattacker inte är OK, iaf om man ser till utdömt straff i förhållande det begågna brottet.

Så snälla ni; rikta Er ilska dit den faktiskt hör hemma, till SÄPO samt tingsrätten som handlade det aktuella åtalet - och blanda inte in sittande regering för att vinna billiga propagandapoäng. Det är väl inte för mycket begärt?

Det du säger är helt rätt, dvs att målsäganden inte har något att göra med bötesbeloppet. MEN ställ den här frågan till dig själv, OM det varit du som anmält en reporter för detta och det nu gått till domstol osv, tror du denne person hade ställt till svars att betala dig 20.000kr i böter? möjligtvis 800kr på sin höjd. SÅ JA rätten bröt egentligen "lagen" med att ta hänsyn till hur mäktiga personer är. Tragiskt detta.

Tega Yrkesförare
10 november 2007 · 1 073 Inlägg

Det var ju f#n va många hänger upp sig på den där "spruta lite vatten"-biten.
Det kanske inte det är det handlar om i grund och botten, utan ofredande av Sveriges statsminister! Han är vårt lands i nuläget viktigaste person och har därav en stor hotbild över sig.

Vad ska man tro när en kärring helt plötsligt bryter sig fram för och skvätta vatten. Är då första tanken: Inta inte beredskapsläge, hon ska nog bara skämta lite?

Faktum är att hon gjorde ett närmande på Sveriges överhuvud och skulle lika gärna kunna ha haft en kniv på sig. Hon måste straffas för detta för att visa exempel på att så här gör man inte. Hela denna tråden verkar mer handla om man gillar Reinfeldt eller inte, det är fortfarande vår statsminister och ingen vanlig Svensson man jävlas med!

AntonK
10 november 2007 · 208 Inlägg

hatar våran svenska  stadsminister. han är dum i huvudet........

men visst... hade ju blivit skogstokig om någon idiot hade kastat vatten på  mig...
hade säkert spöat personen ganska rejält. men nu hände säkert detta under tv eller press av något slag. och är man stadsminister och då är man lite extra utsatt vid vissa tillfällen....

Wrum!
Rushman Evolution Garage
10 november 2007 · 1 299 Inlägg

TicDemp skrev:
Seriöst, detta är sverige i ett nötskal, vafan stadsminister eller inte, spelar ju fan ingen roll, vad skulle nu hända om reinfelt skulle råka spruta vatten på grannen när han går förbi, då reinfelt står å vattnar sina blommor, ska reinfelt få böta 20papp då eller?, ne skulle ej tro d.

Statsministern är ju aningen mer officiell, och är via politiken en väldigt utsatt person, och med tanke på alla mordhod dom tar emot dagligen, och Olof Palme grejen så kan man ju kanske ana att det skulle vara aaaaningen mer känsligt...

För övrigt, om en främmande person helt oprovocerat sprutar vatten på en så ska dom åtminstonde ha en smäll!

Sky´s the limit...
MilleN
10 november 2007 · 9 108 Inlägg

Herregud, ponera att det hade hänt Persson istället, likt förbannat skulle hon blivit straffad då det var säkerhetspolisen som anmälde och inte Reinfeldt!

CarCass CarCass
10 november 2007 · 627 Inlägg

MilleN skrev:
Herregud, ponera att det hade hänt Persson istället, likt förbannat skulle hon blivit straffad då det var säkerhetspolisen som anmälde och inte Reinfeldt!

Men hallå! Det är faktiskt svårt att förstå..

Du sa det så bra så:

MilleN skrev:
Herregud, ponera att det hade hänt Persson istället, likt förbannat skulle hon blivit straffad då det var säkerhetspolisen som anmälde och inte Reinfeldt!

Join the Evolution
SweetBabyDoll Queen Of Hearts
10 november 2007 · 1 300 Inlägg

richardoo290 skrev:

FireTraXX skrev:
Jag kan hålla med om att 20 000är ganska mycket för att spruta vatten på en person.
Men han är Sveriges statsminister.
Att skämta med honom som Filip och Fredrik gjorde var ju skoj, men titta på vad som händer när man kastar paj på Carl Bildt eller Kungen...

Man kan inte förnedra ett statsöverhuvud så att den personen blir ett skämt i ett simpelt tv-program.

Jag tycker att det är helt rätt att hon blev ett skräckexempel.

okey, vi säger såhär:  i en klass med 30 elever, en elev drar ner brallorna på läraren är det då rätt att ge den ungen 10 000kr i böter bara för att de andra ungarna ska ge fan i att skämta vidare med läraren?

Men det är ju rätt olika saker det där, att dra ner brallorna på någon och spruta vatten.


Jag skulle känna mig lite smått kränkt eller vad man ska säga om någon drog ned mina brallor bara sådär (man kan ju faktiskt fråga först ;P ).

Nej men, det är ju inte samma sak direkt...

I do it my way
street Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
10 november 2007 · 426 Inlägg

moose46019 skrev:
Hon ska vara tackasam att hon fick böter och inte blev skjuten.
så ni som inte håller med ni får ju tänka på att det är en statsminister och alla vet ju vad som har hänt tidigare. så jag tycker hon kom lindrigt undan.

ja men han har ju så mycket pengar redan. till er säger jag bara skit i andra sköt ditt för fasiken. ska man ignorera en attack på statsministern.

skönt att det inte bara är jag som tycker idiot-reportern fick vad hon förtjänade

/Street
fluppidupp ...
10 november 2007 · 757 Inlägg

helt rätt att ge henne detta bötesbelopp. ta mona sahlin som ni sossar där ute är så stolta över. köpa toblerone för regeringspengar. ge pengar till dem som inte ens jobbar. nej mer privatiseringar och bort med alla bidrag. tycker dock att moderaterna inte är tillräckligt drastiska. inte mer än rätt att höja avgifterna på dem sakerna som kostar pengar. låt dom som vill ha vård betala för den. jag vill inte betala för att du ska vara sjuk var och varannan vecka.

richardoo290 VOLVO for life..
10 november 2007 · 2 113 Inlägg

street skrev:

moose46019 skrev:
Hon ska vara tackasam att hon fick böter och inte blev skjuten.
så ni som inte håller med ni får ju tänka på att det är en statsminister och alla vet ju vad som har hänt tidigare. så jag tycker hon kom lindrigt undan.

ja men han har ju så mycket pengar redan. till er säger jag bara skit i andra sköt ditt för fasiken. ska man ignorera en attack på statsministern.

skönt att det inte bara är jag som tycker idiot-reportern fick vad hon förtjänade

så om du kastar en badboll i skallen på en polare, ska då du få 20 000kr i böter?
eller säg 30 000kr.. för det är värre med en badboll i skallen än lite vatten.

är det rätt?  säg om du jobbar som polis eller politiker, ..

det är helt fel och hela sverige är dumma i huvudet!

richardoo290 VOLVO for life..
10 november 2007 · 2 113 Inlägg

robzter skrev:
helt rätt att ge henne detta bötesbelopp. ta mona sahlin som ni sossar där ute är så stolta över. köpa toblerone för regeringspengar. ge pengar till dem som inte ens jobbar. nej mer privatiseringar och bort med alla bidrag. tycker dock att moderaterna inte är tillräckligt drastiska. inte mer än rätt att höja avgifterna på dem sakerna som kostar pengar. låt dom som vill ha vård betala för den. jag vill inte betala för att du ska vara sjuk var och varannan vecka.

tyst me dig, inge politik-snack i denna tråd

moose46019 study
10 november 2007 · 772 Inlägg

ååå ena idiotiska inlägget efter det andra det är ju för fan inte reinfeldt som har anmält det är säpo och det är ju inte reinfelt som privatperson som detta gäller det är ju statsminister.

Men sosse bidragstagarna kanske tycker det är bättre sossarna som köper toblerone för statenspengar. i stället för att anmäler något när de blir kränkta.

inge politik bra början på tråden i sådan fall.

Senast redigerat av moose46019 (10 november 2007)

MilleN
10 november 2007 · 9 108 Inlägg

richardoo290 skrev:
så om du kastar en badboll i skallen på en polare, ska då du få 20 000kr i böter?
eller säg 30 000kr.. för det är värre med en badboll i skallen än lite vatten.

är det rätt?  säg om du jobbar som polis eller politiker, ..

det är helt fel och hela sverige är dumma i huvudet!

Släng en badboll i huvudet på Bush och få en kula tillbaka, tro fan inte att Sverige är enda landet som bestraffar "attentat" mot statsöverhuvud! Du vill flytta till Norge men tro inte för en sekund att man får spruta vatten på deras statsminister (eller motsvarande).
När ska du inse att det faktiskt inte är vem som helst?!? Hade du haft en hel polismyndighet som försvarade dig hade antagligen någon som kastade en badboll på dig i syfte att förnedra fått något straff men du har inte det. Börjar tröttna på att du inte förstår att han (eller poliser osv osv) inte är några Svensson!

richardoo290 VOLVO for life..
10 november 2007 · 2 113 Inlägg

MilleN skrev:

richardoo290 skrev:
så om du kastar en badboll i skallen på en polare, ska då du få 20 000kr i böter?
eller säg 30 000kr.. för det är värre med en badboll i skallen än lite vatten.

är det rätt?  säg om du jobbar som polis eller politiker, ..

det är helt fel och hela sverige är dumma i huvudet!

Släng en badboll i huvudet på Bush och få en kula tillbaka, tro fan inte att Sverige är enda landet som bestraffar "attentat" mot statsöverhuvud! Du vill flytta till Norge men tro inte för en sekund att man får spruta vatten på deras statsminister (eller motsvarande).
När ska du inse att det faktiskt inte är vem som helst?!? Hade du haft en hel polismyndighet som försvarade dig hade antagligen någon som kastade en badboll på dig i syfte att förnedra fått något straff men du har inte det. Börjar tröttna på att du inte förstår att han (eller poliser osv osv) inte är några Svensson!

klart man inte får i norge heller,
säger bara att straffet var lite väl högt, hon bad om ursäkt, reinfeldt godtog inte!
anledning till varför jag flyttar till norge kan vi ta i en annan tråd...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang