4914
Sök

Bygga baslåda

338 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
Någon som har nåt tips på hur man kan få till en baslåda? Har nämligen en hundbur som tar upp det mesta av bagageutrymmet. Har funderat på om man ska utnyttja utrymmet bakom hjulhusen för att montera dit en bas, men hur tusan ska man göra en låda som sitter där? tongue Så mycket vinklar och vrår. På vänster sidan sitter där dessutom massa fack eller vad man nu ska kalla det för verktyg och varningstriangel. Höger sida sitter tanken och där är en stor bulle. Enklast att göra om så man kan sätta baslådan på vänster sida tror jag. Men hur får man ritat ut en bra mall över framsidan? Bilen det rör är en Golf VR6 Syncro. Så inga mått från andra golfar stämmer förutom just då syncron.

2 911 Inlägg
18 november 2007
Fixa fram kartong, kniv och tejp, sen är det bara sätta igång och göra mallar.
Det är de enklaste

Ska du gå på lite mer avancerat så är det gjutning med polyester eller epoxy som gäller.

338 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
Okej, får nog sätta den på vänster sida så man slipper allt jox med det. Hålet som finns där bakom är runt 25 liter skulle jag tippa på, ska man då bara sätta en framsida, ett tak och en 10" bas i den då eller måste man bygga väggar runt om hela?

2 911 Inlägg
18 november 2007
Väggar runtom hela, resultatet i en baslåda har att göra med hur tät den är. Har du bara väggar på några sidor kan du lika gärna sitta och ruska på en plåtburk med en ärta i wink

338 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
Okej, tack så mycket för hjälpen, får försöka ordna till en låda nu då och se hur stor den blir.

8 156 Inlägg
18 november 2007
Tänk på att volymen i lådan ska vara anpassad efter elementet. Så det kan vara lönt att kolla upp intressanta basar först och sen bygga en låda.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

338 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
Bygger väggen mot hjulhuset sist så kan man reglera volymen med hjälp av den väggen. Men det blir antingen en JBL 8" eller en JBL 10" tror jag.

Förresten om man vill stänga av basen, ska ha den kopplad till ett 5-kanaligt steg antagligen. Är det bara sätta en brytare på högtalarkabeln då?

8 156 Inlägg
18 november 2007
JBL GTO1002D 10"?
Frekvensomfång 27Hz-400Hz.
Monteringsdjup 123mm.
Monteringshål 234mm.
Vas 38,7 liter. Fs 27Hz. Qts 0,43.

Dom rekommenderar en 21L sluten låda, så det elementet kan nog passa ganska så bra om du bygger stabila väggar och plastar.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

338 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
Varför ska jag plasta? Räcker det inte att täta ihop lådan ordentligt? Den blir drygt 20 liter om jag nu får allt att passa ihop, så det inte är något som tar emot. Kan ju alltid göra den mindra om jag känner för det. Nu ska man bara hitta rätt element tongue

Och ingen som vet om man kan stänga av högtalaren genom att sätta en brytare på högtalarkabeln? Kan inte basa om jag har hundarna i bagaget ju tongue
Senast redigerat av chilibyte (18 november 2007)

16 197 Inlägg
18 november 2007
de e bara å sätta en brytare på remotekabeln smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

338 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
Ska köra 5-kanaligt och framsystemet på steget också så det funkar nog inte så värst bra tongue

16 197 Inlägg
18 november 2007
aha.. men då e de ju bara sätta en "skarv" på kabeln som du drar isär när du har hunden i bilen.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
18 november 2007
ja funkar perfa att bryta högtalar kabeln. kan ju vara kul med lite fram system smile

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
18 november 2007
Som någon antydde innan så gör lådan först.
Inte säkert att den blir några 20 liter.
Bygg lådan först mät volym och sen köper du en bas som passar till det.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

338 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
Blir till att bygga lådan för en JBL GTO804, kräver ju varken mycket effekt eller plats. Eller någon som har tips på en 8" bas som kräver under 10 liter?

Sök