4950
Sök

Byta ut högtalare i en äldre bil (novis)

22 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
Hej

Det är så att min kompis har en ny bil och han är inte nöjd med ljudet i den, det är en Mondeo glx -97:a. Stereon i bilen är en "nyare" Sony men högtalarna är standard. Han kan inte mycket om bilar eller ljud så han vill bara ha nya 4", 5.25" eller 6.5" eller vilka det nu må vara i bilen. Alltså han vill byta ut de han har till nyare men samma storlek och så.

Kan man bara ta ut de gammla som finns i och sätta in de nya, utan att hålla på med kablarna och så? alltså använda de redan existernade kablarna?

Blir det någorlunda bra ljud om man bara har 4 st sånna runda högtalare av "bra" märke osv? eller måste man ha typ slutsteg, baslåda eller 6x9:or? Han vill inte ha värsting ljud men nått med lite bas och så. big_smile

tack på förhand
Senast redigerat av enissio (11 november 2007)

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
11 november 2007
Jag bytte nyss i polarens monteo.
Det sitter 5x7" högtalare i dom bilarna.
jag bytte till 6,5" DLS c6 classic i den fram och classic coaxialer bak och det låter kanon.
Fast med 6,5" element får man köra med adapterplattor.
Det finns fina element i 5x7" oxå kolla tex infinity och alpine dom har saker som inte kostar hela skortan häller.
Funkar att driva på huvudenheten men man bör ha ett steg för att få ut allt ljud ur dom.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

22 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
Okej så det är 5.7" i den. Men då kommer han nog bara att köpa 4 st nya 5.7":or och koppla in dem. Hålla på med slutsteg osv vill han inte. Men man kan använda de kablarna som redan finns där eller? Är det typ en minus- och en pluspol som ska kopplas, sen funkar allt?

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
11 november 2007
inte 5.7 utan 5x7 som en 6x9"
Alltså inte en rund högtalare utan en oval.

Och ja det är bara till att koppla med befintliga kablar men man behöver byta kontakterna i dörrarna så dom passar till dom nya högtalarna.

Här finns tex dls klassik i rätt storlek.
http://blekingebilradio.jetshop.se/
Senast redigerat av BMTech (11 november 2007)

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

22 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
aha, då är jag med. En till fråga bara, som kanske är skit dum men aja. Vadå byta kontakterna i dörrarna?

Fan va synd att det ska vara 5x7" i den. Det är jobbigt att hitta den storleken, finns inte så mkt. Går det ta någon annan storlek? Eller det kanske är för mkt jobb.
Senast redigerat av enissio (11 november 2007)

8 156 Inlägg
11 november 2007
Har han något slutsteg?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

482 Inlägg
11 november 2007
har ett förslag ha kvar allt som sitter i och köp en rta bastube, sitter inbyggt slutsteg i den och behövs bara 4 små kablar (lätt att dra) kosta 600 spänn för allt, då kan du göra andra inställningar på stereon så att dörhögtalarna inte behöver basa och du kan få finare diskant ur dem samt mycket bättre bas:)

just real power
no turbo shit

2 123 Inlägg
11 november 2007
snackcalahan skrev:
har ett förslag ha kvar allt som sitter i och köp en rta bastube, sitter inbyggt slutsteg i den och behövs bara 4 små kablar (lätt att dra) kosta 600 spänn för allt, då kan du göra andra inställningar på stereon så att dörhögtalarna inte behöver basa och du kan få finare diskant ur dem samt mycket bättre bas:)

Skämtar du med mig ?
Rekomenderar saker från Ridetech Audio ?
Är ju det sämsta skräpet man kan ha i en bil, då köper jag hellre Biltema, denver, clas ohlson, proson, avant eller hillman och dom märkena brukar jag avråda folk big_smile

volvoraggare
4 776 Inlägg
11 november 2007
proson gör ju bra hemma högtalare men bilhögtalare vete fan. själv kör jag me dls

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

22 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
nej han har inget slutsteg, och han vill inte ha det heller. Att ha kvar de gammla högtalarna funkar inte heller för det är verkligen kassa, typ sprängda, ljudet låter inte bra alltså. Det lutar nog att han köper 2 eller 4 nya 5x7":or, det verkar smidigast, hoppas bara han kan hitta några som man vet är bra, och har "bra" bas. Ingen som har några tips?

volvoraggare
4 776 Inlägg
11 november 2007
enissio skrev:
nej han har inget slutsteg, och han vill inte ha det heller. Att ha kvar de gammla högtalarna funkar inte heller för det är verkligen kassa, typ sprängda, ljudet låter inte bra alltså. Det lutar nog att han köper 2 eller 4 nya 5x7":or, det verkar smidigast, hoppas bara han kan hitta några som man vet är bra, och har "bra" bas. Ingen som har några tips?

bästa är väll att åka till närmaste bilstereohandlare men ska han ha bra ljud så räkna me en 1000 lapp per par

16 197 Inlägg
11 november 2007
utan steg så e de svårt å få "bra" bas..   hur mycke får de kosta??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

22 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
Alltså det behöver verkligen inte vara grymt ljud, men inte helkasst utan någon bas heller. Han vill inte heller lägga ner mycket pengar på det heller. Han hittade denna "Blaupunkt GTx 572 High Power" på netonnet.se, Funkar den? För att ni ska få perspektiv så kan jag säga att han tyckte att ljudet i hans föräldrars Mondeo -02 var helt okej, och då var allt standard. Så bara ljudet är "rent" och har lita bas i alla fall så är han nöjd.

volvoraggare
4 776 Inlägg
11 november 2007
finns ju steg och bas för 2000 spänn

8 156 Inlägg
11 november 2007
Ett litet slutsteg ska han nog ha. Men ett par högtalare är nog första prioriteten, iaf om dom är sönderspelade. Annars kan ett slutsteg göra en hel del för ljudet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

22 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
Bas vill han inte ha. Han vill byta ut högtalarna för att de suger och är sönder typ, och när han ändå byter ut dem så vill han köpa några som har lite bas i alla fall........

8 156 Inlägg
11 november 2007
Då ska han satsa på 6.5" om han kan.
T.ex. DLS R6A Reference och så ett hyggligt slutsteg för 1000:-
Vad har han för budget?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

22 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
men får man in sådana i orginalplatsen på bilen, i dörrarna alltså? För han vill komma lidrigt undan också utan att såga osv big_smile. Platsen i dörren är gjord för en 5x7:a tror jag någon sa tidigare.

16 197 Inlägg
11 november 2007
om han inte vill såga i bilen så e de ju bättre å montera 5,25" kit.. å bygga en adapter som passar i dom gamla hålen..big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

22 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
är det inte bättre att bara köpa en 5x7:a som passar direkt?

Sök