4276
Sök

Högtrycksvax - hur länge håller det, förstör den gamla vaxen?

379 Inlägg
23 november 2007
Trådstartare
Jag och en kollega hade ett snack om vaxen i högtrycksvättarna. Inte maskintvätthall utan de man står själv med högtryck och tvättar. Man kan ju välja att ta vaxning och högglanspolering men hur länge sitter sådant vax på? Jag säger att det bara sitter i ett tag, ungefär tills nästa tvätt medans han hävdar att det sitter på lika länge som "vanlig" vaxning med polertrasa m m.

Sen en annan sak, om man nu har vaxat för hand med trassel och hela den biten och sen använder högtryckstvättsvaxet, hur skadligt är det vaxet på det man la ner timmar på innan. Tänkte om det tar bort det gamla eller förstör det på något sätt

/Mvh

Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"

Bilvårdstekniker
766 Inlägg
23 november 2007
Har ingen som helst erfarenhet av högtrycksvax men kan med 99% säkerhet säga att det är som du säger att det bara sitter ett litet tag , och om det skulle fungera lika bra som en riktigt vaxning så varför skulle inte alla använda högrtycksmetoden då det garanterat är mycket mindre jobb med ?

Sen angående din fråga om det är skadligt att använda högtrycksvaxet efter du vaxat för hand  så ska det inte göra någon större skada så länge du väntar kanske 7-14 dagar med att göra det så vaxet får härda ordentligt. Men jag skulle tipsa om att fixa någon bra lackförsegling istället för vax då detta har en betydligt längre hållbarhet !

MVH Chrille

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se

379 Inlägg
23 november 2007
Trådstartare
Precis, kan ju inte bli lika bra som när man gör det för hand.

Jag tog och testade vaxet i somras på högtryckstvätten och där lägger man på ett lager först och sen tar ett högglansprogram som spolar bort "vaxet" då det blir som torkat skum på bilen efter man lagt på det.

Jo, visst är lackförsegling det bästa men det finns ändå något med att vaxa för hand i garaget med mp3-spelaren i öronen, flipflop och bara vara i sin egen värld. Vad ska man annars ha helgerna till?!

Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"

Sök