4210
Sök

köpa en ö?

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
i våra skärgårdar finns massor av små öar right?  skulle man kunna köpa en sådan ö, och på någott vis göra den till sitt egna land?  alltså, köpa loss en liten bit av sverige?
så man bestämmer egna lagar och kan skita i sveriges osv...

om det nu går, villket jag av nån anledning tvivlar på, vad kostar en ö som är tex: 1 kvadratkilometer?  bara så man kan bygga ett fint hus där, ha en fin båt/brygga och sin egna flagga givetvis för det är ju ens egna land, big_smile  samt en fet tomt..

alla svar utom elaka/off topic är välkommna!
Senast redigerat av richardoo290 (12 november 2007)

Golle
448 Inlägg
12 november 2007
Är nog väldigt omöjligt eftersom den inte är på internationellt vatten.
Sen finns det säkert mycket annat som också hindrar...

James May: In other news.... I've fitted a fan!

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
WilYawn skrev:
Är nog väldigt omöjligt eftersom den inte är på internationellt vatten.
Sen finns det säkert mycket annat som också hindrar...

misstänkte det,   nån som vet säkert?  går det att kringå sånna här saker?  kryphål finns överallt.. gäller ju bara o hitta dem.. cool

796 Inlägg
12 november 2007
lycka till med at få byggnadslov o allt sånt när du har sjöutsikt, riktigt strikta regler är det som gäller.

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
ronne skrev:
lycka till med at få byggnadslov o allt sånt när du har sjöutsikt, riktigt strikta regler är det som gäller.

behöver inge byggnadslov om det är mitt land och jag är kung!  tongue

Hmm.
12 november 2007
Hehe, vilke idé. du får ju skaffa försvar också.. annars kan vem som helst invadera och ta över wink... :p

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
Hmm. skrev:
Hehe, vilke idé. du får ju skaffa försvar också.. annars kan vem som helst invadera och ta över wink... :p

lätt big_smile sätter mina två pojkar i tanks på varsin sida om ön.. big_smile  ne, jag bara undrar om det är möjligt coh vad det skulle kosta... mitt ordspråk är: ingenting är omöjligt så....  på något jäkla vänster borde man jue kunna fixa de..?

2 283 Inlägg
12 november 2007
Hmm. skrev:

Hahaha jag kan vara Pilot då, har alltid velat vara det.

R.I.P. Michael Jackson!

Gréve
497 Inlägg
12 november 2007
haha ja det är ju en bra ide.. mitt land! det låter ganska bra, men man måste ju ha en egen bilfabrik och ett bageri med.. annars får det vara. tongue

Dr Snuggles
956 Inlägg
12 november 2007
Nä, det enda som behövs är ett ölbryggeri och en snusfabrik big_smile Så kan man bo där läääänge cool

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
The_Rebel skrev:
haha ja det är ju en bra ide.. mitt land! det låter ganska bra, men man måste ju ha en egen bilfabrik och ett bageri med.. annars får det vara. tongue

haha, nog me skämt nu..
tänkte mer bara på ett sommarställe/liknande, och båt så man kan ta sig till sverige om man behöver handla på ICA eller åka till jobbet.. tongue
men de me att de ska vara ens egna land menar ja att det inte finns nåra lagar överhuvudtaget.. och man kan tillverka sin egna flagga som viftar där.. så sätter man taggtråds-stängsel runtom ön.. så inga flyktingar tar sig in tongue
bara för saken i sig, att kunna säga till polarna: jag är kung över sverige 2 .. eller nått ^^

Förjaevle Brao
555 Inlägg
12 november 2007
haha, fan va tufft de skulle va;)

796 Inlägg
12 november 2007
richardoo290 skrev:
ronne skrev:

behöver inge byggnadslov om det är mitt land och jag är kung!  tongue

spelar ingen roll, men visst är det roligt o leka med tanken!

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

216 Inlägg
12 november 2007
Du kan köpa en egen ö o bestämma egna lagar osv men den får inte vara på internationellt vatten. finns juh http://www.bobleroi.co.uk/ScrapBook/Sea … aland.html "Sealand" som har singa egna lagar osv. sök på nätet så finns det sider.

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
12 november 2007
Hahaha! Undrar om man får erbjudande om att vara med i EU då? lol

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
12 november 2007
Om vi tar Sverige så kan du säkert köpa dig en egen ö. Det finns många gamla "papper på" att gamla bönder har rätt till si och så många meter remsa si och så långt ut även i havet, där det faktiskt kan finnas en ö. Du kan nog inte räkna med flera km^2 som du nämnde. Till rätt pris kan du säkerligen få köpa denna ö av bondens banbarns barns 5 generationer osv. Sedan är marken din. Det är nog den enklare biten. Vad gäller egna lagar och kalla det ditt eget land tror jag däremot inte är möjligt. Och det blir svårt att få bygglov eftersom din ö är inom Sveriges gränser eftersom vi har det som ett exempel. Samma bygglov som för vanlig tomt gäller. Råkar din ö ligga inom naturreservat kan du glömma att ens söka bygglov. MEN, om du råkar vara yrkesfiskare, så har du faktiskt rätt att uppföra en liten redskapsbod, med betoning på liten, (om inte reglerna ändrats).

Här i bohuslän kan man se små bodar lite här och var på öar som inte är större än kanske 30x30m tongue

Men som du säger kanske det kan finnas andra kryphål.
Om inte annat kan du om du har oändligt med pengar och köper dig en ö och står för allt vill säga. Och att ön inte ligger inom nanturskyddsområde. Göra som alla andra ställen, be stadsbyggnadskontoret eller vem det nu är som ritar upp alla kartor för boende och be dem rita om området. Sedan kanske du kan söka bygglov och ev bygga hus. Men det är nog inte lätt. tongue

//Edge

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
Mäki skrev:
Hahaha! Undrar om man får erbjudande om att vara med i EU då? lol

yepp, lätt att man går med, skulle usa hota med att ta min ö för att jag tillåter .. att ladda film på nätet eller nått.. ?  då kommer EU hjälpa mig tongue

+ att valutan på min ö blir eu, så om jag öppnar en glassbar eller nått får ni pröjsa me EU pengar big_smile

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
Edge83 skrev:
Om vi tar Sverige så kan du säkert köpa dig en egen ö. Det finns många gamla "papper på" att gamla bönder har rätt till si och så många meter remsa si och så långt ut även i havet, där det faktiskt kan finnas en ö. Du kan nog inte räkna med flera km^2 som du nämnde. Till rätt pris kan du säkerligen få köpa denna ö av bondens banbarns barns 5 generationer osv. Sedan är marken din. Det är nog den enklare biten. Vad gäller egna lagar och kalla det ditt eget land tror jag däremot inte är möjligt. Och det blir svårt att få bygglov eftersom din ö är inom Sveriges gränser eftersom vi har det som ett exempel. Samma bygglov som för vanlig tomt gäller. Råkar din ö ligga inom naturreservat kan du glömma att ens söka bygglov. MEN, om du råkar vara yrkesfiskare, så har du faktiskt rätt att uppföra en liten redskapsbod, med betoning på liten, (om inte reglerna ändrats).

Här i bohuslän kan man se små bodar lite här och var på öar som inte är större än kanske 30x30m tongue

Men som du säger kanske det kan finnas andra kryphål.
Om inte annat kan du om du har oändligt med pengar och köper dig en ö och står för allt vill säga. Och att ön inte ligger inom nanturskyddsområde. Göra som alla andra ställen, be stadsbyggnadskontoret eller vem det nu är som ritar upp alla kartor för boende och be dem rita om området. Sedan kanske du kan söka bygglov och ev bygga hus. Men det är nog inte lätt. tongue

tack för lite vettig info,  ja vem har sagt att det blir lätt..  nog inget "jag" kan genomföra, men jag är mest nyfiken på om det är möjligt..  och egen mark som du snackar vet jag att det är möjligt osv, det är inte för komplicerat..  men däremot att det ska bli ett nytt land där... flaggan kommer finnas i skolböcker och vara rankat som världens minsta osv...
nog inget nån har råd till o göra.. men bara kul att veta om det går! tongue

Meister
6 763 Inlägg
12 november 2007
Hehe.. Vem har inte haft den idén?  Eget land kanske är svårt men en lite komun eller liknande kanske kunde vara möjligt. Men då får du nog bli politiskt aktiv. Säg till om det funkar så kan jag bli ditt grannland.. hmm va ska mitt land heta? svårt..

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
12 november 2007
Det du kan göra för att få något svar är att ringa en kommun som ligger vid havet, Sotenäs, Tanum, Strömstad, (även Göteborgs och Stockholm om man går på stora med tanke på invånare) är bra exempel på kommuner med många öar.
Prata med nån på byggnadsnämnden. De vet säkert nåt matnyttigt.
Farsan har kontakt med dem ofta här i Tanums kommun ang. bygglov osv. då vi har egen byggfirma. Kan snacka med honom bara för skojs skull, han är något mer insatt i dessa regler än vad jag är. tongue

//Edge

Sök