4182
Sök

Vagnskadegaranti på bil?

407 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
Jag är lite seg i huvudet såhär på kvällskvisten så kan inte tänka klart så jag behöver er hjälp. ”Faktan” nedan gäller en bil jag funderar att köpa.

Det här är fakta om bilen:

Tillverkad: 2005-01

Första gång i trafik: 2005-02-25

Senaste EU-regbevis del 2: 2007-02-05

Vagnskadegarantin ska gälla  i 3 år enligt tillverkaren

Vagnskadegarantin borde alltså gälla fram tills Februari 2008 så jag behöver bara halvförsäkra den fram tills dess? Undrar också hur vagnskadegarantin fungerar rent praktiskt. För det första så undrar jag om den går över direkt till den nye ägaren vid ägarbyte? För de andra undrar jag hur den fungerar vid en eventuell olycka?

Om jag tecknar en helförsäkring på exempelvis en gammal bil så är det inga problem för allt går genom försäkringsbolaget som den är tecknad hos. Men hur gör man med en försäkring där ena delen finns hos ett bolag i exempelvis Trygg Hansa medans vagnskadegarantin finns hos en biltillverkare. Fast det kanske aldrig blir några tvister mellan dem där de hävdar olika huruvida det ska gå på vagnskadeförsäkringen eller halvförsäkringen så att säga?

Hur vet jag sedan vad det är för självrisk på vagnskadegarantin genom biltillverkaren om en olycka skulle vara framme?

Många frågor nu men en sista och det rör när bilen egentligen ska besiktas? En bil brukar väl besiktas efter 3 år från det den är ny. När man knappar in reg numret på vägverket står det dock "Senaste EU-regbevis del 2: 2007-02-05" och är inte den information när bilen senast besiktades? Enligt mig borde första besiktningen vara i Februari 2008 då det gått tre år sedan bilen var ny och  då även vagnskadegarantin slutar att gälla....

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
22 november 2007
det bästa och snabbast rätta svaret i detta fall är att du ringer till din bilförsäkring och fråga vad som gäller. Försäkring vet att det finns en vagnskadegarantin på bilen. MVH.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Sök