2006
Sök

Angående: Örebro-Tråden, Träffar / m.m.

Abiit, excessit, evasit, erupit
145 Inlägg
28 november 2011
varför vill folket ha snö..?   jag vill ha 15 minus i minst en vecka innan... sen kan det få komma ett litet tunt lager med snö..

Abiit, excessit, evasit, erupit - Han har farit, försvunnit, undkommit, störtat iväg.

-->*Persson*<--
287 Inlägg
29 november 2011
Kylan behöver inte komma, bara snön big_smile så man kan åka på sladd, ännu mer än vanligt smile

"Drive It Like You Hate It"

Abiit, excessit, evasit, erupit
145 Inlägg
29 november 2011
Hahaha okej.. tongue  Men utan snö så sparar man ju pengar så man kan trimma ist.. tongue Men förstår hur ni tänker e faktiskt lite sugen själv.. man kommer inte så långt ut i skogen när man har snö vallar att forsera först.. tongue

Abiit, excessit, evasit, erupit - Han har farit, försvunnit, undkommit, störtat iväg.

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
29 november 2011
Snön får gärna komma innan veckans slut, så jag hinner leka av mig lite innan min 745 turbo bytts bort, haha.
Men det är nog bara att drömma vidare smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

829 Inlägg
1 december 2011
Snart helg då gott folk. Vad händer då?

198 Inlägg
1 december 2011
som vanligt comventum en stund tills "blå" kanske kommer sen blir de mässan !

-->*Persson*<--
287 Inlägg
1 december 2011
Mjoo, det blir nog så, eftersom det inte kommit någe snö än...  faan vad jag längtar tillls snön kommer ;D

"Drive It Like You Hate It"

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
1 december 2011
Var länge sen jag var på mässan, kanske skulle kika förbi med audin. Dock känner jag ju ingen.. Men ändå

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

829 Inlägg
2 december 2011
Vad säger polisen tro om man kör sina sommarhjul nu fortfarande? Är inte halt på backen här i alla fall.

Jag kanske tolkar fel,men det står ju

"När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag."

GREASEMONKEY
822 Inlägg
2 december 2011
Mönsterdjup också viktigt
Vid vinterväglag under perioden 1 december–31 mars ska mönsterdjupet vara minst 3 mm på däck till personbilar klass I, lätta lastbilar, lätta bussar och personbil klass II med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagnar som dras av dessa fordon.

Vad är vinterväglag?
Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.

Undantag från kravet
Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
    Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsföretag.
    Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre.
    Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
    Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.

Är det "sommarväglag" under vinterperioden så borde 1,6mm mönsterdjup med sommardäck vara godkänt, så tolkar jag det.
Senast redigerat av 770_EVOLVE (2 december 2011)

Mvh S.Österdahl

309 Inlägg
2 december 2011
770_EVOLVE skrev:
Mönsterdjup också viktigt
Vid vinterväglag under perioden 1 december–31 mars ska mönsterdjupet vara minst 3 mm på däck till personbilar klass I, lätta lastbilar, lätta bussar och personbil klass II med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagnar som dras av dessa fordon.

Vad är vinterväglag?
Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.

Undantag från kravet
Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
    Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsföretag.
    Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre.
    Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
    Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.

Är det "sommarväglag" under vinterperioden så borde 1,6mm mönsterdjup med sommardäck vara godkänt, så tolkar jag det.

håller helt med, men så fort det kmr lite frost så är dom nog på hugget!

829 Inlägg
2 december 2011
Risk för frost finns nog i natt då det är rätt kallt nu,och ska tydligen vara på minuset mot natten,så får väl vackert lova att byta till fulhjulen.

309 Inlägg
2 december 2011
Scoore skrev:
Risk för frost finns nog i natt då det är rätt kallt nu,och ska tydligen vara på minuset mot natten,så får väl vackert lova att byta till fulhjulen.

tror de med;)

829 Inlägg
2 december 2011
Bytt runtom nu men fan vad ful bilen blev sad Crx med asfula plåtisar.. Jaja det får gå.

251 Inlägg
2 december 2011
Scoore skrev:
Bytt runtom nu men fan vad ful bilen blev sad Crx med asfula plåtisar.. Jaja det får gå.

Jag lovar att du inte slår mina vinterplåtisar rostbruna..

829 Inlägg
2 december 2011
Sers skrev:
Scoore skrev:

Jag lovar att du inte slår mina vinterplåtisar rostbruna..

Njaa mina är inte vackra. Gråa,med rost i kanter,och en har jag provsprayat fluogul på ett litet ställe.. De kommer nog bli lite vackrare imorgon iaf haha

Stålmannen
465 Inlägg
2 december 2011
Själv kör man på 17" alufälgar på vintern, för att slippa rostbruna plåtisar  smile

829 Inlägg
2 december 2011
Hade man ekonomin att skaffa riktigt fina fälgar så smile

Är någon ute ännu? Sitter och väntar på att nån ska ut så man inte blir helt ensam big_smile

251 Inlägg
2 december 2011
Palla lägga pengar på fälgar till vinterbilen:p

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
3 december 2011
Scoore skrev:
Hade man ekonomin att skaffa riktigt fina fälgar så smile

Är någon ute ännu? Sitter och väntar på att nån ska ut så man inte blir helt ensam big_smile

Finns ju billigt på blocket, köper man däcken får man ju fälgarna på köpet i princip. Min gamla passat, dvs min brors rullar ju 19" på vintern.. Men det är mest för att bibehålla höjden inte för utseendets skull smile

Sök