Angående Billackering och "apelsinskal"

Sixkiller
26 november 2007 · 265 Inlägg

Behöver lite tipps på hur jag ska göra när jag ska lackera min bil så det inte blir som det blev förra gången då det blev "apelsinskal" över hela bilen!. Mvh Popps

Pop it like Popps
sik
26 november 2007 · 1 072 Inlägg

Apelsinskal har två varianter bland dödliga. Antingen för lite lack så ytan blir "sträv" eller mycket lack så ytan blir "krater aktig"
Bäst är väll att lägga lagom vilket är övning smile Jag våtslipar hela bilen för att få en bra finish då jag inte är nån lackerare och lackbox saknas! Kan få ruggigt bra yta genom de men massor av tid går åt!

Thurgren _-''-_V0lv0_-''-_
26 november 2007 · 32 Inlägg

Bra grundlack är ett måste!!

Snåla inte på färgen!!

De ska va flera tunna lager!!

Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!
Volvo S60 2.4 "Elmia 2011" (2001)
A_Lindahl Lite överallt..
26 november 2007 · 612 Inlägg

Gå in på http://lackering.forum24.se och kolla.

Finns många bra tips och forumtrådar där...

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
racefan
26 november 2007 · 1 059 Inlägg

man måste nästan ha bild på hur det blev för o kunna säga vad som blev fel. Kan va massor olika saker du gjort fel.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
Germax
27 november 2007 · 12 086 Inlägg

För tjock färg är väl en anledning?
Lacken ska nästan börja rinna, så tun nska den va. Det är därför det kräver erfarenhet för en bra lack wink

Mickius
27 november 2007 · 4 670 Inlägg

du får mäta färgen hur tjock den är. finns ett tillbehör du ska använad. den mäter hur fort färgen rinner.. den ska rinna ut mellan 22-24 sec då är färjen bra.. viskoteten heter de:P rinner den för sakta i me mer förunning för fort i med härdare.. om du behöver ha i mer härdare ta ytterst lite!!! o rör alltid om mint 1 min innan du kollar viskoteten! annars stämmer de inte så enkelt är de:p sen ska du lägga 50% överhäng på randen innan hela tiden inte alltid så lätt men är lättast o få allt bra... om grunden är rätt gjord dvs

Senast redigerat av mickius (27 november 2007)

Mickius
28 november 2007 · 4 670 Inlägg

kan vara för lite klarlack. eller sprutat den på fel sätt!

M3LK3R
28 november 2007 · 113 Inlägg

popps skrev:
Behöver lite tipps på hur jag ska göra när jag ska lackera min bil så det inte blir som det blev förra gången då det blev "apelsinskal" över hela bilen!. Mvh Popps

Rör inte bilen efter att du har slippat den sista gången, hudfetet gör så att lacken lyfter, den måste vara ren inget damm lr liknande.

BMW 740IA E32 "Diplomaten" (1993)
eplamojje Billackerare/Billjudmontör
28 november 2007 · 1 171 Inlägg

apelsin skal är samma som torrsprutat..om man lägger på för lite färg så kan inte färgen flyta ut så därför blir den gryning eller apelsinskals liknande...och viskositeten har betydelse men det är mest känsla det handlar om..följer man stickan så blir det 100% perfekt viskositet som jag läste här innan..och det som nämndes att man ska låta färgen rinna igenom på 22-23 sek användes på amazon tiden, sen kom stickan som alla använder..
och om du skulle rör bilen med handen så gör det inget, för när bilen är tvättad och klar för lack ska du blås rent bilen en sista gång innan du tar klibbduken och när du blåser rent bilen då så drar du handflatan över lackan och känner efter ojämnheter och ev skit som är kvar..ditt hudfett påverkar inte resultatet..har iaf inte gjort där jag jobbat i 6 år..

hoppas du blivit klokare

Ford Mondeo "Familjebilen" (2010)
Volkswagen Fox TDI "Foxy Star" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang