4453
Sök

Nytt batteri eller inte?

Smart chimps talk Swedish
289 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
Hej!
Vet att frågan om batteri kommer upp lite titt som tätt men känner mig tvungen att fråga just det här.
Jag håller på att bygga en någorlunda kraftig bilstereo och känner att jag borde köpa nytt batteri.

Frågan är om jag skall köpa ett nytt och placera det där fram istället för original batteriet.
Eller om jag ska köpa ett nytt och parallell koppla det med original batteriet?
För och nackdelar?

Och vad är skillnaden mellan ett Gult Optima(55 ah) och ett Trojan(100 ah), är det att Optima klarar mer djupurladdningar?

Vore mycket tacksam för svar smile
Senast redigerat av jonatk (21 november 2007)

21 761 Inlägg
21 november 2007
Optima klarar inte mer djupurladdningar än Trojanbatteriet, de tål ungefär lika många 100% urladdningar. Jag tror personligen att Trojan är kraftigare än Optimabatteriet i det här fallet.

Det bästa är att ha så lika batterier som möjligt om man parallellkopplar ihop dem, men du kan ju ändå börja med att byta ut det ordinarie batteriet först och se om det fungerar bra.

Vet du ungefär hur stort batteri det ryms på batterihyllan?

1 688 Inlägg
21 november 2007
Trojanbatteriet är lite kraftigare, både i amperetimmar och i vad det klarar av att leverera för max-strömmar i kortare perioder big_smile

Optima gult 55A/H
CCA 750

Trojan 100A/H
CCA 780A

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

289 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Optima klarar inte mer djupurladdningar än Trojanbatteriet, de tål ungefär lika många 100% urladdningar. Jag tror personligen att Trojan är kraftigare än Optimabatteriet i det här fallet.

Det bästa är att ha så lika batterier som möjligt om man parallellkopplar ihop dem, men du kan ju ändå börja med att byta ut det ordinarie batteriet först och se om det fungerar bra.

Vet du ungefär hur stort batteri det ryms på batterihyllan?

Okej, så jag borde alltså inte parallell koppla ett trojan batteri med mitt original? Varför?

Jo, Trojan batteriet borde få plats då bredden och höjden nästan stämmer överens med det jag har nu, fast då inte 100ah utan 80ah batteriet, tyvärr. Vet inte om jag kan klämma in det andra nämligen.

Tack!

Edit:
Behöver få ett grepp om hur mycket min bilstereo kommer att dra, alltså hur länge jag kommer kunna spela med Trojan 100ah batteriet stillastående.

Låt oss säga att jag spelar med en "normal" volym, vilket självklart tolkas olika av alla, men säg en behaglig volym som, med öppna dörrar hörs väl utåt.

Vad jag har nu är ett slutsteg på 2*140 rms watt till framsystemet.
Kommer snart komma ett slutsteg till bas på runt 600-800 rms watt.

Hur länge ungefär kommer detta Trojan batteri klara av att spela musik men ändå kunna starta bilen efteråt?

Vill veta om jag behöver ett eller två batterier nämligen smile
Senast redigerat av jonatk (22 november 2007)

1 688 Inlägg
22 november 2007
Börja du allt vackert med ett 100Ah batteri, att ha två stycken batterier med olika Ah-värden blir knas, kan dra ur varandra osv.

Vill du vara på den säkra sidan så finns det Volt-mätare att köpa till bilbatteriet, som man monterar i t.ex laddtrycksmätar-fack i en såndär astolps-hållare.

Där ser du när du bör starta bilen å mosa i lite kräm i batteriet, det är det enklaste.

Hur länge du kan spela beror på exakt hur mycket ström dina steg kräver vid den angivna volymen/effekten.

Voltmätare är som sagt det enklaste sättet att hålla reda på strömmen.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

21 761 Inlägg
22 november 2007
jonatk skrev:
Okej, så jag borde alltså inte parallell koppla ett trojan batteri med mitt original? Varför?

Att ha olika batterier parallellkopplade kan innebära att det ena batteriet kan dra ur det andra, som Losgard skriver, därför rekommenderas det att ha likadana batterier. Det gäller speciellt om det ena batteriet är betydligt äldre än det andra.

