Monoblock inställningar

noxxvile
21 november 2007 · 148 Inlägg

Nu vill ja få detta klart för mig vad exakt dessa inställningar gör/betyder,
då  jag hela tiden får höra olika saker.

jag har ett monoblock på 1500 rms watt.
Som driver bas

Gain? (min - max)
--
Low pass? (40hz - 180hz)
--
Subsonic frequency? (5hz-50hz)
--
bassboost  frequency? (30hz - 80hz)
--
bassboost? (0db - 12db)

tacksam för svar
mvh micke!

Bmw följer inte, Bmw leder.
Volkswagen passat "3c" (2010)
Noiseprojekt
21 november 2007 ·

noxxvile skrev:
Nu vill ja få detta klart för mig vad exakt dessa inställningar gör/betyder,
då  jag hela tiden får höra olika saker.

jag har ett monoblock på 1500 rms watt.
Som driver bas

Gain? (min - max)
--
Low pass? (40hz - 180hz)
--
Subsonic frequency? (5hz-50hz)
--
bassboost  frequency? (30hz - 80hz)
--
bassboost? (0db - 12db)

tacksam för svar
mvh micke!

Gain: Ingångvolym, ställ på max
Low pass: Delningfiltret, hur långt ner i frekvens får basen gå?
Subsonic: skär bort skadliga låga frekvenser
Bassboost frequency: basförstärkning, från vilken frekvens och uppåt
Bassboost: hur många Decibel vill du öka basen? 0-12dB

så skulle jag förklara det..
andra skulle säkert säga nått annat

ZZZADA T5 beroende
21 november 2007 · 345 Inlägg

noxxvile skrev:
Nu vill ja få detta klart för mig vad exakt dessa inställningar gör/betyder,
då  jag hela tiden får höra olika saker.

jag har ett monoblock på 1500 rms watt.
Som driver bas

Gain? (min - max)
--
Low pass? (40hz - 180hz)
--
Subsonic frequency? (5hz-50hz)
--
bassboost  frequency? (30hz - 80hz)
--
bassboost? (0db - 12db)

tacksam för svar
mvh micke!

trött männsika svarar snabbt..

Gain=effekt..alltså 80% gain= 80% effekt.

Lowpass=lågpass...alltså ställer du 100hz så kommer basen spela 100 hz och neråt osv.

Subsonic= ett filter som bryter vid inställd frekvens..alltså ställer du lowpass på 100 hz och subsonic på 25 så är frekvensområdet 100 ner till 25hz.

bassboost=ger lite extra knuff i basen vid låga frekvenser...alltså om du ställer bassboost freqvuency på 50 hz kommer den ge knuff där.

Volvo 850 T-5R "Sv.Såld Manuell" (1995)
Seat Leon CUPRA R ST "300 4Drive" (2020)
noxxvile
21 november 2007 · 148 Inlägg

okej då är min fråga hur ska man veta när vilka freq man ska ställa in allt på?
tänkte mer på subsonic och bassboost freq?

så ja kan ställa så att min bas spelar mellan 40hz - 45hz?

och utanför de spelar den inte alls eller?
om den inte spelar alls vid dom andra hz,blir inte basen vram o kan brännas?

mvh micke

Bmw följer inte, Bmw leder.
Volkswagen passat "3c" (2010)
Ronnie.L
21 november 2007 · 914 Inlägg

Noiseprojekt skrev:

noxxvile skrev:
Nu vill ja få detta klart för mig vad exakt dessa inställningar gör/betyder,
då  jag hela tiden får höra olika saker.

jag har ett monoblock på 1500 rms watt.
Som driver bas

Gain? (min - max)
--
Low pass? (40hz - 180hz)
--
Subsonic frequency? (5hz-50hz)
--
bassboost  frequency? (30hz - 80hz)
--
bassboost? (0db - 12db)

tacksam för svar
mvh micke!

Gain: Ingångvolym, ställ på max
Low pass: Delningfiltret, hur långt ner i frekvens får basen gå?
Subsonic: skär bort skadliga låga frekvenser
Bassboost frequency: basförstärkning, från vilken frekvens och uppåt
Bassboost: hur många Decibel vill du öka basen? 0-12dB

så skulle jag förklara det..
andra skulle säkert säga nått annat

gainen ska ej vara på max.
Detta är kopierat från en manual till ett Kicker Kx2500.1 steg:

Remember, the gain control is not a volume control, it matches
the output of the head unit to the input level of the amplifier and
must be adjusted properly for best performance. All the way up
or down is not necessarily the best.Turn the head unit up to
about 3/4 volume. (eg. If the head unit goes to 30, turn it to 25.)
Next, turn (clockwise) the gain on the amplifier up slowly until
you can hear audible distortion, then turn it down just a little.

Om man har lite knackig engelska så är det i princip vad som står att man ska ha sin huvudenhet på ung 75% av volymen SEN öka gainen på basen tills man hör att det låter illa i den och vrida ner gainen lite när man hör att basen låter illa.

noxxvile
21 november 2007 · 148 Inlägg

Ronnie.L skrev:

Noiseprojekt skrev:

noxxvile skrev:
Nu vill ja få detta klart för mig vad exakt dessa inställningar gör/betyder,
då  jag hela tiden får höra olika saker.

jag har ett monoblock på 1500 rms watt.
Som driver bas

Gain? (min - max)
--
Low pass? (40hz - 180hz)
--
Subsonic frequency? (5hz-50hz)
--
bassboost  frequency? (30hz - 80hz)
--
bassboost? (0db - 12db)

tacksam för svar
mvh micke!

Gain: Ingångvolym, ställ på max
Low pass: Delningfiltret, hur långt ner i frekvens får basen gå?
Subsonic: skär bort skadliga låga frekvenser
Bassboost frequency: basförstärkning, från vilken frekvens och uppåt
Bassboost: hur många Decibel vill du öka basen? 0-12dB

så skulle jag förklara det..
andra skulle säkert säga nått annat

gainen ska ej vara på max.
Detta är kopierat från en manual till ett Kicker Kx2500.1 steg:

Remember, the gain control is not a volume control, it matches
the output of the head unit to the input level of the amplifier and
must be adjusted properly for best performance. All the way up
or down is not necessarily the best.Turn the head unit up to
about 3/4 volume. (eg. If the head unit goes to 30, turn it to 25.)
Next, turn (clockwise) the gain on the amplifier up slowly until
you can hear audible distortion, then turn it down just a little.

Om man har lite knackig engelska så är det i princip vad som står att man ska ha sin huvudenhet på ung 75% av volymen SEN öka gainen på basen tills man hör att det låter illa i den och vrida ner gainen lite när man hör att basen låter illa.

okej en fråga uppstog när du skrev de dära! smile
när dom menar att jag ska vrida på gainen, ska alla andra inställningar vara på 0 eller?

mvh micke

Bmw följer inte, Bmw leder.
Volkswagen passat "3c" (2010)
Ronnie.L
21 november 2007 · 914 Inlägg

Nej då det ska dom inte vara. Frekvensen och det behöver du ju ha inställd på det du vill den ska spela i.
Dock bassbosten kan du ha på lägsta.

Senast redigerat av Ronnie.L (21 november 2007)

noxxvile
21 november 2007 · 148 Inlägg

Ronnie.L skrev:
Nej då det ska dom inte vara. Frekvensen och det behöver du ju ha inställd på det du vill den ska spela i.
Dock bassbosten kan du ha på lägsta.

okej men om du ger mig en till bra förklaring:P

om jag spelar i 20 hz vad är de för skillnad än att spela i 80 hz?


mvh micke

Bmw följer inte, Bmw leder.
Volkswagen passat "3c" (2010)
noxxvile
21 november 2007 · 148 Inlägg

Sinus Live SL A-1500

1500 watts digital forstærker.
Data i 14,4 Volt spænding:
Maxeffekt over 3000 Watt!
rms i 1 Ohm 1500 Watt (THD 0,8 %)
rms i 2 Ohm 900 Watt (THD 0,4 %)
rms i 4 Ohm 550 Watt (THD 0,3 %)
Frekvensgang 10-500 Hz (Elektronisk begrænset)
Indgangsfølsomhed 0,2-5 Volt
Lavpas filter variabel fra 40-150 Hz / 24 dB
Subsonisk filter on/off variabel fra 20-50 Hz / 24 dB
Bass-Boost variabel fra 0-12 dB @ 45 Hz
Dimensioner i mm: L: 445 x B: 195 x Højde: 62
Bass remote fjernbetjening inkluderet


lite info om steget dock på danska

Bmw följer inte, Bmw leder.
Volkswagen passat "3c" (2010)
k1mm0 tokfrans
21 november 2007 · 982 Inlägg

förstod i första posten att det var ett SL-A1500 de handlade om.. wink

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
Phaetoon
21 november 2007 · 8 156 Inlägg

Här kommer en upprepning:

Lowpass = vilka låga frekvenser som ska tillåtas passera. Dvs den tar bort alla frekvenser över det värde du ställer in. Börja med att ställa in den högt annars får du bara den djupa basen.

Subsonic frequency ska du ställa in någonstans i mitten, kanske vid 30hz ungefär.
Det beror lite på basen vilket värde du ska ha där, kapar man för lågt så blir ljudet lidande.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
ZZZADA T5 beroende
21 november 2007 · 345 Inlägg

Kan säga såhär att om du delar basen vid 100 hz så kommer du att höra vart basljudet kommer ifrån (bakifrån), delar du tex upp till 70hz så kommer du inte kunna lokalisera lika lätt vartifrån ljudet kommer ifrån. 25-70hz borde väl vara ett bra utgångsläge iallafall..man får testa sig fram vad som låter bäst.

Dedär med gain stämmer till viss del, gaina hellre mer och skippa bassboost.

