2178
Sök

fetma

2 594 Inlägg
17 november 2007
ja eftersom fettma är en sjukdom precist som alkoholism och andra beroendeframkallande saker mat är som dråger för sånna människior äter dom inte mår dom piss

Sidledesförare
268 Inlägg
17 november 2007
richardoo290 skrev:
www.tv3.se   sen   webbtv    sen vi äter oss till döds,  kolla första avsnittet med sveriges fetaste man.

varför ska jag betala allt han äter? hans hus? hans läkarbesök? hans bil?
ok, om han varit sjuk ifrån något han inte kan hjälpa.. men detta är självförvållat!

om man medvetet sätter sig i en sån situation skall väll inte vi skattebetalare behöva försörja han med hamburgare?

varje år kostar feta människor oss skattebetalare 6 miljader.
eftersom det är självförvållat tycker jag inte vi ska behöva betala för dem. va tycker ni?

ut och röra på sig kan dom göra istället för att ligga i en säng hela dagarna och käka pizza för våra pengar!

...Och hur jävla många miljarder betalar Sverige i underhåll för alla förbannade blockmongon som du själv då?

Innan du kryddar iväg med hur jävla mycket fetma kostar för skattebetalarna så skulle jag vilja se jämförelsesiffror för vad allt annat onödigt djävulskap som går på skattebetalarnas pengar kostar. Har du ingenting att jämföra med så säger dessa siffror oss ingenting. Sedan kan man fråga om det är den fetes fel eller om det politikerna som väljer att lägga pengar på detta som är att skylla på?

Hade du nu varit lite mer påläst så hade du kanske vetat att inte all fethet är självförvållat. Drogmissbruk, alkoholism, passiv arbetslöshet med socialbidrag & a-kassa liknande djävulskap är å andra sidan helt självförvållat. Med passiv arbetslöshet menar jag de som är fullt friska men som trivs så förbannat mycket bättre att leva på andras pengar.
Senast redigerat av Wezzli (17 november 2007)

Man vet aldrig, före man vet

...
227 Inlägg
17 november 2007
snälla kan inte du läsa igenom hela budgeten på 3000 sidor och sammanfatta mer spännande information?

Jag lägger i snitt ~10000kr i skatt varje månad, om nu fetma kostade samhället 6 miljarder så krävs det 50000 personer som jag för att betala för dom tjocka... och hur många kan dom vara? fast det där med rökning är ju ännu värre...

URC skrev:
Jovisst 6 miljarder, pengarna ska gå till mycket....men jag hoppas du inte röker?!
För då känns det som om du inte skulle skapat tråden.
Rökningen kostarsamhället minst 26 miljarder kronor om året.

JÄVLA AS TILL ATT RÖKA ...

BTW. jävligt onödig tråd.. kommer ju bara bli pajkastning och personangrepp hursomhelst.
Senast redigerat av klinder (17 november 2007)

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...

Rent A Retard !
674 Inlägg
17 november 2007
Volvo och MB RULES skrev:
Daaze skrev:
Volvo och MB RULES skrev:

Utmärkt idé var ordet. Han har så mycket fläsk i sig så han klarar sig livet ut. Svält ut dem bara!

Förövrigt liknar detta sossepolitik, ge åt fattiga som går hemma och drar sig och ta från dem som jobbar.

men om han vrt så frisk så att han kunde jobba igen så kanske han tog ifrån dig ditt jobb.....

...och då kunde jag hitta ett annat. Bättre med fler människor som jobbar och bidrar än tjockisar/soffliggare som snyltar. Det finns alltid jobb, och finns det inte så starta eget för fan. Punkt.

jojo absolut men det jag menade va att om han är sjuk så låt han vara det och inget annat, ledsen om det uppfattades som nått annat tongue

/J

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm

Rent A Retard !
674 Inlägg
17 november 2007
kan ju säga att det går mer pengar på folk som jag som sitter hemma pga olycksfall och dylikt,

så sluta med att köra bil/motorcyckel så jävla vårdslöst så ska du se att man får lite pengar över till fetma smile

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm

Vw trimmare
2 995 Inlägg
17 november 2007
Wezzli skrev:
Drogmissbruk, alkoholism, passiv arbetslöshet med socialbidrag & a-kassa liknande djävulskap är å andra sidan helt självförvållat.

Så man väljer om man ska snorta amfetamin men inte om man ska käka en pizza istället för sallad? Blir man bokstavligen tvingad till det?

100 Inlägg
17 november 2007
*Asgarvar*

Jag har nog råkat ut för alla fel på mina bilar. nackdel: Många gånger dyrt, Fördel: Man lär sig till nästa gång

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
sjuka människor ska få hjälp!
men dessa feta människor som inte trycker i sig en sallad för våra pengar utan trycker i sig pizza o läsk istället o sen ligger o kollar tv hela dagarna .. dom ska fan lära sig äta sallad tills dom blir mätta, sen minskar behovet efter mat mer o mer..   det jag menar är att varför ska vi betala pengar till dom så de kan fortsätta trycka i sig pizzor och bli ännu värre!?

och håll er till ämnet !  inget snack om rökare och skattefuskare i denna tråden. skapa en ny isåfall

296 Inlägg
17 november 2007
richardoo290 skrev:
men dessa feta människor som inte trycker i sig en sallad för våra pengar utan trycker i sig pizza o läsk istället o sen ligger o kollar tv hela dagarna .. dom ska fan lära sig äta sallad tills dom blir mätta, sen minskar behovet efter mat mer o mer..   det jag menar är att varför ska vi betala pengar till dom så de kan fortsätta trycka i sig pizzor och bli ännu värre!?

och håll er till ämnet !  inget snack om rökare och skattefuskare i denna tråden. skapa en ny isåfall

Har du någon fin lösning på det hela då?

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
URC skrev:
richardoo290 skrev:

Tycker att frågan jag ställde tidigare om du röker eller icke röker känndes relevant.
Då det kostar staten 20 miljarder mer än fettman gör.
Det jag menar är att "om" du nu skulle vara rökare, så är du precis som
killen som tar en pizza istället för en sallad.
Du kommer du att kosta staten mer än killen som är fet.

Undrar därför om du är rökare?

Är du det, så kan du omöjligt klaga på dom feta.
Non smoker....tja då respekterar jag din åsikt.
Försöker inte vara otrevlig, men du får ju vara bered på lite frågor när
du skapar en sånhär tråd.

eftersom man betalar så ofantligt mkt pengar i skatt på tobak betalar man det sj genom åren. men det är en annan fråga = en annan tråd.

nej jag är inte rökare.
tillbaka till ämnet
Senast redigerat av richardoo290 (17 november 2007)

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
Horizon skrev:
richardoo290 skrev:

Har du någon fin lösning på det hela då?

ge han ett visa kort han kan handla på, fast allt som innehåller socker/fett går inte igenom i kassan?? tongue  så han endast kan köpa sallad?

eller ge han inte lika mkt pengar och skicka dit en lastbil som fyller hans kylskåp med sallad en gång i månaden?  det är la bättre skattepengarna går till någott som faktiskt hjälper han?

alternativt - en kula i skallen då det inte kostar så mkt. mad
(skämt)

8 156 Inlägg
17 november 2007
Jag hade en period i livet då jag var lite småhungrig nästan jämt.
När jag väl satte mig till bords och åt så blev jag hungrigare...
Är man då inte mentalt stark så äter man tills man spricker, vidgar ut magsäcken och tarmar och kan därför äta ännu mer nästa gång. Sen blir man beroende av mat.

Det enda sättet är att börja tidigt så att dom som har anlag för fetma (cirka 30% av befolkningen har den genen) inte blir beroende. Det bästa är väl att införa motion som ämne i skolan (inte idrott utan MOTION)
Tänk en obligatorisk halvtimmes promenad varje dag på skoltid? Konditionen skulle öka och folk skulle bli friskare. Sen så skulle dom orka med att prestera mer på lektionerna också.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

SQ
1 343 Inlägg
17 november 2007
men för helvete ge dig, de finns hur mkt som helst att klaga på.. folk röker, folk får canser, operation (inte billig) folk sladdar å leker med bilar.. BOOOOM  (försäkring, inte billig) fan man kan rtabbla upp hur mkt som helst som kostar pengar, å fetman är INTE den största garanterat, de man blir less på är politiker som åker till taxi för 70k /år.. de är lite enelverade!

Ljudnörd!

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Jag hade en period i livet då jag var lite småhungrig nästan jämt.
När jag väl satte mig till bords och åt så blev jag hungrigare...
Är man då inte mentalt stark så äter man tills man spricker, vidgar ut magsäcken och tarmar och kan därför äta ännu mer nästa gång. Sen blir man beroende av mat.

Det ända sättet är att börja tidigt så att dom som har anlag för fetma (cirka 30% av befolkningen har den genen) inte blir beroende. Det bästa är väl att införa motion som ämne i skolan (inte idrott utan MOTION)
Tänk en obligatorisk halvtimmes promenad varje dag på skoltid? Konditionen skulle öka och folk skulle bli friskare. Sen så skulle dom orka med att prestera mer på lektionerna också.

sant, och ett bra förslag.

fast jag tror att barn ofta blir feta eftersom deras föreldrar (oftast mammorn)  övergöder sina barn.  har sett massa sånna pogram på tv nu. ett pogram handlade tex: om ungar som skickades på banta-läger..  sen såg man att morsan till en av ungarna var lika fet om inte fetare.. och maten hon gjorde till sina barn var fet mat...  och om ungen ville ha godis i affären så sa mamman aldrig emot utan bara , övergödde ungen helt enkelt..

problemet i många fall ligger nog i, mammor som menar väl fast det blir fel.
sedan skall ungen som väger 200KG plötsligt ut och jobba en dag, klart de inte funkar när han aldrig lyft ett finger..  ska vi då behöva betala för att han ska fortsätta trycka i sig pizza eller ska vi börja lära ungen att äta sallad och ta hand om sig sj?

(ursäkta stavning men ja är trött och skriver snabbt)
Senast redigerat av richardoo290 (17 november 2007)

8 156 Inlägg
17 november 2007
richardoo290 skrev:

fast jag tror att barn ofta blir feta eftersom deras föreldrar (oftast mammorn)  övergöder sina barn.  har sett massa sånna pogram på tv nu. ett pogram handlade tex: om ungar som skickades på banta-läger..  sen såg man att morsan till en av ungarna var lika fet om inte fetare.. och maten hon gjorde till sina barn var fet mat...  och om ungen ville ha godis i affären så sa mamman aldrig emot utan bara , övergödde ungen helt enkelt..

sedan skall ungen som väger 200KG plötsligt ut och jobba en dag, klart de inte funkar när han aldrig lyft ett finger..  ska vi då behöva betala för att han ska fortsätta trycka i sig pizza eller ska vi börja lära ungen att äta sallad och ta hand om sig sj?

Matlagningskurs för föräldrar vore nog inte helt fel heller. Vet många som använder på tok för mycket fett i sin mat och äter för mycket socker/snabba kolhydrater.

Ett annat förslag vore att ta bort matmomsen på nyttig mat och frukt?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
Phaetoon skrev:
richardoo290 skrev:

Matlagningskurs för föräldrar vore nog inte helt fel heller. Vet många som använder på tok för mycket fett i sin mat och äter för mycket socker/snabba kolhydrater.

skitbra förslag, samt kraftigt höja skatten på fet mat och godis!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
17 november 2007
Phaetoon skrev:

Kiwi i norge har nyss gjort detta...

118 Inlägg
17 november 2007
richardoo290 skrev:
Phaetoon skrev:
richardoo290 skrev:

skitbra förslag, samt kraftigt höja skatten på fet mat och godis!

Sen kan vi kraftigt höja skatten på soffor, tv, datorer m,m

Man kan ju förbjuda och skatta till döds allting, tillslut styr staten allt - tom vad du ska äta!

SRT4 2,4T & 9000 2,3T
272 Inlägg
18 november 2007
Ja, vad ska man säga?

Fettma är precis som andra sjukdomar/beroenden (Droger, alkohol, cancer...).
Alltså, en person som lider av fettma har antingen gener som gör denne fet, eller ett
beroende som oftast kommer från barndomen. Det är sant som trådskaparen säger, att
ofta är det föräldrarna som är boven bakom det hela. Det är svårt(I början)/dyrare att laga
hälsosam mat.

Men problemet som trådskaparen tar upp, att feta personer äter upp våra skattepengar, är  inte ett stort problem, finn betydligt värre. Att tvinga en person, med detta beroende, att äta sallad istället för pizza kan vara som att tvinga en heroinberoende att snorta hockeypulver. Jag vet inte hur det är att lida av detta, så jag vet inte. Vet trådskaparen hur det är?
Senast redigerat av Gormanz (18 november 2007)

/Gormanz

674 Inlägg
18 november 2007
richardoo290 skrev:
RouziMotorsport skrev:
Det är ett jäkla snack om "våra skatte pengar hit, våra skatte pengar dit"
Alla betalar skatt i alla länder, det är bara att betala och hålla käft.

trött på att se i var enda tråd - Våra skatte pengar går till invandringen, våra skatte pengar går dit hit o dit...

Oftast är det du Richardoo som öppnar sånna här trådar, vad kan du egentligen?
Vet du ens vad skattepengarna är till för? Vart dem går?
Du skriver som om du betalar 1 miljon i skatt varje månad, alla betalar skatt! Så är det.
Finns inget du kan göra för att ändra på var skatte pengarna ska gå till.

du kan ju börja med att vara tyst och inte förstöra tråden.
och nej jag öppnar sällan sånna här trådar.. är däremot ofta med i dem.
och nu frågar jag folket om vad dom tycker om just detta ämnet!

det du pratar om hör inte ens till tråden. ja alla ska betala skatt..  frågan är om det är rätt att denna feta killen skall få pengar för något han sj satt sig i..
vem har nämnt nått om skattepengar som går till invandring?

börja snacka när du förstår vad tråden handlar om!

Det är ju ett jävla roligt samhälle du beskriver.  -Om en samhälls medlem gör bort sig för att "han själv har valt det"  Då är det fritt fram att kasta sten på han & mobba ut han????
Fråga vilken knarkare eller på annat sätt utsatt person som hellst om han tycker om att vara en knarkare.. Även om han själv tog ett beslut att prova nångång.  För det händer ju inte mig eller hur? 

Du skulle behöva verkligen lite stöd med dina moraliska tankar. För de ÄR verkligen inte hållbara eller genomtänkta argumen du kommer med på något sätt.

Lika så alla ni som håller med.  Tänk igenom en gång till innan ni skriver något som är kränkande. Jag är övertygad om att de här människorna är inte mindre värda än ni själva. Det är ingen som tycker om att sitta i en förjävlig ohållbar livssituation.   Det finns ett ordspråk ni borde lära er mer av:  -Döm inte din medmänniska förren du har gått 10mil i hans skor.

With great freedom comes great responsebility

Sök