Fast flera som tävlar har olika batterier parallellkopplade utan att få problem. Så länge man har koll på batterierna och gör underhållsladdning någon gång då och då, så ska det fungera bra.

jonatk skrev:
Låt oss säga att jag spelar med en "normal" volym, vilket självklart tolkas olika av alla, men säg en behaglig volym som, med öppna dörrar hörs väl utåt.

Hur länge ungefär kommer detta Trojan batteri klara av att spela musik men ändå kunna starta bilen efteråt?

Håller med Losgard, man måste veta hur mycket ström som anläggningen drar och då får man nog använda en tångamperemeter för att kunna mäta. Men den är ju inte speciellt snabb vilket gör att mätvärdet inte blir rättvisande egentligen, den hinner inte visa hur mycket ström det drar vid basdunk och snabba bastoner.

Det finns dock en referens som man kan utgå ifrån och det är batteriets RC, dvs hur länge batteriet kan ge ut 25A innan spänningen sjunker ner till 10,5V. Det där 100Ah batteriet är det som finns hos dbakuten gissar jag, det har 175 minuter i RC. Då betyder det att batteriet kan ge ut 25A kontinuerligt i 175 minuter innan spänningen har sjunkit till 10,5V.

Men 10,5V är för lågt för ett slutsteg, då kommer det att klippa och låta dåligt. Dessutom bör man egentligen undvika att dra ur ett batteri helt, även fast det är gjort för att tåla såna saker. Ifall de dras ur till hälften, då kommer de att hålla ganska bra och dessutom ska det gå bra att starta motorn också. Tar man hälften av 175 minuter så hamnar vi på runt 85-90 minuter alltså.

Den här uträkningen förutsätter att anläggningen drar 25A hela tiden, vilket den inte gör förstås. Det drar olika mycket ström och då är det inte lätt att gissa medelströmmen, men en liten fingervisning kan man ändå säga att det är.

289 Inlägg
23 november 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
jonatk skrev:

Att ha olika batterier parallellkopplade kan innebära att det ena batteriet kan dra ur det andra, som Losgard skriver, därför rekommenderas det att ha likadana batterier. Det gäller speciellt om det ena batteriet är betydligt äldre än det andra.

Fast flera som tävlar har olika batterier parallellkopplade utan att få problem. Så länge man har koll på batterierna och gör underhållsladdning någon gång då och då, så ska det fungera bra.

jonatk skrev:

Håller med Losgard, man måste veta hur mycket ström som anläggningen drar och då får man nog använda en tångamperemeter för att kunna mäta. Men den är ju inte speciellt snabb vilket gör att mätvärdet inte blir rättvisande egentligen, den hinner inte visa hur mycket ström det drar vid basdunk och snabba bastoner.

Det finns dock en referens som man kan utgå ifrån och det är batteriets RC, dvs hur länge batteriet kan ge ut 25A innan spänningen sjunker ner till 10,5V. Det där 100Ah batteriet är det som finns hos dbakuten gissar jag, det har 175 minuter i RC. Då betyder det att batteriet kan ge ut 25A kontinuerligt i 175 minuter innan spänningen har sjunkit till 10,5V.

Men 10,5V är för lågt för ett slutsteg, då kommer det att klippa och låta dåligt. Dessutom bör man egentligen undvika att dra ur ett batteri helt, även fast det är gjort för att tåla såna saker. Ifall de dras ur till hälften, då kommer de att hålla ganska bra och dessutom ska det gå bra att starta motorn också. Tar man hälften av 175 minuter så hamnar vi på runt 85-90 minuter alltså.

Den här uträkningen förutsätter att anläggningen drar 25A hela tiden, vilket den inte gör förstås. Det drar olika mycket ström och då är det inte lätt att gissa medelströmmen, men en liten fingervisning kan man ändå säga att det är.

Okej smile Då satsar jag på ett nytt batteri till att börja med, installerar en voltmeter och så kollar jag helt enkelt om jag behöver ett till senare.
Tack för all hjälp!

Sök