Vart e respekten för lastbilar?

kohler
10 november 2007 · 671 Inlägg

tror mycket av det dåliga beteende ni beskriver delvis beror på okunskap från svensson... om man inte vet hur det är att köra långtradare så är det svårt att nå tillräckligt med respekt...

sen måste jag säga att de flesta lastbilschaffisar kör mkt bra och säkert men jag stör mej rejält på dom som ska snigla sig om andra lastbilar på motorvägen så att det bildas en kö på många bilar bakom... visst dom har säkert ett tajt schema men det är endå störigt !

Second is the first loser
jisses Kosmangyl
10 november 2007 · 167 Inlägg

Losgard skrev:
Ska ja backa in någonstans så brukar ja ställa mig så ja kommer in så smidigt som möjligt, ibland kors över hela gatan, det får ta den tid och plats det tar, det är min arbetsplats smile

Å då slår det aldrig fel utan då ska minst e idiot försöka komma förbi bakom å när det inte går tutar de som f-n eller, så brukar det va för mig iallafall.

A4 TSQ-00 Bsr Steg 3 Usa-Blinkers
Plymouth Satellite-68
Kör Scania R500 på jobb med många röda lampor i hytten å snart med fler ljus ute med, linje HBG-Kumla.
Webbson Webbson
10 november 2007 · 7 Inlägg

Håller med dig till fullo.

Men jag stör mig lite på en del lastbilschauförer som tror de äger vägen. Har hänt mig x antal gånger att jag gått ut för omkörning på motorvägen och precis när jag varit 1-4meter bakom lastbilen har den slängt sig ut framför mig så jag varit tvungen att pallnita.. Inte nå kul erfarenhet det..

Volvo V70 T5 -04 / MG ZR 160 -04 - http://tom.stevens.se
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
10 november 2007 · 2 252 Inlägg

Är också van vid detta problem med lastbilar och tunga fordon efter vägarna, då min far är åkare, och jag sitter och köra hjulare åtskilliga timmar per år,, en sak som man kan efterlikna med, jag körde efter en vanlig 2filig väg, inga problem där, men när de kommer en personbil coh ska köra om så kan idioten aldrig hålla av ordentligt, jag ligger o plogar i polgkarmen med däcken , jag vet att jag var bred den dagen på vägen, men de var inget hinder för andra trafikanter, jag hade bladet på, så när personbilen körde om tog de i hans backspegel, och han blir tokig, stannar mig och skäller ut mig efter noter o säger att jag inte höll av o att han log i diket o körde om säger han, då svarade jag Jaha, men då kan vi ju gå och kolla på spåren, sagt o hjort, de gör vi mina avtryck från hjularen syns tydligt i karmen, medans personbilens avtryck i andra kramen eller kanten i sig lyser med sin frånvaro, då blev han tyst och önskade mig en trevligt fortsättning tongue, men 9 av 10 gånger är de fan lättare att möta en lastbil med hjularen än en personbil... borde de vara så?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Stefan Varberg Supraman
10 november 2007 · 2 300 Inlägg

Borde ingå i körkortsutbildningen att dom själva får köra en 24 m på snitslad bana med backning och allt så kanske dom fattar hur yrkesförarna har det.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
LazerHawke
10 november 2007 · 1 268 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
Borde ingå i körkortsutbildningen att dom själva får köra en 24 m på snitslad bana med backning och allt så kanske dom fattar hur yrkesförarna har det.

håller med fullt ut... då skulle nya generationens bilförare förstå bättre hur det är att sitta bakom ratten i en 24 - 25.25metare wink

Muttley
10 november 2007 ·

var förresten med om en händelse till, mitt på väg 21 från hlm till tyringe (mot hbg) så passar en långtradarchaufför på med att göra en Usväng mitt på en 90 väg! vad gillar ni om det ? själv blev man ju förbannad för han riskerade en rejäl olycka då de var i en liten backe med sväng.

NJ_
10 november 2007 · 2 118 Inlägg

tänkte just skriva det själv.. ! kan inte annat än hålla med dig Stefan V smile

D.i.l.l.i.g.a.f
kohler
10 november 2007 · 671 Inlägg

LazerHawke skrev:

Stefan Varberg skrev:
Borde ingå i körkortsutbildningen att dom själva får köra en 24 m på snitslad bana med backning och allt så kanske dom fattar hur yrkesförarna har det.

håller med fullt ut... då skulle nya generationens bilförare förstå bättre hur det är att sitta bakom ratten i en 24 - 25.25metare wink

vadå den nya generationen? tror knappast att agda 75 har stor erfarenhet av lastbilskörning?? finns ju många unga som kör lastbil dessutom... hur tänkte du?

för övrigt håller jag med om att B-kortsutbildning borde omfatta lite praktik på större fordon...

Second is the first loser
Phaetoon
10 november 2007 · 8 156 Inlägg

Vi är nog lika goda kålsupare allihopa. Man märker dom som är dåliga i trafiken...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
By_Alfzone
10 november 2007 · 679 Inlägg

Jag kör bla distrubutionslastbil centralt....mycket folk springer... och som jag o mina arbets kamrater har komme fram te är att det måste finnas nån trafikderigerare där för att när man kommer så ropar han fram alla - att nu kommer en lastbil backandes så skynda i spring över när den kommer....!!! känns så iaf....!!!

Och det går juh absolut inte o hamna bakom en lastbil så den svänger vi ut framför.....

Förstår hur du menar och känner.....Svordomarna kommer lätt fram...!!!!

Caffe
10 november 2007 · 1 436 Inlägg

När det gäller bil vs. lastbil har ni ju storleken till er fördel. Ni får inte ont, vi får.
Vilket leder till problem när vissa chaffisar "glömer bort" sitt släp när de kör ut i rondeller, senast förra veckan fick jag pallnita för en tradare i bergsrondellen som körde ut som om han inte hade nått släp. Vet inte om det beror på oskickliga förare eller en dumt konstruerad rondell men det är alltid där och alltid långtradare som ställer till det.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Finnmerchant Oseriös Aktör
10 november 2007 · 592 Inlägg

om man själv kör eller ha kört så ser man trafiken på ett annat sätt. då man vet hur jävligt vissa saker kan vara

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
blacken
10 november 2007 ·

Axor skrev:
Godmorgon!

Nu kanske många tycker jag e tjatig o gnällig, men jag måste ändå få yttra mig å denna punkt!

Jag är ju som sagt lastbilschaffis, ligger ute på vägarna o ser mycket.
VARJE dag sitter jag o blir förbannad och uppgiven över vardagsbilisten, denne vardagsbilist som gör sitt bästa för att locka ur en svordom ur min mun.
Vart e respekten för lastbilar?
För att ta några exempel!

När jag ska göra en skarp vänstersväng på en vanlig väg, försöker att inte ligga alltför mycket åt vänster så att ev smitare ska kunna knö sig förbi på höger sida, jag har ju ett överhäng som sticker ut en bit när jag svänger. Meeeen varje gång jag väl får en lucka för min vänstersväng, kommer de nån liten personbil som ska upp på trottoaren o klämma sig förbi och jag får vänta med min sväng då jag måste ta hänsyn till överhänget!

När jag ska backa in någonstans från en väg, ja då kastar sig både fotgängare o bilar emellan, och där blir jag ståendes!

Ligger på motorvägen i sedvanlig ordning, håller mitt beskedliga tempo, bilarna kör om, MEN varför MÅSTE vissa snedda så fruktansvärt när när dom ska in i högerfilen igen? jag måste för fan ibland väja!

Och de här med att "oj där kommer en lastbil, bäst att jag smiter ut före honom i en korsning" jaha och då får jag stå på bromsen som en tok o sega mig upp i hastighet igen...

Kan dra många fler exempel, men nu får jag sluta gnälla! wink

Ursäkta mig, men idag gnälls det så mycket på lastbilsförarna o deras fordon, men de verkar ju logiskt o gnälla på de mest rutinerad på vägarna istället för att se sina egna brister? Respekten! Sluta tro att vi är i vägen, inse att de vi gör är att transportera det du tar för givet i affären, på byggarbetsplatsen, konserter, eller ja överallt!

fan va skönt o få de ur sig! japp ha en najs lördag nu då o tänkt till lite extra nästa gång du passerar ett större fordon! tack för mig! smile

Håller med dig. "folk ock fä" har alldeles för lite kunskap och respekt för yrkesförare. Med tanke på att för samhällets små och stora kugghjul så är lastbilen den viktigaste "komponenten". För utan lastbilen så STANNAR sverige helt.

