4449
Sök

få bra tryck i dörrarna, vw golf 2.

1 058 Inlägg
24 november 2007
Trådstartare
hej, jag vill ha tips på vad som kan ge ett bra tryck i dörrarna på en golf 2.
har moddat dörrsidofacken så det finns plats för en 6.5 och en 4" högtalare. men kan eventuellt skippa 4" och bomma igen det hålet. eller göra det större för ytterligare en 6.5"
Bakom kan om det skulle behövas byggas en sluten låda på runt 5 liter.
till detta har jag ett carpower steg som lämnar 2X100wrms@2ohm.

vill ha bra smack i framsystemet, gärna separat diskant. kom med förslag som ni vet lirar bra till ett bra pris. prisgräns 1000kr. (detta gäller enbart elementen)

EDIT: klarar JBL GTO-6527 av 100wrms i sluten låda på ca 5liter? specad till 55wrms.

även kollat lite på http://www.webshop.bertilssonautoelectr … ctid=1523, nån som vet?
Senast redigerat av vw_performance (24 november 2007)

PoLoud =D

T5 beroende
345 Inlägg
24 november 2007
Grunden för bra tryck i en vw golf 2 dörr är följande=

Ljuddämpa mycket!! Det skramlar och har sig någon fruktansvärt i dörrarna original och det blir sånn skillnad med dämpade dörrar vs odämpade. Använd dig av bitumen eller dyligt.

Kasta kartfacken. Dom är i plast och inte ett dugg stabila så bygg med mdf.

Det var mina grundtips på hur du kan göra för att få ett shyst ljud, kommer pumpa mkt bättre när dörrarna är dämpade + du slipper vibrationer och rundgång typ tongue

ps. det går att få in 4 st 6,5" i en golf 2 dörrsida utan att det ser fult ut, så är du ute efter ljudtryck så är de ju bara att börja smile ds.
Senast redigerat av ZZZADA (24 november 2007)

501 Inlägg
24 november 2007
Jag skippade dörrarna och byggde om i den näst obefintliga mittkonsollen smile gick snabbt och var enkelt tongue tog bort lite små skit, sen så byggde jag en låda.

OBS: Ironi

1 058 Inlägg
24 november 2007
Trådstartare
ZZZADA skrev:
Grunden för bra tryck i en vw golf 2 dörr är följande=

Ljuddämpa mycket!! Det skramlar och har sig någon fruktansvärt i dörrarna original och det blir sånn skillnad med dämpade dörrar vs odämpade. Använd dig av bitumen eller dyligt.

Kasta kartfacken. Dom är i plast och inte ett dugg stabila så bygg med mdf.

Det var mina grundtips på hur du kan göra för att få ett shyst ljud, kommer pumpa mkt bättre när dörrarna är dämpade + du slipper vibrationer och rundgång typ tongue

ps. det går att få in 4 st 6,5" i en golf 2 dörrsida utan att det ser fult ut, så är du ute efter ljudtryck så är de ju bara att börja smile ds.

men du tror inte det funkar lika bra med en låda på baksidan, så jag slipper dämpa, för jag vill inte lägga så mkt pengar på den här bilen. dörrsidofacken jag har nu är ombyggda med bafflar i 22spån, 100%tätt mot dörrsidan. finns bilder i galleri.

Wee skrev:
Jag skippade dörrarna och byggde om i den näst obefintliga mittkonsollen smile gick snabbt och var enkelt tongue tog bort lite små skit, sen så byggde jag en låda.

du har inte möjligtvis en bild?

PoLoud =D

4 554 Inlägg
24 november 2007
mjo som dom andra här skrivit så är dörrarna bra skramliga, dämpa mängder och förstärk dörrklädselns insida med polyester samt silikon där de behövs för att få den tät och skrammelfri

1 058 Inlägg
24 november 2007
Trådstartare
men jag tänkte bygga en låda bakom högtalarna istället, så jag slipper dämpa, för det kostar så mkt. dämpning plus högtalare = minst 2000kr..

PoLoud =D

8 156 Inlägg
24 november 2007
Grejen är ju att hela dörren vibrerar om du inte dämpar den. Det beror inte på om du har en låda eller inte, då lådan är fastsatt i dörren, right? och för vidare vibrationerna.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

T5 beroende
345 Inlägg
24 november 2007
Exakt Pheatoon!

Det är dämpa som gäller...golf mk2 är så j*vla burkiga org.
Hellre 500 kr billigare framsystem och 250kr dämpmatrial per dörr.

Jag har hittat typ 4 st ställen där VW har ljuddämpat med asfaltsmatta typ 200x200x2mm och resten av karossen är plåtren.

1 058 Inlägg
24 november 2007
Trådstartare
är det plåten i dörren plus själva dörrsidan som behöver dämpas? gör det mkt skillnad? funkar det med skumgummi som är 3cm tjock? har nämligen massor av det.

PoLoud =D

T5 beroende
345 Inlägg
25 november 2007
vw_performance skrev:
är det plåten i dörren plus själva dörrsidan som behöver dämpas? gör det mkt skillnad? funkar det med skumgummi som är 3cm tjock? har nämligen massor av det.

Det gör grym skillnad!!
Plåten i dörren+ett lager som får dörrsidan tät.
Senast redigerat av ZZZADA (25 november 2007)

1 058 Inlägg
25 november 2007
Trådstartare
ZZZADA skrev:
vw_performance skrev:

Det gör grym skillnad!!

men funkar skumm gummit jag har? ca 2-3cm, kan klä hela dörrsidan. har fixat tätningslist så jag kan få tätt runt hela dörren. kan lägga lite bitumen på plåten oxå.

men gör det grym skillnad i midbas?

PoLoud =D

T5 beroende
345 Inlägg
25 november 2007
vw_performance skrev:
ZZZADA skrev:
vw_performance skrev:

Det gör grym skillnad!!

men funkar skumm gummit jag har? ca 2-3cm, kan klä hela dörrsidan. har fixat tätningslist så jag kan få tätt runt hela dörren. kan lägga lite bitumen på plåten oxå.

men gör det grym skillnad i midbas?

Grejjen med bitumen är att man lägger tyngd på plåten och får den mer stabil...det får du  inte me skumgummi?

Sök