1821
Sök

Vart e respekten för lastbilar?

Kosmangyl
167 Inlägg
11 november 2007
Skulle tro det FireTraXX å ibland får man använda den ofta å länge för ibland tror ju "svenssons" att man inte ser när der kommer med helljus på bakifrån för man har ju ingen bakruta å då ser man väl inget bakåt eller vad de tror.

A4 TSQ-00 Bsr Steg 3 Usa-Blinkers
Plymouth Satellite-68
Kör Scania R500 på jobb med många röda lampor i hytten å snart med fler ljus ute med, linje HBG-Kumla.

782 Inlägg
11 november 2007
Hej Mitt inlägg är kanske lite offtopic.. Men När vi ändå pratar lastbilschaffisar VS personbilar.
Hörde av en chaffis som legat på e4an utanför gävle där är det vajerräcken två filigt som går över till enfiligt .. och just när det smalnar av till enkelfiligt kommer en bil som ett jehu och klämmer in sig mellan lastbil och vajerräcke,chaffisen slår på en pallnit för att rädda situationen.. som hämnd slår han på helljusen (lastbilar brukar inte bara ha två) det lyser upp rätt ok i bilen främför som uppfattar chaffisens gest som lite störande så han bromsar ner till noll och stannar Chaffisen blir tvungen att göra samma sak .FYRA killar hoppar ur bilen går mot lastbilen öppnar dörren och sliter ur chaffisen och SPÖAR upp honom mitt på e4an!!!! sen kliver dom in i bilen och drar iväg.. snacka om att inte ha respekt för lastbilar eller som här chaffisen..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

542 Inlägg
11 november 2007
bushmyra skrev:
Hej Mitt inlägg är kanske lite offtopic.. Men När vi ändå pratar lastbilschaffisar VS personbilar.
Hörde av en chaffis som legat på e4an utanför gävle där är det vajerräcken två filigt som går över till enfiligt .. och just när det smalnar av till enkelfiligt kommer en bil som ett jehu och klämmer in sig mellan lastbil och vajerräcke,chaffisen slår på en pallnit för att rädda situationen.. som hämnd slår han på helljusen (lastbilar brukar inte bara ha två) det lyser upp rätt ok i bilen främför som uppfattar chaffisens gest som lite störande så han bromsar ner till noll och stannar Chaffisen blir tvungen att göra samma sak .FYRA killar hoppar ur bilen går mot lastbilen öppnar dörren och sliter ur chaffisen och SPÖAR upp honom mitt på e4an!!!! sen kliver dom in i bilen och drar iväg.. snacka om att inte ha respekt för lastbilar eller som här chaffisen..

de personerna är sånna som borde bli uppspöade själva, tycker jag iallafall

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
11 november 2007
mazdalover skrev:
bushmyra skrev:

De är bara å konstatera att de skjuts alldeles för lite i Sverige nu för tiden...
Vet inte vad som kan vara lämpligt straff, men vad säjjs om att kedjas fast bakom en lastbil, å sen springa så gott de går i ett antal mil?

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

blacken
11 november 2007
Trådstartare
jisses skrev:
Hade mitt ekipage gått fortare för att där ligger en trähatt bakom å bilnkar med helljuset så kunde där fått ligga en hela tiden.
När de har blinkat länge nog så används knappen med R på!

Man kunde också vänta tills det kom en uppförsbacke, och sedan hänga sig på köldstarten.  big_smile Men den har dom väl plockat bort på dom nyare lastbilarna sad

Kosmangyl
167 Inlägg
11 november 2007
Japp den e borta

Plymouth Satellite-68
Kör Scania R500 på jobb med många röda lampor i hytten å snart med fler ljus ute med, linje HBG-Kumla.

blacken
11 november 2007
Trådstartare
jisses skrev:
Japp den e borta

Synd, den var rackarns användbar mot de flesta "trafikproblem" som kunde uppstå big_smile

274 Inlägg
11 november 2007
Läste igenom tråden , och håller med yrkesförarna. Jag tackat oftast om en tradare släpper mig på lederna o motrvägen bara sunt förnufft.
Men sen vill man ju säga lite negativt med dessa chauförer som trro sin tradare e nån bil inge bra höll på att bli påkörd härom dagen då en lastbil låg i röven på en bil på en kombinerad påfart fortsättning på vägen då lastbilen helt plötsligt blinkar o skall svänga ut i min fil var bara att låsa o kolla spegeln bak så man ej smällde.då låg jag en bra bit brevid han men hade en bit kvar att köra  denna väg blir en skarp höger kurva i 2 filer. men som sagt finns idioter överallt , han la sig framför mig o fortsatte på samma väg. var måttligt road

47 Inlägg
11 november 2007
Caffe skrev:
Hamilton skrev:
Caffe skrev:
När det gäller bil vs. lastbil har ni ju storleken till er fördel. Ni får inte ont, vi får.
Vilket leder till problem när vissa chaffisar "glömer bort" sitt släp när de kör ut i rondeller, senast förra veckan fick jag pallnita för en tradare i bergsrondellen som körde ut som om han inte hade nått släp. Vet inte om det beror på oskickliga förare eller en dumt konstruerad rondell men det är alltid där och alltid långtradare som ställer till det.

och du låg på utsidan av släpet i rondellen då eller?

Nej, rondellen är en simpel tvåfilig historia med fyra utfarter. Jag ligger inne i rondellen och långtradaren kör in i rondellen, i innerfilen. Hade han bara haft sin lastbil hade det varit lugnt men nu har han ett släp som effektivt blockerar för mig och bilen brevid mig i innerfilen och alla andra bakom oss.

Har samma problem med en rodell i malmö nere i hamnen....problemet är att rondellen är så stor så du kan blåsa igenom den i 100km/h utan problem med personbil...då blir det inte så lätt att bedöma för lastbilen när han kan och inte kan köra ut....har varit med om det tusen gånger och då kör jag bara lastbil utan släp....

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
11 november 2007
Den respekt jag hade för lasbilschaffisar har försvunnit för länge sen. Mestadels för att dom flesta är trångsynta svin, och kolektivbestraffar alla som färdas på vägen bara för att en bilist jävlades. också för att dom tror att det är störst först, slänger sig ut framför folk, bara dra på en snabb blink innan så är det ju lungt resonerar de flesta.

Men det värsta är alla deras förbannade jävla omkörningar. oj nej han ligger 1km/h under vad man får köra och det är världens bilkö bakom, va fan jag kör om och segar upp allt ännu mer.

Fan jag instalerar snart bondspikar i däcken på 740 och åker ut och punkterar däcken på varenda jävel. vafan en lastbilschaffis bråka med mig, så jag ger tillbaka med samma mynt. KOLEKTIVBESTRAFNING!

blacken
11 november 2007
Trådstartare
bushmyra skrev:

Jag var med om något liknande för "X" antal år sedan. Jag var fyllchaffis åt gänget en lördagkväll. vi hade en gammal transitskåp som vi brukade att köra runt mellan festerna. Kommer fram till ett rödljus strax innan så kommer det en opel som bara vräker sig in i min fil, varpå jag måste tvärnita för att inte klippa hans baklucka.  Alla polarna sitter som ett kollektivt frimärke i lastskyddet, i opeln så sitter det fyra "nysvenskar". Och dom får självklart veckans finger utav mig varpå dom hoppar ur sin bil och börjar att gå emot min bil för att spöa upp mig.  Jag knackar på rutan in till skåpet och säger "ööh grabbar jag har lite problem här framme". Bakdörrarna vräks upp och ut kommer 15 skitförbannade hojåkare, Jag såg inte ens när "nysvenskarna" försvann, det bara rök till så var dom borta
Senast redigerat av blacken (11 november 2007)

874 Inlägg
11 november 2007
mazdalover skrev:
bushmyra skrev:

Håller med, Jävla idioter !!!

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

Kosmangyl
167 Inlägg
11 november 2007
Turbomatte skrev:
Den respekt jag hade för lasbilschaffisar har försvunnit för länge sen. Mestadels för att dom flesta är trångsynta svin, och kolektivbestraffar alla som färdas på vägen bara för att en bilist jävlades. också för att dom tror att det är störst först, slänger sig ut framför folk, bara dra på en snabb blink innan så är det ju lungt resonerar de flesta.

Men det värsta är alla deras förbannade jävla omkörningar. oj nej han ligger 1km/h under vad man får köra och det är världens bilkö bakom, va fan jag kör om och segar upp allt ännu mer.

Fan jag instalerar snart bondspikar i däcken på 740 och åker ut och punkterar däcken på varenda jävel. vafan en lastbilschaffis bråka med mig, så jag ger tillbaka med samma mynt. KOLEKTIVBESTRAFNING!

Känner inte mig som ett trångsynt svin å jag kör inte med kollektiv bestraffning, kan tycka att medel svensson kan sluta springa i affärerna alltid å förvänta sig att där alltid ska finnas det de vill ha så att vi måste transportera gods 7 dagar iveckan för att lagerna till alla butiker ligger på våra flak å vi ska helst lossa skitet innan vi har lastat det.
Senast redigerat av jisses (11 november 2007)

Plymouth Satellite-68

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
11 november 2007
jisses skrev:
Turbomatte skrev:

Känner inte mig som ett trångsynt svin å jag kör inte med kollektiv bestraffning, kan tycka att medel svensson kan sluta springa i affärerna alltid å förvänta sig att där alltid ska finnas det de vill ha så att vi måste transportera gods 7 dagar iveckan för att lagerna till alla butiker ligger på våra flak å vi ska helst lossa skitet innan vi har lastat det.

Om du nu läser så skrev jag de felsta + att om du lässer inlägg från andra chaffiar här i tråden så är det rätt många som snackar om deras kolektiv bestraffning.

Miklen
11 november 2007
Trådstartare
..man behöver inte göra nåt så avancerat som att blinka för ni vet väl att blinkers är extrautrustning på nya bilar (d sa min körskolelärare) big_smile.. Sen så räcker d faktiskt att skicka upp en tack hand i halv sekund d funkar me..syns oftast..
Senast redigerat av Miklen (11 november 2007)

blacken
11 november 2007
Trådstartare
Jag tycker att det gnälls lite väl mycket över yrkesförarna, visserligen så kan jag hålla med om till en del, att det har börjat att dyka upp en del "nötter" i svängen. Men dom är inte många.  Att vara chaffis är utan överdrift ett av dom mest underskattade yrken som finns och ändå det mest nödvändiga för vårat samhälle. Jag tycker att dom som "sprutar etter" över chaffisarna  ska tänka till lite, eller prova på att köra själv, det är ett fruktansvärt ansvar och en djädra massa skyldigheter och väldigt lite rättigheter, över 40% av alla som får hjärnblödningar är chaffisar, hjärtattacker och magsår ska vi inte tala om även där så ligger chaffisar i topp. Det har gjorts fältundersökningar på yrkesförare med EGK och dylikt, då visade sig att dom har samma puls och övriga värden som en trafikpilot har när han landar, en hel arbetsdag i sträck! ( det är uppgifter ifrån en undersökning som transport gjorde på 80talet). Så till er som gnäller över alla chaffisar har jag en fråga. När bjöd du din lokala chaffis på en fika sist eller när gav du honom/ henne en klapp på axeln och tackade för ett väl utfört arbete?. smile

Yellow bug!
1 640 Inlägg
11 november 2007
Haha, skulle vilja se er Svenssons (som klagar) den dagen då alla yrkesförare skulle gå i strejk. Tänk er dagen. Det börjar på morgonen, när ditt färska bröd inte finns i butiken. Sen går klockan. Posten kommer inte. Dina nya takpannor till ditt tak kommer inte, och på eftermiddagen väntas det spöregn och storm. Och givetvis är oljan slut, så du kan inte värma din villa. Och så vidare. Går att ge många exempel.

Inse en sak, ni skulle inte klara er utan lastbilar en sekund. Så sluta klaga, och inse läget. Vi är inte perfekta, men det är fan inte ni heller. Det handlar om ömsesidig respekt i trafiken. Såklart störst går först. Vi kanske har lastat en 14,15 ton som vi ska dra iväg på. Ni kör en bil på kanske 1,2 ton. Vad tror du är miljövänligast/effektivast? Kanske finns en orsak till att man "tränger sig före" i korsningar och rondeller?

Och det där med omkörningar, ingen tänker på att det kanske är nödvändigt. Vet man att det kommer en lång backe, så kör man ju hellre om bilen som man har framför sig, och får bra fart i nedförsbacken innan, än ligger och måste växla ner och ner och ner i backen sen.

Men såna här saker är det ju fan ingen som tänker på.

Nej, som många säger, de skulle behöva ha med det på B-teorin, att man får åka med och se hur det är att framföra en lastbil på vägarna.

Citerar "Blacken":
Så till er som gnäller över alla chaffisar har jag en fråga. När bjöd du din lokala chaffis på en fika sist eller när gav du honom/ henne en klapp på axeln och tackade för ett väl utfört arbete?. smile
Senast redigerat av Edil_ (11 november 2007)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Sidledesförare
268 Inlägg
11 november 2007
Axor skrev:
text

Jag förstår dig helt när du talar om att det är ett stort eckipage att manövrera och att man därav behöver mycket plats. Det har jag märkt själv när jag kört vagnar med traktorer. Folk kommer och håller ut mitt på vägen även på smala vägar, folk chansar med omkörningar trots att jag inte ännu lagt märke till dem och kanske har vagnen lite väl långt ute på vägen eller tillochmed lite wobbel på vagnen. Huvudpoängen är slutligen att folk tar för lätt på stora eckipage och verkar tro att det är enkla leksaker med simpel manövrering.

Jag tycker man blir nog jävla förbannad i trafiken bara köra vanlig personbil, så jag tenderar att hålla mig undan när det gäller lastbilar. Kör man stora eckipage så vill man inte gärna behöva sakta ner i onödan så man kör ju inte ut från en korsning om man inte är fullt säker på att man hinner köra ifrån, annars väntar man. Jag vet ju inte om det är jag, för att jag blivit upplärd av farsan som kört lastbil i 30 år, men det känns bara logiskt, hur kommer det sig att andra inte inser detta?

Lastbilschaufförerna visar grov respekt för vanliga bilister genom att t.ex. hålla av på breda vägar så det är ju inte mer än rätt att man ska hålla sig undan.

Man vet aldrig, före man vet

Lastbilschaufför
30 Inlägg
11 november 2007
Axor skrev:
Godmorgon!

När jag ska göra en skarp vänstersväng på en vanlig väg, försöker att inte ligga alltför mycket åt vänster så att ev smitare ska kunna knö sig förbi på höger sida, jag har ju ett överhäng som sticker ut en bit när jag svänger. Meeeen varje gång jag väl får en lucka för min vänstersväng, kommer de nån liten personbil som ska upp på trottoaren o klämma sig förbi och jag får vänta med min sväng då jag måste ta hänsyn till överhänget!

När jag ska backa in någonstans från en väg, ja då kastar sig både fotgängare o bilar emellan, och där blir jag ståendes!

Ligger på motorvägen i sedvanlig ordning, håller mitt beskedliga tempo, bilarna kör om, MEN varför MÅSTE vissa snedda så fruktansvärt när när dom ska in i högerfilen igen? jag måste för fan ibland väja!

Och de här med att "oj där kommer en lastbil, bäst att jag smiter ut före honom i en korsning" jaha och då får jag stå på bromsen som en tok o sega mig upp i hastighet igen...

Håller med totalt.
Det där får jag också uppleva varje dag då jag sätter mig i lastbilen.

Senaste var igår.
Skulle backa ut från en trång passage ut på en väg.
Jag kryper ut på vägen. Ser att bilarna stannar. Visst. tack tänker jag och fortsätter ut och backar.

När jag sedan är klar och skall åka därifrån så pekar en pensionär fingret åt mig för att jag backade ut framför honom. Va fan tänker folk med?
Blir riktigt förbannad på sådant här.

Folk gnäller på oss yrkeschaufförer när vi är i trafiken.
Men inte en jävel gnäller på oss när dom sitter ner vid sitt köksbord och äter sin mat.
Men hur tror dom att grejerna har hamnat i deras butiker?

Jo just det. Mer uppskattning önskas. Och framför allt mer förståelse.

Jo en sak till.
Jag tycker att det borde bli obligtoriskt att folk skall få åka med i en lastbil någon dag för att se hur det är att köra lastbil. Detta borde dom lägga ihop tillsammans med körkortsutbildningen eller liknande.

Mvh
Andreas

Kosmangyl
167 Inlägg
11 november 2007
Fraden skrev:
Jag tycker att det borde bli obligtoriskt att folk skall få åka med i en lastbil någon dag för att se hur det är att köra lastbil. Detta borde dom lägga ihop tillsammans med körkortsutbildningen eller liknande.

Undrar om de hade fattat ändå men jag håller med.

Plymouth Satellite-68

Sök