Senast redigerat av blacken (10 november 2007)

Rushman Evolution Garage
10 november 2007 · 1 299 Inlägg

Lastbilar tycker jag beter sig bra över lag. Och sitter ofta själv å svär över nissar som inte kan hålla jämn fart o.s.v. blir säkert 10 ggr värre när man kör en lastbil.

Bussar däremot!
Bor lite "avsides" å de lokala linjebussarna häromkring körs av inavlade bönder som tycker sig kunna göra i stort sett vad dom vill!

Buss, bil eller cykel respekt åt dom som själva visar respekt!

Sky´s the limit...
patrikfaremo
10 november 2007 ·

det finns ingen respekt kvar för oss som är yrkeschafförer så fort det finns en lucka så får man se upp rätt som det är där nån liten idiot som trängt sig in ohc nästan tvingar ut en i diket för att man inte vill krossa någons bil och personer som sitter i den..

tror att saknaden på den gamla respekten som fanns för beror nog mest på många utländska chaffisar skyller inte på det och pekar inte ut dom men det är min åsikt..

alminjo SLK
10 november 2007 · 610 Inlägg

Var e respekten för oss som kör lite fort?? Finns inget värre än när en jävla lastbil ska köra om den andra o han kör 2kmh fortare...

Jag kommer i ca 150kmh o när det är några meter kvar så försöker han köra om lastbilen framför så man får tvärbromsa...

Verkar inte finnas nån respekt kvar på vägarna nuförtiden..

Stör mig oxå på gamla gubbar/kärringar som kör 89kmh på VÄNSTERFILEN på en 90 väg...

Hamilton
10 november 2007 · 8 864 Inlägg

Det här med vardags billister och yrkeschaufförer har varit ett hett ämne sedan bilen uppfans.

Mycket eller största delen på det som yrkeschaufförerna upplever som att billisterna inte tar hänsyn beror helt enkelt på okunskap, dom vet helt enkelt inte hur mycket utrymme ett ekipage behöver. Eller att bromms sträckan är längre m.m sedan att det ingick lite om detta vid körskolan har det flesta glömt.

Bättre hänsyn och förståelse är vad som behövs, ni som kör lastbil ta gärna med en vanlig billist så att dom själv får uppleva hur ni har det. Gjorde själv så när jag var verksam som chaufför.

Det kommer alltid att finnas "stolpskott" inom alla yrkes kategorier.

Fotograf på tierpidag.se
putte-p
10 november 2007 ·

Det går inte ett arbetspass utan att jag blir vansinnig på bilister. Det är tvärnitar, brist på blinkers, idiotiska omkörningar mm och snart är det mitt i vintern!

Värt att tänka på. Vill du köra om och retar dig på att lastbilen inte går ut på vägrenen finns följande förklaringar. Vägrenen är ojämn och gropig som du i vanlig bil inte märker av. Det kan finnas hinder längre fram tex gångtrafikant cyklist traktor mm som bilisten inte ser pga att denne ligger alldeles för nära! Jag var ytterst nära att klippa en cyklist för några år sedan. Vägen var smal och han uppenbarar sig i en nedförsbacke. Blinkar vänster i god tid så bilen bakom ska förstå att jag ämnar gå ut på mötande körfält. Idioten bakom ignorerar detta och påbörjar sin omkörning. Jag fick stopp på ekipaget ca 1 meter från den skräckslagna cyklisten med skrikande rykande låsta däck.

En annan incident. Stannade vid ett övergångställe där 3 barn skulle gå över. I backspegeln ser jag en bilist som ska köra om just precis som ungarna börjat gå. Tutar på ungarna som hoppar till stannar och tokglor på mig, i samma ögonblick susar bilisten förbi. Får se bilen längre fram på en mack och svänger in och inväntar honom, en herre i medelåldern. Hög på ilska och adrenalin förklarar jag läget för honom. Låt oss säga att han inte kommer göra om samma sak.

Hamilton
10 november 2007 · 8 864 Inlägg

Caffe skrev:
När det gäller bil vs. lastbil har ni ju storleken till er fördel. Ni får inte ont, vi får.
Vilket leder till problem när vissa chaffisar "glömer bort" sitt släp när de kör ut i rondeller, senast förra veckan fick jag pallnita för en tradare i bergsrondellen som körde ut som om han inte hade nått släp. Vet inte om det beror på oskickliga förare eller en dumt konstruerad rondell men det är alltid där och alltid långtradare som ställer till det.

och du låg på utsidan av släpet i rondellen då eller?

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang