fetma

g_b
18 november 2007 · 100 Inlägg

linda_xtravagant skrev:
håller helt å hållet med er om detta, ut me fanskapen i stället el alla fall dra in pengarna tills dom visat att dom vill, lite konstigt att en viss sorts människor kan gå på socialen å få en j-a massa pengar från höger å vänster sen sätter dom sig i sin babbe merca å kör iväg hem till sina 311 kusiner som gjort samma sak på dagen! blir så förbannad på sånt så jag kan spy...................................

å vad har du emot merca nu då?wink

AMG------> Andrasorteringens Motor Grejer
g_b
18 november 2007 · 100 Inlägg

richardoo290 skrev:

RouziMotorsport skrev:
Det är ett jäkla snack om "våra skatte pengar hit, våra skatte pengar dit"
Alla betalar skatt i alla länder, det är bara att betala och hålla käft.

trött på att se i var enda tråd - Våra skatte pengar går till invandringen, våra skatte pengar går dit hit o dit...

Oftast är det du Richardoo som öppnar sånna här trådar, vad kan du egentligen?
Vet du ens vad skattepengarna är till för? Vart dem går?
Du skriver som om du betalar 1 miljon i skatt varje månad, alla betalar skatt! Så är det.
Finns inget du kan göra för att ändra på var skatte pengarna ska gå till.

du kan ju börja med att vara tyst och inte förstöra tråden.
och nej jag öppnar sällan sånna här trådar.. är däremot ofta med i dem.
och nu frågar jag folket om vad dom tycker om just detta ämnet!

det du pratar om hör inte ens till tråden. ja alla ska betala skatt..  frågan är om det är rätt att denna feta killen skall få pengar för något han sj satt sig i..
vem har nämnt nått om skattepengar som går till invandring?

börja snacka när du förstår vad tråden handlar om!

problemet e väll egentligen inte vad en person äter lr inte äter, å vem som är fet/invandrare/sjuk/arbetslös å så vidare, eller inte. Utan problemet är väll snarare dom som bestämmer vad  pengar ska gå till å hur skattepengar ska användas ( läs politiker)
Det är ju dom dom bestämmer att killen som själv bestämmt sej för att bara sitta å glo på tv å käka pizza å annat skit ska ha betalt för sitt hårda jobb med att gå upp i vikt medan en utsliten tre-barnsmamma absolut inte kan få vara sjukskriven i tre månader när hon egentligen skulle behöva det för att bli frisk å sedan återgå till sitt jobb.

Så d e ju dumt att klaga på¨en massa grejer när det är våra kära folkvalda politiker som orsakar dom...

AMG------> Andrasorteringens Motor Grejer
Wezzli Sidledesförare
18 november 2007 · 268 Inlägg

MeloveGolf skrev:

Wezzli skrev:
Drogmissbruk, alkoholism, passiv arbetslöshet med socialbidrag & a-kassa liknande djävulskap är å andra sidan helt självförvållat.

Så man väljer om man ska snorta amfetamin men inte om man ska käka en pizza istället för sallad? Blir man bokstavligen tvingad till det?

Om du av någon anledning t.ex. skulle vara så förbannat dum i huvudet att du vält att prova på droger eller att aktivt öka sin konsumtion av alkohol så att du till slut blir helt beroende. I denna situation har du alltså aktivt försatt dig själv i och med att du alltid haft ett val om du ska dricka eller inte dricka, använda droger eller inte använda droger.

Fetma har visat sig vara till orsak av en gen som bestämmer hur mycket du behöver äta för att bli nöjd. Inte nog med att fetman har anknytning ända in i generna så handlar det väldigt mycket om uppfostran och vanor sedan barnsben. Du växer upp i en familj som du kommer att ta efter i ganska många avséenden innan du ens nästan börjat bli torr bakom öronen nog att riktigt greppa verkligheten och se vad som är fel. Ett barn som växer upp i en fet familj kommer förmodligen därför hinna bli fet före denne förstår vad som pågår om inte t.ex. föräldrarna själv bestämmer sig för att aktivt förbättra matvanorna och därigenom faktiskt minska mat-intaget eller ändra kost-intaget till mer hälsosam och fettsnål mat som t.ex. sallader. När man redan är överviktig så är det inte på något sätt lätt att bryta vanor och börja om.

Ja, det finns även gener som bestämmer hur lätt man blir beroende av alkohol och droger. Det finns folk som kan hälla i sig sprit varje dag i någon vecka utan att bli beroende, men samtidigt finns det dem som halkar ner i träsket väldigt fort. Men vad som skiljer alkoholismen och fetman är att alkoholen egentligen är helt onödigt medan mat faktiskt är något som varje människa behöver.

Då kommer vi in på frågeställningen om varför man hellre äter en pizza än att äta en sallad. När det t.ex. handlar om restaurangmat så fanns det en tid i mitt liv när jag faktiskt inte hade blivit mätt på att äta t.ex. en räksallad eller liknande, men däremot så blev jag mätt av en pizza. När det handlar om att köpa råvaror och laga mat själv så skulle jag själv gissa på att det handlar om vad som är enklast och vad som går fortare. Svårighetsgraden i att steka en hamburgare, värma ett bröd och att hacka lök, jämfört med att styra ihop en full scale sallad kan uppfattas som liten, men det beror som tidigare sagt mycket på vanor. Att faktiskt rent ha sallad och grönsaker hemma kan kännas tungt nog. Titta bara på samhället idag, det kan faktiskt vara dyrare att köpa sallad än vanlig köttbaserad mat och det är helt enkelt mer att tänka på, t.ex. hållbarhet på råvaror. Slutligen så är pizza och annan skräpmat rent allmänt mycket gott.

Nu handlar inte det här om att tycker det vore fel att dra in på dessa pengar. Jag ser nämligen inte hur de skulle hjälpa. Självdisciplin och envishet kan inte köpas.

Senast redigerat av Wezzli (18 november 2007)

Man vet aldrig, före man vet
Lowenhart fälg fantast
18 november 2007 · 1 086 Inlägg

det är inget att gnälla över, nuförtiden betalar man tillomed skatt på försäkringen, så detta är inget nytt, skatt skatt skatt !!!!

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Gormanz SRT4 2,4T & 9000 2,3T
18 november 2007 · 272 Inlägg

Volvo och MB RULES skrev:
Eller en assistent som går ut och köper enbart sallad, inget annat och då blir han ju tvungen att äta salladen. Annars svälter han.

Och hur tror du att personen i fråga mår av det?

/Gormanz
richardoo290 VOLVO for life..
18 november 2007 · 2 113 Inlägg

Gormanz skrev:

Volvo och MB RULES skrev:
Eller en assistent som går ut och köper enbart sallad, inget annat och då blir han ju tvungen att äta salladen. Annars svälter han.

Och hur tror du att personen i fråga mår av det?

mkt bättre redan efter ett par dagar.. och när han märker att kilona flyger av han kommer han börja gråta så glad han blir!  sen när han tappat allt fett efter ett halvår och börjat motionera så kan han börja jobba och skaffa kompisar../flickvän /barn

ja ett liv,  så jag tror han skulle må mkt mkt bra!   även om det kan vara pinsamt de första dagarna då assistenen köper sallad till han.

richardoo290 VOLVO for life..
18 november 2007 · 2 113 Inlägg

URC skrev:

richardoo290 skrev:

Gormanz skrev:

Och hur tror du att personen i fråga mår av det?

mkt bättre redan efter ett par dagar.. och när han märker att kilona flyger av han kommer han börja gråta så glad han blir!  sen när han tappat allt fett efter ett halvår och börjat motionera så kan han börja jobba och skaffa kompisar../flickvän /barn

ja ett liv,  så jag tror han skulle må mkt mkt bra!   även om det kan vara pinsamt de första dagarna då assistenen köper sallad till han.

Inte riktigt så enkelt som du får det att låta.
För riktigt feta personer är maten en drog.
Måste ju själv vilja vara med på att tappa kilon annars kan det sluta i psykiska problem.
Då har man ju skapat ett problem till som kostar samhället ännu mer pengar.

ja det är en drog.   men om man spärrar in han en vecka eller två i ett rum med enbart sallad försvinner beroendet och han mår mkt bättre.. då kommer han sj vilja fortsätta äta sallad fast en assistent måste vara hos han cirka ett halvår och se till så han inte smyger i sig en marabou choklad på natten.. och se till att han fortsätter äta sallad/vatten..   

visst i vissa fall kanske det uppstår psykiska problem. men många kan man också rädda på detta vis..  ibland får man tänka som en dator skulle gjort.. (offra ett par .. rädda många)
och sedan slipper vi betala för dem, sen finns det mkt annat skit vi kan ta itu med också när det gäller vad våra skattepengar går.. men man måste väll börja nånstans`?

Gormanz SRT4 2,4T & 9000 2,3T
18 november 2007 · 272 Inlägg

richardoo290 skrev:
ja det är en drog.   men om man spärrar in han en vecka eller två i ett rum med enbart sallad försvinner beroendet och han mår mkt bättre.. då kommer han sj vilja fortsätta äta sallad fast en assistent måste vara hos han cirka ett halvår och se till så han inte smyger i sig en marabou choklad på natten.. och se till att han fortsätter äta sallad/vatten..   

visst i vissa fall kanske det uppstår psykiska problem. men många kan man också rädda på detta vis..  ibland får man tänka som en dator skulle gjort.. (offra ett par .. rädda många)
och sedan slipper vi betala för dem, sen finns det mkt annat skit vi kan ta itu med också när det gäller vad våra skattepengar går.. men man måste väll börja nånstans`?

Låter som en skitbra lösning. Då gör vi samma sak med alkoholister och drogmissbrukare.
Då slipper vi många problem.

Ärthjärna

/Gormanz
TRYIT Teddan
18 november 2007 · 2 495 Inlägg

hellre fet och rik än fattig och avundsjuk ....

vilka problem folk har ..

Jag är fet.... men jag jobbar garanterat mer än dom flesta här inne.

Jag har gått igenom en svår fas i livet (har haft cancer) , jag jobbade i genom snitt 40timmar i veckan under behandlingen (inte när jag var opererad) .
40timmars veckor var sjukskrivning för mig...

hur många av er dömmande "smala" människor klarar det..

Fy fan det är märkilgt .. antingen finns det jävligt många idioter ute i världen elelr så har dom bara samlats här.

ricardo eller va fan du kallar dig du är ju en jävligt bra kandidat till årets jubel idiot

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
ironhead volvoraggare
18 november 2007 · 4 776 Inlägg

det är bara att fortsätta åta det man tycker om fast inte lika ofta sen ölen ska man ju passa sig för

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Pikey
18 november 2007 · 2 283 Inlägg

Wallen skrev:
Jag har mer ont av svenskar som är lata och inte jobbar... En spark i arslet till dom också...

WORD!

R.I.P. Michael Jackson!
Wezzli Sidledesförare
18 november 2007 · 268 Inlägg

r-ted skrev:
hellre fet och rik än fattig och avundsjuk ....

vilka problem folk har ..

Jag är fet.... men jag jobbar garanterat mer än dom flesta här inne.

Jag har gått igenom en svår fas i livet (har haft cancer) , jag jobbade i genom snitt 40timmar i veckan under behandlingen (inte när jag var opererad) .
40timmars veckor var sjukskrivning för mig...

hur många av er dömmande "smala" människor klarar det..

Fy fan det är märkilgt .. antingen finns det jävligt många idioter ute i världen elelr så har dom bara samlats här.

ricardo eller va fan du kallar dig du är ju en jävligt bra kandidat till årets jubel idiot

Ja, det ligger verkligen någonting i det du säger. Man bör inte uttala sig om man inte själv har någon erfarenhet inom ämnet och lever livet lätt med sina salladsfamiljer och höga ämnesomsättningar. Omän man varit med om det själv så finns det så många olika fall, så många olika anledningar. Detta gäller i princip allt, man bör se saker från många olika perspektiv innan man uttalar sig.

...och angående det senare du skrev, båda två alternativen stämmer mycket väl.

richardoo290 skrev:
ja det är en drog.   men om man spärrar in han en vecka eller två i ett rum med enbart sallad försvinner beroendet och han mår mkt bättre.. då kommer han sj vilja fortsätta äta sallad fast en assistent måste vara hos han cirka ett halvår och se till så han inte smyger i sig en marabou choklad på natten.. och se till att han fortsätter äta sallad/vatten..   

visst i vissa fall kanske det uppstår psykiska problem. men många kan man också rädda på detta vis..  ibland får man tänka som en dator skulle gjort.. (offra ett par .. rädda många)
och sedan slipper vi betala för dem, sen finns det mkt annat skit vi kan ta itu med också när det gäller vad våra skattepengar går.. men man måste väll börja nånstans`?

Gratulerar till en mycket skarp fantasi!

Tänk om nu alla kunde kliva in i din fiktionella drömvärld, vad livet skulle bli underbart.

Senast redigerat av Wezzli (18 november 2007)

Man vet aldrig, före man vet
Jimmy_N Makaronborrare
18 november 2007 · 993 Inlägg

Jävligt meningslös tråd om jag får säga det. Nog för att det är off topic men nån gräns borde snart sättas här med. Först är det invandrare som får skulden här för att skattepengarna försvinner och nu är det även feta. Vilka står näst på tur? Hårdrockare? eller Scouter kanske. Som andra skrivit så är det en sjukdom och det finns i generna

richardoo290 VOLVO for life..
18 november 2007 · 2 113 Inlägg

r-ted skrev:
hellre fet och rik än fattig och avundsjuk ....

vilka problem folk har ..

Jag är fet.... men jag jobbar garanterat mer än dom flesta här inne.

Jag har gått igenom en svår fas i livet (har haft cancer) , jag jobbade i genom snitt 40timmar i veckan under behandlingen (inte när jag var opererad) .
40timmars veckor var sjukskrivning för mig...

hur många av er dömmande "smala" människor klarar det..

Fy fan det är märkilgt .. antingen finns det jävligt många idioter ute i världen elelr så har dom bara samlats här.

ricardo eller va fan du kallar dig du är ju en jävligt bra kandidat till årets jubel idiot

nu snackar jag inte om normal feta människor utan de som väger uppemot 300KG.
de kostar pengar och dem tar livet av sig själva..!
istället för att låta detta pågå som det gör idag kanske man borde göra något åt det?
det blir bättre för dem och bättre för oss. och mina förslag hoppas jag verkligen att folk förstått att dom inte är allvarliga!?
men förlåt att jag öppna käften då.

Jimmy_N Makaronborrare
18 november 2007 · 993 Inlägg

richardoo290 skrev:

r-ted skrev:
hellre fet och rik än fattig och avundsjuk ....

vilka problem folk har ..

Jag är fet.... men jag jobbar garanterat mer än dom flesta här inne.

Jag har gått igenom en svår fas i livet (har haft cancer) , jag jobbade i genom snitt 40timmar i veckan under behandlingen (inte när jag var opererad) .
40timmars veckor var sjukskrivning för mig...

hur många av er dömmande "smala" människor klarar det..

Fy fan det är märkilgt .. antingen finns det jävligt många idioter ute i världen elelr så har dom bara samlats här.

ricardo eller va fan du kallar dig du är ju en jävligt bra kandidat till årets jubel idiot

nu snackar jag inte om normal feta människor utan de som väger uppemot 300KG.
de kostar pengar och dem tar livet av sig själva..!
istället för att låta detta pågå som det gör idag kanske man borde göra något åt det?
det blir bättre för dem och bättre för oss. och mina förslag hoppas jag verkligen att folk förstått att dom inte är allvarliga!?
men förlåt att jag öppna käften då.