Seat Leon CUPRA R ST "300 4Drive" (2020)
Volvo 850 T-5R "Sv.Såld Manuell" (1995)
Phaetoon
21 november 2007 · 8 156 Inlägg

ZZZADA skrev:
Kan säga såhär att om du delar basen vid 100 hz så kommer du att höra vart basljudet kommer ifrån (bakifrån), delar du tex upp till 70hz så kommer du inte kunna lokalisera lika lätt vartifrån ljudet kommer ifrån. 25-70hz borde väl vara ett bra utgångsläge iallafall..man får testa sig fram vad som låter bäst.

Dedär med gain stämmer till viss del, gaina hellre mer och skippa bassboost.

30-80Hz är väl bättre? Har för mig att det är bastoner under 80Hz som man inte kan lokalisera. 30Hz säger jag för att jag inte vet vad det är för bas. Är det en djupspelande bas, t.ex en bra 12" så kan den ju gå ner mot 20Hz, men då ska man väl ändå dra av bastonerna lite över det för att få bästa ljudkvalité? Då är det nog bättre med 25Hz, precis som du säger. Men helt klart ska man testa sig fram.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
21 november 2007 · 8 156 Inlägg

ZZZADA skrev:
Dedär med gain stämmer till viss del, gaina hellre mer och skippa bassboost.

Är det inte smart att använda lite bassboost på det frekvensområde som
baslådan är svagast på? För att kompensera bristerna hos den?
(Om man nu vet hur lådans avstämning är osv)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
ZZZADA T5 beroende
21 november 2007 · 345 Inlägg

Phaetoon skrev:
30-80Hz är väl bättre? Har för mig att det är bastoner under 80Hz som man inte kan lokalisera. 30Hz säger jag för att jag inte vet vad det är för bas. Är det en djupspelande bas, t.ex en bra 12" så kan den ju gå ner mot 20Hz, men då ska man väl ändå dra av bastonerna lite över det för att få bästa ljudkvalité? Då är det nog bättre med 25Hz, precis som du säger. Men helt klart ska man testa sig fram.

Är väl rätt bra att inte låta den spela lägre än 30 hz innan man vet hur lätt den bottnar..men vet att de flesta subbar klarar att gå ner till 25hz.
Om basen inte bottnar vid 20hz ska man ställa upp subsonic på 25hz iallafall...bara för att vara säker på att basen inte kommer att ta skada.

Det är bara att ut och skruva på steget och ta det lungt när du ställer in grejjerna, man hör ofta när det låter som bäst...lek lite 30-80 hz, 25-75 hz osv, ändra 70% gain till 80% gain osv.

Seat Leon CUPRA R ST "300 4Drive" (2020)
Volvo 850 T-5R "Sv.Såld Manuell" (1995)
MrCalle Team Autohifi!
21 november 2007 · 865 Inlägg

Lite råd inför inställnigen av steget.

1. ställ Lp på ca 80Hz ( kurvan är fallande med 12db så du kan spela högre freqvenser en 80hz men de minskar)
2. Subsonic ställd et på 30-35hz ( kurvan är fallande även här med 12db så det kommer spela freqvenser under 30hz i vart fall)
3. skit i bassbost, det kan du testa dig fram med när du vet vart din bil & baslåda peakar!
4. Gainen ska du vara försiktig med, din bas kanske inte klara av steget fullt ut så börja smått sen höj lite i taget tills dess att det låter bra!

Good luck!

noxxvile
21 november 2007 · 148 Inlägg

okej subsonicen då ?smile ni nämde inte mycket om den smile?
men tack för alla svar iaf smile vart lite klokare nu iaf smile

Bmw följer inte, Bmw leder.
Volkswagen passat "3c" (2010)
MrCalle Team Autohifi!
21 november 2007 · 865 Inlägg

noxxvile skrev:
okej subsonicen då ?smile ni nämde inte mycket om den smile?
men tack för alla svar iaf smile vart lite klokare nu iaf smile

2. Subsonic ställd et på 30-35hz ( kurvan är fallande även här med 12db så det kommer spela freqvenser under 30hz i vart fall)

noxxvile
21 november 2007 · 148 Inlägg

okej tongue men tänkte mer på vad subsonic gör smile djupare? högre? osv... smile

Bmw följer inte, Bmw leder.
Volkswagen passat "3c" (2010)
TT-Avant
21 november 2007 · 6 851 Inlägg

noxxvile skrev:
okej tongue men tänkte mer på vad subsonic gör smile djupare? högre? osv... smile

Den skär bort de Hz som är under det stälda värdet. Ställer du subsonicen på tex. 25hz, så skär den "bort" ljudet under detta värde...enkelt förklarat.

I övrigt får man hålla med MrCalle om vad han skriver. Det är en bra utgångspunkt iaf.

Sedan är det så att bastoner under ca:60Hz/12dB är svåra att lokalisera, inte under 100,80 el. 75 som jag tror tidigare har nämts.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang