4788
Sök

Köra diskanter på slutsteg?

400 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
Hejsan!
Jag skulle vilja ha lite feedback från erfarna tävlande...
Jag har tänkt att köpa dessa diskanter:
ScanSpeak D2904-6000
1" Neodymium diskant med luftkavitet som minskar luftljud. Ett otroligt bra ljud med linjär frekvensgång. Passar lika bra i en hifihögtalare som i bilen. Effekt 150 W med delning 12 dB/oct 2700 Hz . Känslighet 90 dB. Frekvensomfång 2500-20000 Hz. Imp. 4 Ohm. Rek.deln.frekvens >2700 Hz. Fs 500 Hz

Då undrar jag om jag ska köra dom genom slutsteg (Kicker SX 700.4,  4x110W i 4ohm rms

- 4 x 175W i 2 ohm, stereo)
Eller genom HU (Eclipse CD8445E)
?
Syftet är välljud....och diskanterna ska även filtreras med Kicker KX3

Mvh Patrik

Ride Like You´ve Never Been Hurt

1 688 Inlägg
9 november 2007
Klart du ska köra dom på steg om du har.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Team Autohifi!
865 Inlägg
9 november 2007
inga problem att köra dem på steget!

Good luck!

400 Inlägg
10 november 2007
Trådstartare
Okej, tackar för svaren!!

400 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
Jag lånar min tråd lite istället för att ska en ny...
Jag skulle även här få lite feedback på Vilka högtalare jag ska köra på slutsteg och HU..
om jag ska t.ex serikoppla 3,5 och diskant på slutsteg ?
6'5orna ska Seriekopplas alltså 1par på en kanal på steget...
http://www.garaget.org/gallery/archive/30655/184814_87i1wq.jpg
Mvh Patrik

6 851 Inlägg
12 november 2007
Tycker inte du skall serie koppla något. Ditt teg är ju 2ohms stabilt i stereo så kör det paralellt.
Dina 6½2 kör du paralellt på 2 av kanalerna. alltså 4midar på 2 kanaler.
Sedan kör du dina 3½" och diskanter på resterande 2 kanaler. Fast du kommer där behöva ett bra passivt filter.
Sedan kör du dina 6x9" på din HUs bakkanaler.
monoblocket vet du nog själv vart du skall använda det till.

Detta är så som jag hade gjort allt.

400 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Tycker inte du skall serie koppla något. Ditt teg är ju 2ohms stabilt i stereo så kör det paralellt.
Dina 6½2 kör du paralellt på 2 av kanalerna. alltså 4midar på 2 kanaler.
Sedan kör du dina 3½" och diskanter på resterande 2 kanaler. Fast du kommer där behöva ett bra passivt filter.

Tjena!
Okej, ursäkta om jag är lite slö in mind, men är man nybörjare så xD
Jag gjorde en bild...jag menade serie koppla som den översta bilden visar...
Och sen fasvrider väl ett passivt filter signalen? Så då får man väl börja leka med att fasvända diskanterna? Har du något tips förresten på bra passiva filter?
Mycket tacksam för din hjälp!!

http://www.garaget.org/gallery/archive/30655/188933_vlxufi.jpg

En till fråga...behöver jag ha Säkringsblock bak i bilen eller går det bra med bara ett strömblock för att dela upp kablarna...ska ha 50mm2 från batteriet btw
Mvh Patrik
Senast redigerat av CroZZeN (12 november 2007)

1 171 Inlägg
12 november 2007
Vad ska du med diskanterna till? Det blir ju bara problem. Du har ju redan diskanter i 3½":arna  och de andra 2-vägarna.

Bra passiva filter är de som är designade tillsammans med diskanterna och de mellanregister som diskanterna följer med. Separata diskanter blir ju bara fel om man inte har väldigt bra koll på vad man gör.

1 631 Inlägg
12 november 2007
Precis. Bra diskanter men fel tänkt...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

6 851 Inlägg
12 november 2007
Dock så måste han inte använda diskanterna i 3½". Fast bra filter växer inte på träd och att göra själv kan vara svårt om man inte kan.
Sedan har han inte diskanter i 6½" sa han i ett PM, då jag oxå funderade på om det va coax..

400 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
zoopåse skrev:
Vad ska du med diskanterna till? Det blir ju bara problem. Du har ju redan diskanter i 3½":arna  och de andra 2-vägarna.

Bra passiva filter är de som är designade tillsammans med diskanterna och de mellanregister som diskanterna följer med. Separata diskanter blir ju bara fel om man inte har väldigt bra koll på vad man gör.

De enda 2-vägarna är 3'5orna, 6'5orna är Midbasar, det är Magneten som ser ut som en diskant...dom är bara 4cm djupa smile

gurenius skrev:

Okej, detta skriver du då du också tror att 6'5orna är 2-vägs, eller har jag fel?
Blir det rätt tänkt då dom är midbasar..?

Ska jag satsa på något annat än 3'5orna (so jag tänkt mig i original hålena..)
Tacksam för svarena !
Mvh Patrik
Senast redigerat av CroZZeN (12 november 2007)

6 851 Inlägg
12 november 2007
CroZZeN skrev:
Tacksam för svarena !
Mvh Patrik

Ja du skulle kunna köra på tex. N-core:s Trius. Dessa har varit väldigt lyckade i tävlingar iaf.
Skulle tro att även 4" går att kläma ner med lite jobb..
Men "gurenius" har ju kolla på hur man kan bygga i en 9-3/900.

400 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
Okej, jag tittar på dom nu smile

Jo med en Dremel med böjlig axel så lär de ska kunna slipas lite, så 4" får plats...
Tack så mycket för tipset !!

Mvh Patrik

1 631 Inlägg
12 november 2007
CroZZeN skrev:
gurenius skrev:

Okej, detta skriver du då du också tror att 6'5orna är 2-vägs, eller har jag fel?
Blir det rätt tänkt då dom är midbasar..?

Tacksam för svarena !
Mvh Patrik

Jadu, var ska jag börja?

- Kicker KS 3.5 är ingen höjdare. Har du lyssnat på dessa?
- KX3-filtret förstår jag inte vad du ska ha till. Märkligt val.
- Impact-midden är ingen höjdare. Kräver mycket jobb för att få den att lira.
- Kondensator, suck...
- 6x9or, suck...

Systemet verkar rätt så feltänkt på det stora hela.

Får jag fråga hur du valt diskanterna? Jag menar, med tanke på resten av systemet så verkar det lite underligt att köpa diskanter för nästan 4.000.... Visst, de är BRA men de ska ju matcha resten också. hmm

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

400 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
- Kicker KS 3.5 är ingen höjdare. Har du lyssnat på dessa? Okej, ska nog satsa på Trius istället (?)
- KX3-filtret förstår jag inte vad du ska ha till. Märkligt val. Onödigt då filtrena i stegena duger?
- Impact-midden är ingen höjdare. Kräver mycket jobb för att få den att lira. Montering då eller effekt?
- Kondensator, suck... Satsa på bättre batterie?
- 6x9or, suck...(Verkar tabu belagt hos många xD) gillar rear-fill, känns lite surround då..men det är väl fel förstår jag...=/

Får jag fråga hur du valt diskanterna? Jag menar, med tanke på resten av systemet så verkar det lite underligt att köpa diskanter för nästan 4.000.... Visst, de är BRA men de ska ju matcha resten också.
Såg nu att det var STYCK pris på dom, då jag haja till på 4papp. Trodde dom kostade 1900kr/Par...får la spara eller leta något annat =/

Tack för kritiken btw!

1 631 Inlägg
13 november 2007
CroZZeN skrev:
- Kicker KS 3.5 är ingen höjdare. Har du lyssnat på dessa? Okej, ska nog satsa på Trius istället (?)
- KX3-filtret förstår jag inte vad du ska ha till. Märkligt val. Onödigt då filtrena i stegena duger?
- Impact-midden är ingen höjdare. Kräver mycket jobb för att få den att lira. Montering då eller effekt?
- Kondensator, suck... Satsa på bättre batterie?
- 6x9or, suck...(Verkar tabu belagt hos många xD) gillar rear-fill, känns lite surround då..men det är väl fel förstår jag...=/

Får jag fråga hur du valt diskanterna? Jag menar, med tanke på resten av systemet så verkar det lite underligt att köpa diskanter för nästan 4.000.... Visst, de är BRA men de ska ju matcha resten också.
Såg nu att det var STYCK pris på dom, då jag haja till på 4papp. Trodde dom kostade 1900kr/Par...får la spara eller leta något annat =/

Tack för kritiken btw!

Kan ju absolut rekommendera minst tre andra alternativ som fungerar bättre: Trius, Tec SQ3 och Radical Audio (har ej modellbeteckningen). Alla är i en annan division än de du funderat på och mycket prisvärda. Med din spelare klarar du dig också utan diskant om du väljer Trius eller RA. Nya favoriten är dock Genesis, men den är ju liiiiiiite dyrare också. roll

Du har fina filter i spelaren. Självklart ska du köra med dem och köra fullt aktivt. Inte heller använda några filter i stegen.

Montering av midden. Har provat dem och de funkade inte alls i mina dörrar trots bra med effekt. En annan i teamet har dock fått det att funka bättre men har då portat lådorna. Och det är ju inte helt enkelt. Som rena midbasar imponerar de inte i något av fallen.

Generator, batteri, kabeldragning. Lägg pengarna där.

Ja, det är fel.  De ska ju ändå vara ställda så lågt så du inte hör dem i framsätet. Onödiga pengar.

Det är bra diskanter... wink

// Gurra

1 171 Inlägg
13 november 2007
Oavsett om 6.5":arna är 2-vägare eller inte (om de är tänkta som midbasar så är det i mina ögon bättre), så tycker jag du istället för extradiskanterna ska satsa på ett par välljudande 3,5" koaxialer eller ett 2-vägskit om det inte går att hitta bra koaxialer. Detta eftersom det är dessa högtalare som kommer dominera ljudbilden och ta hand om det viktigaste och största frekvensområdet.

Sedan delar du dem mot midbasarna vid någon lämplig frekvens (300Hz?) och läggar till en subbas till det under 80Hz.

Strunta helt i 6x9":arna helt om du ändå tänker ha en sub. De tar bara uppmärksamheten på ett dåligt sätt (kommer underligt ljud bakifrån) och kan ses som en nödlösning om man vill ha bättre bas utan ett separat slutsteg och subbas.

400 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
Tackar så mycket för hjälpen !!
Vart hittar man dom högtalarna? Trius vet jag N-core har...men inte dom andra..

Mvh Patrik

1 631 Inlägg
13 november 2007
N-Core är generalagent för TEC. Finns hos någon av deras återförsäljare. Har du ingen i närheten kan du handla direkt från N-Core.

Radical Audio vet jag finns hos Ljudbyggaren (som också säljer Trius och Tec).

// Gurra

400 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
Okej, hur är det med genesis då?
Har letat men inget hittat =/

Sök