Och dom som väger upp mot 300kg i detta landet är väldigt lätträknade tongue

Sushikocken Sleeper
18 november 2007 · 3 084 Inlägg

Men oj hur många % av sveriges befolkning väger 300kg och lever på pizzabidrag då?! en 50 öring hit eller dit vem bryr sig?.. Ta tag i era egna  liv i stället ge fan i att klaga på andra! visa att du är ett gott föredöme istället. Säg hur många piratkopierar inte här vad kostar det samhället? hur mycket pengar slarvar folk bort pga att de klantar sig på jobbet? Fetma är ju en sjukdom? Anorexi är väl också en sjukdom är också självförvållad Psykopat är också självförvållat eller? Brottslingar hur mycket kostar det samhället? Fetton står nog till väldigt liten del ska du se.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
richardoo290 VOLVO for life..
18 november 2007 · 2 113 Inlägg

URC skrev:

richardoo290 skrev:
nu snackar jag inte om normal feta människor utan de som väger uppemot 300KG.
de kostar pengar och dem tar livet av sig själva..!
istället för att låta detta pågå som det gör idag kanske man borde göra något åt det?
det blir bättre för dem och bättre för oss. och mina förslag hoppas jag verkligen att folk förstått att dom inte är allvarliga!?
men förlåt att jag öppna käften då.

Behöver inte be om ursäkt, rätt till din åsik.
Dmänniskor runt 300 strecket, innebär väldigt liten belastning för samhället.
Vet inte om du känner nån som har detta problemet och kan förstår
hur svårt dom har det?
Vill man börja förändra världen är det inte direkt rätt ände att börja i.

Känns inte som om du har tillräckligt livserfarenheter i bagaget richardoo290.
Hela ditt framträdande och diskussion känns lam.

jag är ingen expert på området men det är ju just därför man vill höra andras åsikter och snacka om det. en del höll med mig o en del gick emot mig och sa att jag är en jubelidiot bland annat hmm

kul, jaja..

Mtz
18 november 2007 · 118 Inlägg

richardoo290 skrev:
nu snackar jag inte om normal feta människor utan de som väger uppemot 300KG.
de kostar pengar och dem tar livet av sig själva..!
.

Och hur många finns det som väger 300KG i sverige? Ska jag vara helt ärlig har jag nog aldrig i hela mitt liv sett någon som väger det.

JeyKay Allvetande uppfinnare
18 november 2007 · 377 Inlägg

bra argument! så sant så.

URC skrev:

richardoo290 skrev:
www.tv3.se   sen   webbtv    sen vi äter oss till döds,  kolla första avsnittet med sveriges fetaste man.

varför ska jag betala allt han äter? hans hus? hans läkarbesök? hans bil?
ok, om han varit sjuk ifrån något han inte kan hjälpa.. men detta är självförvållat!

om man medvetet sätter sig i en sån situation skall väll inte vi skattebetalare behöva försörja han med hamburgare?


varje år kostar feta människor oss skattebetalare 6 miljader.
eftersom det är självförvållat tycker jag inte vi ska behöva betala för dem. va tycker ni?


ut och röra på sig kan dom göra istället för att ligga i en säng hela dagarna och käka pizza för våra pengar!

Jovisst 6 miljarder, pengarna ska gå till mycket....men jag hoppas du inte röker?!
För då känns det som om du inte skulle skapat tråden.
Rökningen kostarsamhället minst 26 miljarder kronor om året.

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..
Mange_C5
18 november 2007 · 220 Inlägg

Gäsp.. Ännu en tråd av richardoo290 där snabba "skyll på andra" lösningar ventileras. sad
Kan nästan tro att du tillhör nåt suspekt missnöjesparti som slänger iväg metkrokar för att se vad vanligt folk tycker. hmm


//Mange

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang